بررسی محتوایی محفل ۲ و رونمایی از سامانه اطلس مؤسسات قرآنی کشور
کد خبر: 4185885
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۲
در جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن انجام شد

بررسی محتوایی محفل ۲ و رونمایی از سامانه اطلس مؤسسات قرآنی کشور

شصت و ششمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم با حضور وزیر ارشاد برگزار شد که طی آن به بررسی محتوای برنامه قرآنی محفل ۲ پرداخته و از سامانه اطلس مؤسسات قرآنی کشور رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، شصت و ششمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم، صبح امروز، دوشنبه، ۱۳ آذرماه در محل وزارت ارشاد و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر اعضای این کمیسیون برگزار شد.

در ابتدای این جلسه علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ارائه گزارشی از فعالیت‌های قرآنی طی هفته‌های اخیر پرداخت و گفت: خدا را شاکریم که فضای همدلی و هماهنگی در بین جامعه قرآنی در برگزاری این جلسات فراهم شده است. امروز شاهد برگزاری مسابقات سراسری قرآن در بجنورد هستیم که با آرامش و رونق بیشتر از همیشه درحال برگزاری است و لذا در این رابطه از دوستان سازمان اوقاف و امور خیریه تقدیر و تشکر می‌کنیم.

در ادامه این سخنان نوبت به بررسی متن پیش از دستور این جلسه یعنی رونمایی از سامانه جامع اطلس مؤسسات قرآنی کشور رسید. حسین سلیمانی، مدیرکل دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم در خصوص این سامانه گفت: سامانه جامع اطلس مؤسسات قرآنی کشور یکی از زیرشاخه‌های سامانه حمد است که به مؤسسات و فعالان قرآنی خدمت‌رسانی می‌کند.

وی افزود: فاز اول سامانه اطلس با استفاده از جانمایی تمام مؤسسات حاضر در «سامانه حمد» امروز رونمایی می‌شود و افراد از امروز می‌توانند با گوشی تلفن همراه خود نشانی نزدیک‌ترین مؤسسه قرآنی اطراف خود و محل زندگی‌شان را شناسایی کنند. مؤسسات موجود در این سامانه نیز خدمات مختلفی اعم از دوره‌های آموزشی حفظ، روخوانی و روان‌خوانی را ارائه می‌دهند.

مدیرکل دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم در ادامه به تعداد مؤسسات حاضر در این سامانه اشاره و اظهار کرد: حدوداً ۲ هزار مؤسسه در «سامانه جامع اطلس قرآنی کشور» به مخاطبین قرآنی خدمات می‌دهند. فراخوانی هم دادیم که پس از رونمایی از «سامانه جامع اطلس قرآنی کشور» مؤسسات وظیفه دارند اطلاعات خود را تکمیل کنند و برخی از مؤسسات هم که اطلاعات خود را قرار ندادند باید اطلاعات خود را تکمیل کنند.

بعد از این سخنان «سامانه جامع اطلس قرآنی کشور» توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد. علیرضا معاف، نیز در ادامه این رونمایی گفت: این سامانه در اجرای طرح مسجد پایگاه قرآنی که ۴ هزار مسجد در آن انتخاب شده است، مورد استفاده قرار خواهد گرفت و همچنین در تمامی طرح‌هایی که مؤسسات قرآنی دارند، ازجمله طرح بشری کارآمد است.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این جلسه به انتصاب دبیر جدید انجمن خادمان قرآن کریم اشاره کرد و گفت: حدود 11 سال است که از فرایند شکل‌گیری انجمن خادان قرآن کریم می‌گذرد تا اینکه در این دوره با دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جلسه هیئت امنا و شورای مرکزی انجمن خادمان قرآن کریم با حضور ایشان برگزار شد. در این جلسه ۱۰ نفر از اعضا که منتخب خادمان قرآن کریم بودند از بین ۱۷۰ خادم انتخاب شده و ۳ نفر دیگر شامل وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشتند.

