بسیج و مانع‌زدایی برای خروج هزار واحد صنعتی از رکود
کد خبر: 4183307
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰
بسیج؛ امید ملت ایران/ 2

بسیج و مانع‌زدایی برای خروج هزار واحد صنعتی از رکود

رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن کشور با بیان اینکه طی سه سال گذشته، حدود هزار مانع را از پیش پای صاحبان صنعت به ویژه صنایع کوچک و متوسط برداشته‌ و آنها را از رکود خارج کرده‌ایم‌، گفت: در بحث تثبیت و ایجاد اشتغال در این سال‌ها، به طور متوسط ۳۰ هزار شغل ایجاد کرده‌ایم.

مجتبی اصغریبسیج از ابتکار‌های مبارک امام راحل بود؛ وقتی اوایل آذر ۵۸ در سخنانی بر لزوم تشکیل لشکر بیست میلیونی در کشور تأکید کردند و نتیجه آن شد پای کار آمدن شیر زنان و دلیر مردانی که پای کار انقلاب ایستادند به طوری که بنیانگذار انقلاب در سال ۶۷ در وصف بسیج فرمودند: «بسیج، مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که بر گلدسته‌های رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سر داده‌اند». امروز ۴۴ سال از تأسیس این لشکر مخلص می‌گذرد و دایره فعالیت‌های بسیج بسیار گسترده شده و در قالب قشر‌های مختلف فرهنگی، هنری، اقتصادی، صنعتی، علمی، فناوری و ... نمود یافته است. ایکنا بنابر رسالت تبیینی خود در بزرگداشت هفته بسیج به معرفی کارکرد‌ها و دستاورد‌های اقشار مختلف بسیج می‌پردازد.

سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن یکی از شاخه‌های سازمان بسیج مستضعفین است که در زمینه کمک به تولید، اشتغالزایی و ... فعالیت می‌کند. فعالیت‌های این سازمان «در چارچوب وظایف و مأموریت‌های سازمان بسیج مستضعفین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» دنبال می‌شود. سازمان بسیج مهندسین دارای تشکیلات استانی در همه استان‌های ایران و مقر این سازمان در تهران است.

مجتبی اصغری، رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن کشور در گفت‌وگو با ایکنا درباره رویکرد‌های بسیج در حوزه صنعت و معدن گفت: در مجموعه بسیج صنعت و معدن از سه سال گذشته، طرح صنعت‌یار و معدن‌یار را در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری و با هدف رفع موانع تولید تعریف کردیم و حدود ۳۵۰ گروه جهادی را آموزش دادیم تا در شهرک‌های صنعتی کشور مستقر شده و کار پایش و ارزیابی را از واحد‌های راکد و نیمه فعال آغاز کردند.

وی افزود: با تمرکز بر واحد‌های کوچک و متوسط، ذیل مجموعه‌های استانی کارگروه‌های تخصصی تشکیل دادیم که در این راستا پرونده واحد‌های دچار عارضه به قرارگاهی که با مسئولیت فرمانده سپاه استان تشکیل شده است، ارائه می‌شود. اعضای این قرارگاه مدیران کل ادارات استان‌ها هستند که تمرکزشان بر رفع و پیگیری مشکلات صنایع کوچک و متوسط است، در حالی که ستاد تسهیل بر صنایع متوسط و بزرگ تمرکز می‌کند.

اصغری ادامه داد: در این راستا برنامه پنج ساله تعریف کردیم تا گروه‌های جهادی در تمام استان‌ها ۳۰ هزار واحد را پایش و ارزیابی کنند که هر سال حدود ۶ هزار واحد پایش می‌شود. در واقع هدف این بود که ۲۰ تا ۳۰ درصد این عارضه‌یابی‌ها منجر به رفع موانع شود. خوشبختانه این اتفاق در حدود سه سال گذشته افتاده است و ما دنبال این بودیم که بسیج، در جنگ اقتصادی و شرایط تحریم نقش مفید و مؤثری ایفا کند.

وی در ادامه درباره دستاوردهای بسیج مهندسین صنعت و معدن گفت: ما به صورت میانگین طی سه سال گذشته، حدود هزار مانع را از پیش پای صاحبان صنعت به ویژه صنایع کوچک و متوسط برداشته‌ایم و در بحث تثبیت و ایجاد اشتغال در این سال‌ها، به طور متوسط ۳۰ هزار شغل ایجاد کرده‌ایم. علاوه بر این با سازماندهی ۳۵۰ گروه جهادی عملاً امکان نقش‌آفرینی هسته‌های فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی و مهندسی در شهرک‌های صنعتی را فراهم کردیم. چه بسا همین تعاملی که فارغ‌التحصیلان ما در شهرک‌های صنعتی دارند، زمینه اشتغال آن‌ها در رشته‌های تخصصی فراهم شود.

اصغری در ادامه به برنامه‌های پیش رو در سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن اشاره و بیان کرد: سعی می‌کنیم تعامل خود را با مجموعه دولت بیشتر کنیم و در این زمینه طی روزهای گذشته، توافق‌نامه خوبی امضا شده است. با توجه به اینکه بسیاری از واحد‌های کوچک و متوسط به دلیل نوسانات اقتصادی، تورم و گران شدن نرخ ارز مشکل سرمایه در گردش دارند، از این رو تمرکزمان بر استفاده از منابعی است که از دولت دریافت می‌کنیم تا بتوانیم بخشی از مشکل سرمایه در گردش این واحد‌ها را حل کنیم. همچنین در بسیاری از حوزه‌های مختلف برای رفع عارضه‌ها موفق شدیم، اما سرمایه در گردش همچنان مبتلا‌به بسیاری از شهرک‌های صنعتی کشور است و امیدواریم دولت در این حوزه هم پای کار بیاید و از ظرفیت بسیج به معنای مردم و نقش آنها در اقتصاد، استفاده کند.

وی ادامه داد: امیدواریم دولت بتواند حمایت خوبی از صنایع کوچک و متوسط داشته باشد و رکودی که در سال‌های گذشته حدود ۵۰ درصد از واحدهای صنعتی را درگیر کرده است و یا اینکه زیر ظرفیت تولید فعالیت دارند را رونق بخشد.

اصغری تصریح کرد: بخشی از صنایع ما راکد و بخش زیادی زیر ظرفیت تولید هستند، آماری که دولت اعلام می‌کند ۴۰ تا ۵۰ درصد واحد‌های صنعتی را شامل می‌شود و آماری که نهاد‌های بیرونی غیر از دولت اعلام می‌کنند و حتی در یکی از فرمایشات مقام معظم رهبری نیز بوده است، حدود ۶۰ درصد این واحد‌ها راکد بوده و یا زیر ظرفیت تولید فعالیت می‌کنند. با توجه به اینکه حوزه صنایع کوچک و متوسط کاربر است و اثر آن در کوتاه مدت بر سفره مردم مشاهده می‌شود؛ از این رو بر همه متولیان صنعت و معدن واجب است، در این حوزه نقش‌آفرینی کنند و رسالت بسیج در سه بخش جهاد خدمت، امیدآفرینی و تبیین تعریف شده است. در حوزه خدمت و امیدآفرینی یکی از مأموریت‌های اصلی بسیج کمک به رفع موانع واحد‌های تولیدی است که در قالب برنامه‌های سالانه پیش‌بینی شده است.

گفت‌وگو از سمیه قربانی

انتهای پیام
captcha