راه انتقال ارزش‌ها به نسل جوان بازگشت به شعارهای اصیل انقلاب است
کد خبر: 4199077
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸
رئیس دانشگاه فرهنگیان قزوین:

راه انتقال ارزش‌ها به نسل جوان بازگشت به شعارهای اصیل انقلاب است

حمیدرضا مشهدی با بیان اینکه تمام آزادی‌خواهان جهان خواستار محکومیت حمله به غزه از طرف سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی شدند تا با ظلم مقابله شود، گفت: ظلم‌ستیزی مطلوب همه مردم است و جوان و پیر نمی‌شناسد و امروز برای انتقال ارزش‌ها به نسل جوان باید همان تأکید بر شعارهای اصیل انقلاب اتفاق بیفتد.

مشهدی رئیس دانشگاه فرهنگیان قزوین

حمیدرضا مشهدی، رئیس دانشگاه فرهنگیان استان قزوین در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، با اشاره به ویژگی‌های انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی ویژگی‌های منحصر به‌فردی داشت از جمله اینکه امام راحل، رهبر منحصر به‌فرد دنیای آن روز بود و با شعار و ایده‌های خاص توانست انقلاب اسلامی را به پیروزی برساند. همچنین حضور قاطعانه و همه‌جانبه مردم مسلمان ایران، پای انقلاب ماندن مردم با همه توان از آن روزها تا به امروز و شعارها و ایدئولوژی‌هایی که پشت انقلاب تاکنون وجود دارد از دیگر ویژگی‌های انقلاب اسلامی است.

در دنیا در طول سال‌های گذشته و حتی قبل و بعد از انقلاب اسلامی شاهد انقلاب‌هایی از این دست بودیم که شاید یکی از سه عاملی که در بالا ذکر شد را نداشتند تا منجر به پیروزی آنان شود و یا اگر هم گاهی انقلاب‌هایی رخ داد نگهداری و حفظ نشد، چراکه رهبری همچون رهبر انقلاب اسلامی ایران نداشتند که شرایط را مدیریت کند. همچنین در موارد دیگر ایدئولوژی مناسب، جهان‌شمول و فراگیر نداشتند و اگر هم بوده موفق به جلب مشارکت مردم نشدند که به پیروزی برسند.

انقلابی به این گستردگی و با این دامنه همانند انقلاب اسلامی در طول این سال‌ها اتفاق نیفتاده و آنچه منجر به شکل‌گیری انقلاب اسلامی شد و قریب به نیم قرن است که از این پیروزی می‌گذرد، اما همچنان با قدرت و اقتدار به یک درخت تناور تبدیل شده، رهبری منحصر به‌فرد، حضور مردم در صحنه و شعارها و ایدئولوژی انقلاب اسلامی است.

همان‌طور که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب فرمودند شعارهای انقلاب اسلامی دو ویژگی مهم داشتند، یک اینکه جهان‌شمول بودند همانند استقلال، آزادی، استکبارستیزی، دین‌باوری که مرتبط به یک منطقه جغرافیایی و حتی متعلق به کشورهای حوزه جهان اسلام نیستند و امروز شاهد هستیم هر کجا که توانستیم پیام اصیل انقلاب را برسانیم طرفداران بی‌شماری را با خود همراه کردیم.

یکی دیگر از ویژگی‌های شعارهای انقلاب عدم محدودیت زمانی است به این معنا که شعارها مربوط به همیشه تاریخ است، بعد از گذشت نیم‌قرن همچنان شعارهایی چون استقلال، آزادی استکبارستیزی، دین‌باوری و عدالت حتی قوی‌تر از گذشته در جامعه امروز توسط مردم و مسئولان حاکم سر داده می‌شود.

خواسته ذهن جوانان جهان ایستادن در مقابل ظلم است

خوشبختانه انتقال ارزش و مفاهیم انقلاب به نسل جوان کار سختی نیست، چراکه خواسته ذهن جوانان در سراسر جهان ایستادن در مقابل ظلم است و در قضایای غزه شاهد بودیم تمام آزادی‌خواهان جهان فارغ از هر دین و مذهبی تجمع کردند و خواستار محکومیت حمله به غزه از طرف سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی شدند تا با ظلم مقابله شود. بنابراین، ظلم‌ستیزی مطلوب همه مردم است و جوان و پیر نمی‌شناسد و امروز برای انتقال ارزش‌ها به نسل جوان باید همان تأکید بر شعارهای اصیل انقلاب اتفاق بیفتد.