وی افزود: نشان خادمان قرآن کریم به عنوان یکی از بالاترین نشان‌هایی که توسط رئیس جمهور به چهره‌های قرآنی در عرصه‌های مختلف داده می‌شود شناخته می‌شود و آقای سرابی که از پیشکسوتان و عناصر شناخته شده جامعه قرآنی هستند به عنوان دبیرکل این انجمن انتخاب شدند و طبق اساسنامه حکم ایشان توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیم ایشان شد.

سیدعلی سرابی، دبیر انجمن خادمان قرآن کریم نیز در ادامه این جلسه با تأکید بر اینکه خادمان قرآن جایگاه ویژه‌ای دارند، اظهار کرد: این انجمن یک مجموعه فاخر و منحصر به فرد است که بسیاری از علما، مراجع عظام، هنرمندان و اساتید برجسته قرآن کریم در رشته‌های مختلف در آن حضور دارند و این نشان را دریافت می‌کنند؛ لذا این یک نشان بی‌نظیر است که امیدواریم خداوند توفیق دهد تا بتوانیم از این ظرفیت ویژه به نحو احسن استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، پیش از دستور دوم این جلسه ارائه گزارش عملکرد فعالیت‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بود که از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین عیسی عیسی‌زاده، رئیس میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنِ دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علیه قم ارائه شد.

وی در بخشی از سخنان خود گفت: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به‌عنوان تعیین‌کننده تولید محتوای قرآنی با ارزیابی که اندیشمندان جهان اسلام داشته‌اند، بزرگ‌ترین تولیدکننده محتوای قرآنی در جهان است. همچنین بزرگ‌ترین پژوهش در پژوهشکده قرآنی را قریب به ۳۰ سال انجام داده است.

وی افزود: در حوزه پژوهش‌های تخصصی در کشور امروز قوی‌ترین پرتال قرآنی جهان اسلام را در اختیار داریم که روزانه بیش از چندهزار نفر با مراجعه به آن از بخش‌های مختلفش بهره‌مند می‌شوند. همچنین امروز تنها مرکزی که به شبهات مستشرقان در کشور در حوزه قرآن جواب می‌دهد، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم است.

دستور اصلی این جلسه، بحث و بررسی و ارائه پیشنهاد‌های تحولی نوآورانه در خصوص تولید برنامه تلویزیونی محفل ۲ بود. علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد در این خصوص گفت: اگر این کمیسیون می‌خواهد در زمینه تبلیغ و ترویج قرآن کاری بکند نمی‌تواند نسبت به اتفاقات و پدیده‌های مهم فرهنگی و هنری مانند نمایشگاه قرآن کریم و برنامه محفل بی‌تفاوت باشد و تبلیغ و ترویج بایستی بین مردم برود.

بررسی محتوایی محفل ۲ و رونمایی از سامانه اطلس مؤسسات قرآنی کشور

وی افزود:‌ اتفاقی که سال گذشته توسط برنامه محفل در بین مردم رخ داد، باید بیش از گذشته و بهتر از آن رونق پیدا کند و همه دستگاه‌ها و نهادهای عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی باید نسبت‌یابی خودشان را در اینگونه برنامه‌ها مشخص کنند و نقش، مسئولیت و کمکی در قبال این قصه از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دارند را مشخص نمایند. خوشبختانه برخی از دستگاه‌ها در سال گذشته همکاری خوبی داشتند اما زحمت اصلی را دوستان صدا و سیما و عوامل برنامه کشیدند.

وی تصریح کرد: امسال بسیاری از مجموعه‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند تا این حمایت‌ها را داشته باشند و وزارت ارشاد هم این افتخار را دارد که در خدمت اینگونه فعالیت‌ها و برنامه‌ها قرار دارد. ما در جامعه قرآنی ناظر بر آینده باید کار‌های تحولی را برای مردم انجام دهیم و اگر اینگونه نباشد قطعاً اثری ندارد. اینکه طبقه خاصی مخاطب کار باشند نباید رخ دهد و همه برنامه‌ها باید مردمی و ویژه عموم باشد.

