رونق آموزش و فعالیت‌های قرآنی در سنگاپور
کد خبر: 4204374
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۴:۳۹
قاری سنگاپوری در گفت‌وگو با ایکنا مطرح کرد

رونق آموزش و فعالیت‌های قرآنی در سنگاپور

محمد سدید با اشاره به آزادی کامل مسلمانان سنگاپور برای حضور در مراکز آموزش قرآن و همچنین انجام شعائر اسلامی از رونق آموزش و فعالیت‌های قرآنی در این کشور خبر داد.

رونق آموزش و فعالیت‌های قرآنی در سنگاپور

به گزارش ایکنا، مسلمانان سنگاپور با جمعیتی نزدیک به هفتصد هزار نفر حدود 16 درصد جمعیت کل این کشور را تشکیل می‌دهند. اسلام در کنار مسیحیت و بودیسم سه دین عمده سنگاپور هستند. سابقه حضور اسلام در این کشور به اوایل قرن چهاردهم میلادی بازمی‌گردد، با حضور استعمارگران انگلیسی این منطقه برای سال‌ها مستعمره انگلیس بود تا آنکه پس از استقلال ابتدا به اتحادیه مالزی پیوست، اما پس از چند سال دوباره از این اتحادیه جدا شد.
سنگاپور یکی از پررونق‌ترین اقتصادهای جهان و یکی از مهم‌ترین کانون‌های تجارت و فناوری جهان است. مسلمانان سنگاپور در امور دینی و احوال شخصیه خود از شریعت اسلامی پیروی می‌کنند و دولت این کشور چنین حقی را به رسمیت شناخته است.

محمد سدید، قاری بین‌المللی این کشور در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به آزادی کامل مسلمانان سنگاپور برای حضور در مراکز آموزش قرآن و همچنین انجام شعائر اسلامی از رونق آموزش و فعالیت‌های قرآنی در این کشور خبر داد.
این قاری ممتاز تأکید کرد: مراکز زیادی در سنگاپور به آموزش علوم اسلامی و قرآن اختصاص دارند و الحمدالله که ما در این کشور با وجود آنکه از نظر سیاسی رویکردی سکولار دارد، آزاد هستیم تا قرآن را در مراکز مختلف فرابگیریم و در سنگاپور 6 مرکز مهم مطالعات اسلامی داریم و بسیاری از کودکان پیش از آنکه وارد این مدارس شوند قبل از ورود به مدرسه قرآن را از والدین خود یا مراکز دیگر می‌آموزند و بعد در مدرسه و مراکز دیگر مهارت‌های خود را ارتقا می‌بخشند. نخستین معلم من هم در قرآن پدر مرحومم و مادر بود و همه برادران و خواهران من پیشینه‌ حضور در مدارس اسلامی را دارند.
سدید روایت رایج قرآن در سنگاپور را روایت حفص از عاصم دانست و گفت: با این حال مراکزی هستند که آموزش روایت‌های دهگانه به افراد علاقه‌مند را در دستور کار دارند. از سویی ترجمه‌های مختلف قرآن به زبان مالایایی نیز در دسترس مسلمانان قرار دارد.  

وی همچنین در مورد مقامات قرآنی و قاری مورد علاقه خود گفت: من به تمام مقامات قرآنی علاقه دارم، آموختن مقامات را در مدارس اسلامی سنگاپور آغاز و دانش خود را در این زمینه تکمیل کردم. به تلاوت شیخ مصطفی اسماعیل علاقه‌مند هستم و مقام محبوب من برای تلاوت، نهاوند است.  

به گفته محمد سدید، آموزش قرآن در سنگاپور به‌طور عمده در مدارس اسلامی این کشور و همچنین به صورت محدود در برخی از مساجد این کشور انجام می‌شود. از سویی برخی نیز نزد استادان و قاریانی که به صورت آزاد فعالیت دارند، قرائت، تلاوت و حفظ قرآن کریم را آموزش می‌بینند.

