چندان نتوانسته‌ایم علم خود را وارد بازار و تبدیل به ثروت کنیم
کد خبر: 4185658
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۱
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد مشهد:

چندان نتوانسته‌ایم علم خود را وارد بازار و تبدیل به ثروت کنیم

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد مشهد گفت: در زمینه فناوری رتبه ۶۲ جهانیم و در حقیقت چندان نتوانسته‌ایم علم خود را وارد بازار و تبدیل به ثروت کنیم تا تأثیرات مثبتی بر اقتصاد کشور بگذارد.

رحیم دبیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد مشهدرحیم دبیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد مشهد، در حاشیه بازدید از نمایشگاه پژوهش مشهد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با اشاره به رویکردهای پژوهشی دانشگاه آزاد مشهد، اظهار کرد: سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد در سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید که در آن ۱۲ راهبرد اصلی برای این دانشگاه در نظر گرفته شده است و سه مورد از مهمترین این راهبردها عبارتند از تبدیل شدن به دانشگاه حل‌کننده مسئله، مرجعیت‌ساز و تمدن‌‌آفرین.

وی افزود: لذا ما به دنبال این هستیم که رویکرد خود را از دانایی صرف به سمت توانایی سوق دهیم و در جهت منویات رهبری که فرموده‌اند: «یکی از اهداف پژوهش رسیدن به مرجعیت علمی است و دیگری حل مسائل کشور»، حرکت کنیم که در این راستا ما به حوزه‌های فناوری و پایان‌نامه‌ها سمت‌وسویی داده‌ایم که گرهی از مشکلات شهر، استان و کشور باز کند، لذا دانشگاه آزاد در 40 سال دوم فعالیتش با این رویکرد مسیر جدیدی را در پیش روی خود تصویر کرده و ما نیز در حوزه پژوهش و فناوری سعی داریم با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، هسته‌های فناور و مراکز تحقیقاتی در این مسیر حرکت کنیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد مشهد در خصوص فعالیت‌های این دانشگاه در زمینه حل مسئله، بیان کرد: دانشگاه آزاد ۵۳ برنامه علمی با هدف حل معضلات کشور تدوین کرده و دانشگاه آزاد خراسان رضوی به‌عنوان متولی دو حوزه صنایع گاز و حاشیه‌نشینی در کل کشور انتخاب شده است و در همین راستا ما پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری را در مسیر حل مشکلات شهری تعریف کردیم و امروز در جلسه با شهرداری، از سه ایده برتر در زمینه حل معضل حاشیه‌نشینی تقدیر شد. 

دبیری با اشاره به اینکه ایران رتبه ۱۵ تولید علم در جهان را داراست، گفت: اما در زمینه فناوری رتبه ۶۲ جهانیم و در حقیقت چندان نتوانسته‌ایم علم خود را وارد بازار و تبدیل به ثروت کنیم تا تأثیرات مثبتی بر اقتصاد کشور بگذارد، لذا به نظر می‌رسد که باید در سیاست‌های کلان خود و به ویژه در تخصیص منابع به تحقیق و توسعه تجدید نظر کنیم. برخی از کشورهای توسعه‌یافته حتی تا نزدیک پنج درصد از تولید ناخالص ملی خود را صرف تحقیق و توسعه می‌کنند، اما متاسفانه این رقم در کشور ما در حد ۰.۳۳ درصد است.

حمایت بی‌قید و شرط دانشگاه آزاد از دانش‌بنیان‌ها

همچنین محسن مرادی، رئیس دانشگاه آزاد مشهد در حاشیه بازدید از این نمایشگاه بیان کرد: فضاهایی مانند این نمایشگاه‌ ظرفیت خوبی است که می‌تواند دانشگاه‌ها را با فضای کسب‌ و کار و معضلات جامعه بیشتر آشنا کند. دانشگاه آزاد نیز با توجه به دارا بودن شرکت‌ها و هسته‌های فناور مؤثر در فضای کسب‌وکار، در این نمایشگاه حضور یافت.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی می‌توانند در این نمایشگاه توانمندی‌های خود را به صاحبان کسب‌وکار ارائه کنند، افزود: همچنین این نمایشگاه فرصتی است که به مسئولان لزوم حمایت از کسب‌وکارها و توجه بیشتر به توانمندی‌های دانشگاه‌ را یادآوری می‌کند و پیشرفت کشور  نیز در سایه حمایت‌های این چنینی محقق می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد مشهد در خصوص حمایت‌های این دانشگاه از فعالیت‌های فناورانه و دانش‌بنیان گفت: حمایت‌های مرکز رشد و صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه از شرکت‌های دانش‌بنیان، هسته‌های فناور و پژوهش‌های نوآورانه، تقریباً بی‌قید و شرط است و آن بروکراسی موجود در سازمان‌های دولتی، اصلاً در مقررات ما برای اعطای حمایت جایی ندارد، زیرا معتقدیم توجه به حوزه فناوری از ضروریات امروز کشور است. 

انتهای پیام
captcha