ممنوعیت خروج نسخ قرآنی از مسجد تخریب شده در هند
کد خبر: 4197398
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۰

ممنوعیت خروج نسخ قرآنی از مسجد تخریب شده در هند

مقامات شهرداری دهلی با تخریب ناگهانی مسجد تاریخی این شهر که شامل قبرستان و مدرسه اسلامی بود، به مسلمانان اجازه خارج کردن نسخه‌های قرآن قبل از تخریب مسجد را ندادند.

به گزارش ایکنا به نقل از مکتوب مدیا، در یک صبح سرد ژانویه ذاکر حسین، امام جماعت مسجد آخوندجی در دهلی برای نماز صبح آماده می‌شد؛ اما مقامات شهرداری از اقامه نماز جلوگیری کردند. ذاکر می‌گوید عملیات تخریب مسجد به صورت مخفیانه انجام شد و مقامات اداره توسعه دهلی (DDA) بین ساعت 5 تا 5:30 صبح با سه بولدوزر و حضور گسترده پلیس  مسجد را تخریب کردند.

طلاب مدرسه ناگهان خود را در میان آوارها دیدند و شاهد به هم ریختن ناگهانی محل عبادت خود بودند.  ذاکر حسین با ناراحتی گفت آوارها به طور کامل برداشته شد تا مردم از تخریب مطلع نشوند.

او که بیش از یک دهه امام جماعت مسجد است، می‌گوید مقامات قبلا به او اطمینان دادند که مسجد در امان خواهد ماند اما آنها به قول خود عمل نکردند. آنها تلفن من و افراد حاضر در محل را گرفتند که نتوانیم به موقع به کسی اطلاع دهیم؛ ما حتی اجازه نداشتیم نسخه‌های قرآن را قبل از تخریب مسجد خارج کنیم.

این مسجد که بیش از شش قرن قدمت دارد و دارای یک مدرسه و یک قبرستان بود.

 این اولین بار نیست که بولدوزرها مساجد دهلی را تخریب می‌کنند. مسجد آخوندجی تنها چند ماه پس از اینکه  اداره توسعه دهلی به دادگاه عالی این شهر اطمینان داد که هیچ مسجد یا قبرستان و سایر اموال قانونی متعلق به هیئت وقف دهلی در داخل و اطراف پارک تاریخی مهراولی را از بین نخواهد برد، تخریب شد. 

در چند سال گذشته، مکان‌های تاریخی مختلف، به‌ویژه مساجد، با چالش‌هایی از سوی مقامات و افراد مرتبط با گروه‌های ملی‌گرای هندو مواجه شده‌ است. در مارس 2019، چند تن از ساکنان محلی اوتار پرادش، جایی که آیودیا در آن قرار دارد، سعی کردند مجسمه یک خدای هندو را در مجاورت دیوار مسجد گیانواپی بگذارند.این مسجد در منطقه وارناسی در اوتار پرادش قرار دارد.

در نوامبر 2022، یک مسجد 300 ساله در مظفرنگر، اوتار پرادش به بهانه تعریض جاده تخریب شد. در ژانویه 2023، مقامات یک مسجد چند صد ساله در الله آباد واقع در ایالت شمالی اوتار پرادش را تخریب و دلیل آن را گسترش یک جاده اصلی عنوان کردند. 

پس از افتتاح معبد رام در آیودیا، راشتریا سویامسواک سانگ (RSS)، پدرایدئولوژیک حزب ناسیونالیست هندو مدعی شد که چندین مسجد در هند بر روی معابد ویران شده هندو ساخته شده‌اند.

پس از افتتاح معبد رام ماندیر در آیودیا، یک باور رایج در میان مسلمانان وجود دارد که مساجد به دلیل انگیزه‌های سیاسی در معرض تهدید هستند. بیم آن می‌رود که از تخریب مساجد به عنوان یک استراتژی برای به دست آوردن آرای هندوهای افراطی استفاده می‌شود؛ گفته می‌شود حزب بهاراتیا جاناتا (BJP) از احساسات دینی به نفع خود استفاده می‌کند؛ به نظر می‌رسد آنها تنها بر پیروزی در انتخابات متمرکز شده‌اند.

 

انتهای پیام
captcha