رونق آموزش و فعالیت‌های قرآنی در سنگاپور

وی افزود: در سنگاپور 72 مسجد وجود دارد، تمام مساجد از سوی شورای اسلامی سنگاپور اداره می‌شود. این شورا عالی‌ترین نهاد اسلامی کشور است که زیر نظر وزارت فرهنگ و جوانان این کشور است.  این نهاد از سوی شورایی اداره می‌شود که شامل رئیس شورا، مفتی سنگاپور و دیگر اعضای منتخب از سوی وزیر امور مسلمانان سنگاپور است. این وزیر به طور مستقیم از سوی رئیس‌جمهور سنگاپور منصوب می‌شود.

محمد سدید با بیان اینکه آموزش علوم اسلامی و قرآنی در سنگاپور به طور عمده در مدارس اسلامی  صورت می‌گیرد افزود: در سنگاپور شش مدرسه از این نوع وجود دارد که زیر نظر شورای اسلامی سنگاپور اداره می‌شوند. این مدارس خصوصی شامل آموزش‌های عمومی از ابتدایی تا پایان دوره متوسطه هستند و علاوه بر این آموزش علوم اسلامی به‌ویژه قرآن و دیگر علوم نیز به دانش‌آموزان تدریس می‌شود.

رونق آموزش و فعالیت‌های قرآنی در سنگاپور

وی افزود: در سال 2009 نظام مدارس مشترک نیز ایجاد شده است که شامل مدارس ابتدایی و متوسطه و همچنین مدرسه العربیه ویژه آموزش خاص علوم قرآنی و اسلامی در سطح بالا است و گفته می‌شود که ایجاد یک نظام بین‌المللی برای آموزش علوم اسلامی و قرآنی نیز در دستور کار قرار دارد. این مدارس خصوصی هستند ازاین‌رو قوانین ویژه خود را دارند، برای مثال دانش‌آموزانی که در این مدارس حضور می‌یابند باید لباس‌های سنتی مالایایی را بپوشند که شامل پوشش سر برای دختران نیز می‌شود. این در حالی است که در مدارس دولتی عادی استفاده از حجاب ممنوع است. برخی از دانش‌آموزان مسلمان نیز به صورت تمام وقت در این مدارس ثبت‌نام نمی‌کنند بلکه تنها به صورت پاره‌وقت در کلاس‌های آخر هفته این مدارس ویژه آموزش قرآن یا علوم اسلامی حضور پیدا می‌کنند.

این قاری جوان سنگاپوری در چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران نیز در رشته قرائت شرکت کرده بود و حضور وی در این دوره از مسابقات نخستین حضور یک قاری سنگاپوری به نمایندگی از کشور خود در تاریخ چهل‌ساله برگزاری این مسابقات بود.

وی در مورد پیشینه قرآنی خود گفت: من آموختن قرآن را از کودکی و از سن 9 سالگی آغاز کردم و سپس به آموزش خود ادامه دادم و همان‌طور که پیش‌تر گفتم در مدارس اسلامی به آموختن مقامات قرآنی و نغمات مرتبط با آن پرداختم.  تاکنون در مسابقات اندونزی و مالزی شرکت داشته‌ام و اولین باری است که در مسابقات ایران شرکت می‌کنم و بسیار خرسندم.

محمد سدید با اشاره به اینکه که در سنگاپور یک آموزگار آزاد قرآن است و به کودکان در سنین مختلف قرآن آموزش می‌دهد تأکید کرد: امیدوارم که این آخرین باری نباشد که در ایران حضور می‌یابم برای چهل سال که از این مسابقات گذشته است، این نخستین حضور سنگاپور و قاری یا حافظی از این کشور در این دوره رقابت‌ها است و به نظر من این نباید آخرین دوره باشد و بلکه باید این روابط را تقویت کنیم تا دیگر قاریان سنگاپوری نیز در این مسابقات حضور یابند. حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن به ما این امکان را می‌دهد که سطح مهارت‌ها و تجربیات خود را ارتقا بخشیم، با شرکت‌کنندگانی از سایر کشورها ملاقات کنیم و تجربه خود را با هم به اشتراک بگذاریم. 

گفت‌وگو: سعید عدالت‌جو 

انتهای پیام
captcha