جنایات اسرائیل مصداق جنایت جنگی است
کد خبر: 4179454
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۹
آیت‌الله صادق آملی لاریجانی:

جنایات اسرائیل مصداق جنایت جنگی است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر توسعه علوم اسلامی به خصوص فقه و اصول، گفت: فقها و اصولیون ما در طول زمان با وجود همه کاستی‌ها تولیدات بسیار فاخری داشته‌اند که می‌توان آن را در سطح جهانی عرضه کنیم.

ارسال// علم اصول حوزه قابل عرضه به جهان است/ جنایات اسرائیل؛ مصداق جنایت جنگیبه گزارش ایکنا، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی؛ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، 11 آبان در مراسم رونمایی از نرم‌افزار جامع اصول فقه نسخه ۳ که در مرکز کامپیوتری علوم اسلامی(نور) در قم برگزار شد با قدردانی از زحمات مسئولان این مرکز به علت تولید نرم‌افزارهای متعدد و فاخر، گفت: نرم‌افزارهای این‌چنینی کار جدیدی است که با استفاده از ظرفیت افراد فاضل و متخصص در رشته‌های مختلف علمی و فنی تولید می‌شود. کارهای این مرکز انصافا فاخر است زیرا نرم‌افزارهای دیگری در دیگر مناطق جهان اسلام تولید می‌شود ولی امکانات این نرم‌افزارها و امکان جست‌وجو و دسترسی وسیع این‌چنینی را ندارند.

وی با بیان اینکه امروز حوزه‌های علمیه با نیازها و پرسش‌های بسیار زیادی به خصوص از سوی نسل جوان مواجه هستند، اضافه کرد: امروز مانند گذشته نیست که ما یک رساله عملیه به دست جوانان بدهیم و بگوییم عمل کنید بلکه پرسش‌های آنان در خیلی از اوقات اساسی‌تر است مثلا از معنای زندگی و مباحث اخلاقی و ... سؤال دارند و حوزه وظیفه دارد با استفاده از دانش اسلامی و این ابزارها به پرسش‌ها پاسخ دهد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه امروز جست‌وجو در منابع علمی مفهوم جدیدی پیدا کرده است، اظهار کرد: نرم‌افزارهای تولیدشده در این مرکز مانند نرم‌افزارهای جامع فقه، تفسیر و اصول و کتابخانه‌های اشخاص امکانات فوق‌العاده مهمی را در اختیار شخص قرار می‌دهد. زمانی حتی مراجع بزرگوار ما قصد داشتند در مورد یک مسئله فقهی نظر بدهند چند کتاب بیشتر در اختیار نداشتند ولی امروزه باوجوداین نرم‌افزارها با امکانات جست‌وجوی فراوان، امکان تفحص در بسیاری از منابع وجود دارد؛ مخصوصا علم فقه که نیاز فراوانی به تفحص و تتبع دارد.

آملی لاریجانی با بیان اینکه در دوران جوانی ما مجبور بودیم برای پیدا کردن یک کتاب مانند کتاب ریاض از قم به تهران برویم و ساعت‌ها جست‌وجو کنیم تا آن را پیدا کنیم، گفت: امروز هزاران کتاب فقهی آماده در یک نرم‌افزار در اختیار ما است که امکانات فراوان برای جست‌وجوی راحت دارد و این امکانی است که مؤسسه نور فراهم کرده است و باید از همه کسانی که بدون توقع در تأسیس این مرکز تا امروز تلاش کرده‌اند قدردانی کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تفکیک موضوعاتی که در اصول فقه، حالت منبعی دارند از بقیه مطالب یکی از کارهای بسیار مهم در این نرم‌افزار است، اضافه کرد: الان اصول فقه کنونی مخلوطی از عناوین و مطالب مختلف است؛ تجربه بنده از سال 1378 تا 1388 در فلسفه علم اصول همین بود؛ اصل فکر برای این بود که موضوعاتی را که حالت مبدایی و منبعی دارد جدا کنیم. مثلا اکثر مباحث الفاظ این‌گونه است لذا مرحوم آخوند آن را به عنوان مقدمه آورده است و حتی کتب قدیمی‌تر به عنوان مبادی لغوی و حکمی دقیق‌تر هم می‌آوردند و متاسفانه الان این شکل نیست.

وی با بیان اینکه می‌توان مطالبی که حالت منبعی دارد جدا کنیم، افزود: یکی از این موارد ماهیت حکم است یعنی در اصول از ابتدا تا انتها با حکم سر و کار دارد ولی در یکجا به صورت مستقل در مورد ماهیت حکم بحث نشده است. در ذبح و عبادات و امر و نهی و علم اجمالی و قطع و ظن و ... به آن نیاز است ولی بحث خوبی در مورد آن نشده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با بیان اینکه برخی مواقع این گلایه مطرح است که علم اصول، متورم شده است و لذا موارد زیادی هست که کاربرد ندارد، تاکید کرد: به نظر بنده این حرف غلط است البته ممکن است برخی از قواعد اصول در فقه استفاده نشود ولی در فلسفه اصول و خود اصول کاربرد دارد.

