برنامه بانک مرکزی برای انحلال دو مؤسسه مالی
کد خبر: 4187560
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۴
فرزین در همایش اقتصاد ایران خبر داد:

برنامه بانک مرکزی برای انحلال دو مؤسسه مالی

رئیس کل بانک مرکزی از انحلال دو مؤسسه مالی خبر داد و گفت: برنامه اصلاحات را همچنان دنبال می‌کنیم و همه شما می‌دانید انحلال یک بانک برای کشور هزینه دارد و امیدوارم که انحلالی اتفاق نیفتد، اما اگر مجبور شویم چاره‌ای جز انجام آن نیست.

محمدرضا فرزین

به گزارش خبرنگار ایکنا، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در اختتامیه همایش اقتصاد ایران که بعد از ظهر امروز، سه‌شنبه 21 آذر، برگزار شد، با بیان اینکه در سال گذشته با یک جهش بیش از حد نرخ ارز مواجه بودیم، گفت: افزایش نرخ ارز یکی از عواملی است که منجر به افزایش نقدینگی در کشور شد و با توجه به اینکه سیاست بانک مرکزی از ابتدای سال کنترل نقدینگی بود اما افزایش قیمت ارز این سیاست را با مشکل مواجه کرد.

وی افزود: بانک مرکزی ابزارهایی را برای کنترل نرخ رشد نقدینگی در اختیار دارد که یکی از آنها ابزار کنترل پایه پولی، ابزار بازار باز و دیگر ابزارهاست. از ابتدای سال اعلام کردیم که سیاست نرخ رشد نقدینگی 25 درصد است و تلاشمان این است که به این هدف دست پیدا کنیم.

کاهش نرخ رشد نقدینگی به 25 درصد تا پایان سال

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ان‌شاءالله تلاش خواهمی کرد نرخ رشد نقدینگی را تا پایان سال به 25 درصد کاهش دهیم، گفت: همچنین اطمینان داشته باشید تا پایان سال نرخ رشد پایه پولی را به زیر 30 درصد و تقریباً به نرخ رشد نقدینگی خواهیم رساند تا سال جدید را با یک تورم کمتر آغاز کنیم و برای سال آینده تلاش می‌کنیم که رشد نقدینگی کمتر از 25 درصد هم باشد.

فرزین درباره ناترازی نظام بانکی اظهار کرد: ناترازی ترازنامه‌ای متأثر از دارایی و بدهی‌هاست و دارایی موهومی هم در آن نقش دارد و آنچه را که ما امروز مشاهده می‌کنیم ناترازی ناشی از نقدینگی یا ورشکستگی است.

وی ادامه داد: تورم در افزایش ناترازی‌ها نقش داشته و به همین جهت اگر نظام بانکی را اصلاح نکنیم در سال‌های آینده ناترازی‌ها شدت می‌یابد. تکالیف مجالس و دولت‌ها در تشدید ناترازی‌ها نقش داشته و از سوی دیگر ضعف‌های نظارتی هم در این رابطه اثرگذار بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در دهه 80 دولت‌ها با کسری بودجه مواجه نبود زیرا هزینه‌هایشان را از طریق فروش نفت تأمین می‌کردند، گفت: به همین دلیل در دهه 80 دولت دست در جیب بانک‌ها نکردند ولی در دهه 90 به بعد که تحریم‌ها تشدید شد دولت‌ها دست در جیب بانک‌ها کردند و به همین دلیل بخشی از ناترازی‌ها به خاطر تحریم‌ها و فشارها و تکالیفی است که دولت‌ها به بانک‌ها اعمال کرده‌اند.

دو راهکار بانک مرکزی برای ترازمند کردن ترازنامه‌های بانکی

فرزین تأکید کرد: سیاست ما برای مقابله با ناترازی‌های نظام بانکی در حال حاضر مبتنی بر دو راهکار ادغام یا انحلال است و به دنبال این هستیم که ناترازی‌های ناشی از نقدینگی کاهش پیدا کند. یک بانک می‌تواند یک یا دو سال ناتراز باشد اما وقتی پنج سال ناترازی ادامه پیدا کند باید اقدام جدی شود.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به ادغام مؤسسه نور گفت: مؤسسه نور شعب بسیاری داشت و به تبع آن فسادها و تخلفات بسیاری هم در آن رخ داد ولی ما دارایی‌های منجمد آن را به بانک ملی منتقل نکردیم بلکه دارایی‌های نقدش را منتقل کردیم و این یک مدل جدیدی از انتقال بود.

فرزین افزود: دو مؤسسه دیگری هم هستند که قصد انحلال آنها را داریم و تمام تلاش ما این است که در نظام پولی و مالی به شهرت و قوام یک مؤسسه و قوام نظام مالی کشور آسیب وارد نشود. برنامه اصلاحات را همچنان دنبال می‌کنیم و همه شما می‌دانید انحلال یک بانک برای کشور هزینه دارد و امیدوارم که انحلالی اتفاق نیفتد اما اگر مجبور شویم چاره‌ای جز انجام آن نیست.

وی بیان کرد: باید در بانک‌ها افزایش سرمایه اتفاق بیفتد چون کفایت سرمایه‌ بانک‌ها کافی نیست. کسی که می‌خواهد در کشور بانکداری کند باید سرمایه بیاورد و فرقی نمی‌کند دولت باید یا بخش خصوصی. بانک‌های دولتی و خصوصی به 570 همت منابع نیاز دارند تا بانک‌ها به کفایت سرمایه دست یابند.

باید بانک‌ها تخصصی شوند

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در نظام بانکی باید به سمت تخصصی شدن بانک‌ها پیش برویم، گفت: به تبع آن باید نظارت‌ها هم تخصص شود. در قانون برنامه هفتم توسعه تدابیری اندیشیده شده تا به سمت کاهش ناترازی نظام بانکی حرکت کنیم.

فرزین با اشاره به تراز تجاری کشور گفت: گمرک کشور گزارشی را منتشر می‌کند تحت عنوان تراز تجاری و من به آقای خاندوزی نامه نوشتم که این تراز تجاری نیست بلکه تراز گمرکی است و تراز تجاری را بانک مرکزی منتشر می‌کند.

وی اظهار کرد: امسال با منفی شدن تراز گمرکی کشور مواجه هستیم و 50 سال است که با این اتفاق مواجه هستیم و امسال 10 میلیارد دلار تراز گمرکی منفی است و دلیلش هم این است که اجازه نداده‌ایم وارداتمان متناسب با صادراتمان کاهش پیدا کند در صورتی که صادرات کاهش پیدا کرد ولی واردات خیر اما در مقابل تراز تجاری کشور مثبت است و امیدواریم با تراز تجاری مثبت درآمدهای ارزی بیشتری داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha