استقبال نوجوانان و جوانان از سبک زندگی مجاهدانه
کد خبر: 4183763
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳
بسیج؛ امید ملت ایران/ ۴

استقبال نوجوانان و جوانان از سبک زندگی مجاهدانه

معاون تعلیم و تربیت بسیج از دستاوردهای جدی این حوزه را اقبال نسل جوان و نوجوان از برنامه‌های بسیج دانست و گفت: امسال پیش‌بینی ما این بود که در 10 هزار نقطه برنامه‌های اوقات فراغت را برگزار کنیم اما در عمل هر چه پیش رفتیم، درخواست‌ها بیشتر شد.

اقبال نوجوانان و جوانان از برنامه‌های بسیج؛ مهمترین دستاوردبسیج از ابتکار‌های مبارک امام راحل بود؛ وقتی اوایل آذر ۵۸ در سخنانی بر لزوم تشکیل لشکر بیست میلیونی در کشور تأکید کردند و نتیجه آن شد پای کار آمدن شیر زنان و دلیر مردانی که پای کار انقلاب ایستادند به طوری که بنیانگذار انقلاب در سال ۶۷ در وصف بسیج فرمودند: «بسیج، مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که بر گلدسته‌های رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سر داده‌اند». امروز ۴۴ سال از تأسیس این لشکر مخلص می‌گذرد و دایره فعالیت‌های بسیج بسیار گسترده شده و در قالب قشر‌های مختلف فرهنگی، هنری، اقتصادی، صنعتی، علمی، فناوری و ... نمود یافته است. ایکنا بنابر رسالت تبیینی خود در بزرگداشت هفته بسیج به معرفی کارکرد‌ها و دستاورد‌های اقشار مختلف بسیج می‌پردازد.  
 
معاونت تعلیم و تربیت بسیج یکی از شاخه‌های سازمان بسیج مستضعفین است که در زمینه تعلیم و تربیت دینی فعالیت می‌کند. فعالیت‌های این سازمان «در چارچوب وظایف و مأموریت‌های سازمان بسیج مستضعفین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» دنبال می‌شود.  
 
حجت‌الاسلام والمسلمین احسان رضایی، معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین در گفتگو با ایکنا با اشاره به فعالیت‌های شاخص در این حوزه گفت: تعلیم و تربیت بسیج گستره‌ای دارد که شامل مباحث معارفی بوده و به شکل دوره‌های متمرکز شهرستانی، استانی و ملی برگزار می‌شود. همچنین دوره‌های دانا در سطح شهرستان برای مخاطبان نوجوان و جوان برگزار می‌شود و عموم شهروندان هم می‌توانند در آن شرکت کنند. این دوره‌ها سه روزه و مبتنی بر عقاید و تفکرات اندیشه اسلامی است که براساس کتاب‌های معارف مقام معظم رهبری نظیر «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» است.

وی افزود: محور دوم فعالیت‌ها آموزش قرآن است که در بخش مهارت‌های قرآن‌آموزی عمومی و تخصصی در دارالقرآن‌ها و همچنین رقابت‌های قرآنی به صورت سالانه دنبال می‌شود. بخش دیگر فعالیت‌ها با عنوان شبکه تربیتی است که کار گرو‌ه‌های تربیتی در دل مساجد را دنبال می‌کند و لایه‌های مختلفی دارد که از پایگاه مقاومت بسیج شروع می‌شود و به آموزش و توانمندسازی کنشگران تربیتی می‌پردازد. تولید و انتشار محتوا برای این گرو‌های تربیتی از محور‌های کار بسیج تعلیم و تربیت است که برای کنشگران تربیتی دست به تولید محتوا می‌زند. گاهی این محتوا به صورت مکتوب و یا الکترونیک در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام رضایی ادامه داد: بخش دانش‌آموزی با مختصات بسیج دانش‌آموزی و قرارگاه تعلیم و تربیت دنبال می‌شود و طرح‌های سه‌گانه شهیدان بهنام محمدی، عزیزالهی و فهمیده با تمرکز بر سه ضلع مسجد، خانه، مدرسه اجرا می‌شود تا دانش‌آموز به مرحله‌ای از رشد معنوی برسد.   

وی با اشاره به برنامه‌های اوقات فراغت گفت: حدود ۱۸ هزار نقطه در کشور مجری این طرح بودند و فصل پرتراکمی از برنامه‌ها با عنوان نوجوانه‌ها اجرا شد، همچنین در پایگاه‌های اوقات فراغت برنامه‌های ورزشی، علمی، قرآنی و معارفی برپا بود. همچنین جشنواره «شجره طوبی» را برگزار کردیم که فراخوان در چهار محور تجربه‌نگاری، ایده‌نویسی و ثمرات تربیتی بود که حدود ۴ هزار اثر از سراسر کشور دریافت و به داوری گذاشته شد و در نهایت اختتامیه آن را برگزار کردیم.

حجت‌الاسلام رضایی تصریح کرد: تمرکز تعلیم و تربیت بسیج بر برنامه‌های رشد و ارتقای بسیجیان و علاقه‌مندان این حوزه است، به ویژه اینکه در فضای مسجد و مدرسه برای نوجوانان برنامه‌های ویژه‌ای دارد و این برنامه‌ها در دانشگاه‌ها در راستای کادرسازی ادامه دارد. برای بسیج اصناف برنامه فقه و اخلاق بازار و بسیج کارگران با عنوان شبکه‌سازی تربیتی برنامه‌هایی اجرا می‌کند، اما تمرکز بر نسل نوجوان است.

وی در ادامه با اشاره به تمرکز دشمن بر نسل نوجوان گفت: باید با نسل نوجوان هم در ساحت فکر، اندیشه و عقل با او گفت‌گو و مباحث عقلایی مطرح شود که از همین جهت دوره‌های اندیشه اسلامی را مبنا قرار دادیم و از دل این برنامه‌ها به سوالات رایج، شبهات و گره‌های ذهنی آن‌ها پرداختیم و از سوی دیگر مباحث تمایلات، گرایشات و احساسات آن‌ها در دستور کار برنامه‌های معنوی قرار دادیم که در تلاش هستیم نسل نوجوان را در فضای سالم و پرهیجان و جذاب قرار دهیم. البته همه این‌ها وقتی ارزشمند است که تبدیل به سبکی از زندگی شود و به عنوان سبک زندگی مؤمنانه و مجاهدانه مورد توجه قرار گیرد و به جای سرگرمی‌های مرسومی که با وجود جذابیت‌هایش، چندان کاربردی برای دنیا و آخرتشان ندارد، آن‌ها را با مسائل جذاب و بانشاطی مواجه کنیم که هم احساس لذت کرده و هم رشددهنده باشد و کارنامه خوبی را پیش روی آن‌ها قرار دهد.

وی با اشاره به دستاورد‌های بسیج تعلیم و تربیت بیان کرد: از دستاورد‌های جدی این حوزه اقبال نسل جوان و نوجوان از برنامه‌های بسیج است. چراکه امسال پیش‌بینی ما این بود که در ۱۰ هزار نقطه برنامه‌های اوقات فراغت را برگزار کنیم، اما در عمل هر چه پیش رفتیم، درخواست‌ها بیشتر شد. طی این مدت مخاطبانی که در این برنامه‌ها شرکت کردند هم خودشان و هم خانواده‌هایشان احساس رضایت و ارتقا و تعالی داشتند و خداوند توفیق داد نسبت به بازسازی و ترمیم شبکه تربیتی موفقیت‌هایی کسب کنیم و کار شبکه‌سازی هم با قوت بیشتری پیش رفته است.
انتهای پیام
captcha