در ادامه حجت‌الاسلام علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن در خصوص این برنامه، گفت: در این که برنامه محفل موفقیت خوبی را داشته است شکی نیست، اما بر سر امتداد این برنامه و‌ موجی که در مخاطب ایجاد می‌شود و اینکه چگونه می‌خواهد جهت‌دهی شود و به فعالیت‌های قرآنی گره بخورد باید بحث کرد.

وی افزود: شاید بزرگ‌ترین چالشی که در این خصوص شکل گرفته این است که چگونه این اتفاق را به سمت یک امتداد واقعی در فعالیت‌های قرآنی سوق دهیم و در این خصوص قطعاً دستگاه‌ها نقش جدی دارند. نکته دیگر این است که این جنس برنامه‌ها به معنایی جهت‌دهی فضای قرآنی را شکل می‌دهد و مهم‌تر از شوراها و کمیسیون‌ها این برنامه سیاستگذاری اتفاقات قرآنی را رقم می‌زند لذا بایستی سعی شود که امتداد پیدا کند. 

رئیس سازمان دارالقرآن بیان کرد: برنامه محفل سال گذشته آفات مختصری داشت که قطعاً امسال باید کاهش پیدا کند و طبیعتاً بیشتر از کلیات گویی بایستی به سمت سوژه‌ها حرکت کنیم و حرف‌ها را پیش ببریم.

در ادامه شصت و ششمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم، اعضای این کمیسیون به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود در خصوص برنامه محفل ۲ پرداختند.

در بخش پایانی این جلسه میلاد نوریانی، مدیر طرح و برنامه و نظارت شبکه سوم سیما گفت: در طول فصل گذشته ۱۸۰۰ سوژه بررسی شد و نهایتاً به سوژه‌های مربوطه رسیدیم و امسال نیز به سمت جهان اسلام هم رفته‌‌ایم و سعی می‌شود یکی از قرای معروف مصری را به برنامه دعوت و دکوری در خور شأن قرآن و جهان اسلام را طراحی و پیاده‌سازی کنیم.

وی افزو: امیدواریم با کمک همه دوستان، دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی بتوانیم بهترین برنامه را برای مردم در عرصه قرآن ارائه کنیم. قطعاً به‌تنهایی اتفاق بزرگی رقم نمی‌خورد و امیدواریم با کمک دوستان یک برنامه فاخر قرآنی را شاهد باشیم.

در ادامه سیدمحمدحسین هاشمی گلپایگانی، تهیه‌کننده ویژه‌برنامه تلویزیونی «محفل» گفت: باید تلاش کنیم که بتوانیم سوژه‌های بین‌المللی بیشتری را به این برنامه دعوت کنیم، چراکه اثر بیشتری خواهد داشت. امروز وقتی در یوتیوب ۷۰ سرچ اول در حوزه قرآن به برنامه محفل اختصاص دارد یعنی ما در انتقال مفاهیم موفق بوده‌ایم و لذا همه بایستی این مبانی و مفاهیم را با کمک یکدیگر به جهان منتقل کنیم.

وی تصریح کرد:‌ اگر بتوانیم از مردم فلسطین، ورزشکاران قرآنی و سلبریتی‌های قرآنی به این برنامه دعوت کنیم قطعاً جذاب خواهد بود. هدفمان این است که حال مردم نسبت به قرآن از یک کتاب کنج خانه خوب بشود و انس بیشتری با آن بگیرند. دنبال این نیستیم که حرف جدی به مردم بزنیم، گرچه از سخنان بزرگان استفاده می‌کنیم اما این سوژه‌هاست که کار را جلو می‌برد، چراکه مخاطب ما عموم مردم هستند. 

انتهای پیام
captcha