در فضای انتقال ارزش‌ها و محقق شدن شعارهای انقلاب اسلامی شاید ابهامی از سوی دشمن ایجاد شود که در این خصوص می‌توان با هزاران دلیل میزان تحقق شعارهای اصیل انقلاب را ثابت کرد؛ همچون تحقق استکبارستیزی که توانسته‌ایم به معنی واقعی کلمه پوزه دشمنان را به خاک بمالیم.

امروز جهان مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی ایران شرایطی را در جهان برای مقابله با استکبار جهانی ایجاد کرده است که استکبار در حال ترک منطقه و زوال قدرت است؛ امروزه استکبار به باور این رسیده است دوره‌ای که می‌توانست تصمیم بگیرد تمام‌ شده است. امروز قدرت در دنیا به‌وسیله تولیدات علمی نشان داده می‌شود، اکنون در دنیایی زندگی می‌کنیم که تحت عنوان جامعه اطلاعاتی نامگذاری شده و در این جامعه اطلاعاتی ملاک قدرت در بین کشورها میزان تولیدات علمی است.

امروز تولید علم مؤلفه قدرت‌آور برای کشورهاست

تولید علم مؤلفه قدرت‌آور برای کشورهاست، تولید علمی که منجر به رشد اقتصاد و تولید پول در کشور شود؛ در راستای تولیدات علمی ما جزو پنج کشور برتر دنیا، در برخی از دیگر حوزه‌ها جزو ۱۰ کشور برتر دنیا هستیم و حتی در برخی از مؤلفه‌های علمی جدید جزو سه کشور برتر دنیا شناخته شده‌ایم. کشور ما در حوزه‌هایی از جمله نانو دارو، نانو تکنولوژی، سلول‌های بنیادی، درمان ناباروری، رادیو داروها، موشک‌های ماهواره بر، ساخت کشتی، درمان و اعمال جراحی جزو برترین‌های دنیاست؛ کافی است سایت‌های معتبر در دنیا که پیشرفت‌های علمی را رصد می‌کنند به جوانان معرفی شوند تا خودشان شاهد این پیشرفت‌ها باشند.

ما در قله علوم جدید قرار داریم و هم‌مرز با چند کشور پیشرفته دنیا در حال حرکت هستیم؛ این پیشرفت‌ها وجود دارد اما اکنون شاهد جنگ روایت‌ها هستیم و باید برای مقابله با این جنگ، روایان مطمئن، امین و آگاه داشته باشیم و چه روایانی بهتر از اساتید انقلابی و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها که می‌توانند نقش مهمی در انتقال ارزش‌ها و بیان دستاوردها ایفا کنند.

مقام معظم رهبری در چندین سخنرانی عنوان کرده‌اند ما به قله نزدیک شده‌ایم و در آستانه فتح قله قرار داریم، جای شک در باور این جمله نیست، چراکه از لسان رهبر معظم عنوان شده و مقام معظم رهبری مدیری نیست که یک شبه به مسئولیتی رسیده باشد، چراکه تمام مراحل مدیریتی را پشت سر هم طی کرده و مسئولیت‌های مهم اجرایی را قبل و بعد از انقلاب بر عهده داشته‌اند.

با توجه به بیانات مقام معظم رهبری هر کجا که تفکر جهادی داشتیم به رشد نزدیک شده‌ایم و هر کجا که از این تفکر دور شدیم با چالش روبه‌رو شدیم. هر کجا که شاهد مدیریت جهادی بودیم توفیق رقم خورده است و امروز نیز راهی جز توجه به موضوع مدیریت جهادی وجود ندارد تا بتوانیم از این راه سریع‌تر به قله برسیم.

گفت‌وگو از مهسا گنجه‌فرد

انتهای پیام
captcha