چه نیازی است همه طلاب اصول بخوانند؟

وی افزود: نکته مهمی که بنده می‌خواهم تاکید بیشتری بکنم این است که خیلی از اشکالات به خود علم اصول برنمی‌گردد بلکه به نحوه کار ما در حوزه ارتباط دارد؛ مثلا چه کسی گفته است که همه طلاب در حوزه باید اصول را به صورت مستوفا و وسیع بخوانند؟ این حرف دقیقا مانند آن است که بگوییم همه باید پزشکی بخوانند و بعد از مدتی هم بگوییم این چه علم بیخودی است که همه را گرفتار کرده است بنابراین اشکال در برنامه‌ریزی آموزشی حوزه است.

آملی لاریجانی اضافه کرد: باید تقسیم کار معقولی در حوزه صورت بگیرد و کسانی که قصد دارند مجتهد شوند یک طور اصول بخوانند و کسانی که قصد دارند وارد تبلیغ و عرصه‌های دیگر شوند طور دیگر؛ البته علم اصول به نظر بنده باید توسعه داشته باشد زیرا امروز ما مدعی تولید علوم انسانی اسلامی هستیم و علم اصول و توسعه آن یکی از ابزارهای مهم در استفاده از متون دینی است؛ تولید علوم انسانی اسلامی نیازمند توسعه علم اصول و افزودن مقدمات دیگری بر آن است و نباید از توسعه آن هراس داشته باشیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید مجدد بر اینکه نیازی نیست همه اصول و حتی فقه را به صورت مفصل بخوانند، گفت: مثلا آیا لازم است کسی که می‌خواهد وارد تبلیغ شود مکاسب شیخ انصاری را با همه تفصیلات بخواند؟ و بعد هم در درس خارج مبحث صلاة را 15 سال طول بدهد. الان درس برخی مراجع عظام مثلا در بیع و خیارات 20 سال طول می‌کشد و البته راه اجتهاد هم همین است و طریق معمول در همه علوم هم این است ولی ما باید تدابیر بهتری داشته باشیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه با تاکید بر اینکه چه ایرادی دارد که تقسیم کار صورت بگیرد و تخصص برخی از فقها در معاملات و برخی در عبادات و حتی معاملات خاص باشد، گفت: مخصوصا در زمان ما نظام اسلامی نیازمند استنباطاتی است که در مقام اجرایی کارآمدی داشته باشد و به درد بخورد؛ در بحث قضا فروعات زیادی داریم که در اجرا مشکل دارد و در معاملات هم همینطور لذا اشکال کار بر سر توسعه علوم نیست؛ این نرم‌افزارها به توسعه علوم کمک می‌کند و هیچ ایرادی هم نیست و پژوهشگران ما موظف به پاسخگویی به نسل جدید هستند.

علم اصول قابل عرضه به جهان است

وی با بیان اینکه کار اصلی اصول، مقدمه استنباط فقهی است، تصریح کرد: ولی واقعیت آن است که فقها و اصولیون ما در طول زمان با وجود همه کاستی‌ها تولیدات بسیار فاخری داشته‌اند که می‌توان آن را در سطح جهانی عرضه کنیم و نباید از این خوان گسترده غفلت داشته باشیم؛ مثلا در بحث الفاظ مطالب قابل توجهی وجود دارد که با کار فلاسفه غربی متخصص در این رشته قابل قیاس و عرضه به آنان است. فرق علمای ما با غربی‌ها زیاد است و مثلا کار یک فیلسوف پژوهش در مورد یک موضوع خاص و حتی اخص به عنوان تبیین جملات و الزامات شرطی است ولی امثال شیخ انصاری و دیگران در کنار بیان صدها مسئله اصولی و هزاران مسئله فقهی کارهای عمیقی تولید کرده‌اند.

وی با تاکید مجدد بر اینکه علم اصول ما قابل عرضه گسترده به دنیاست و حیف است که آن را رها کنیم به ذکر دو درخواست و پیشنهاد در مورد توزیع این نرم‌افزارها پرداخت و ادامه داد: عمده روحانیونی که از این تولیدات استفاده می‌کنند وضعیت مالی مناسبی ندارند بنابراین تا جای ممکن آنها را در پایین‌ترین قیمت و حتی رایگان در اختیار آنان قرار دهیم تا از این علوم بهره‌مند شوند. بنده این سیاست که مطالب علمی را نباید رایگان در اختیار مردم قرار دهیم قبول ندارم. حتی شنیده‌ام که بخشی از نرم‌افزار بدون هزینه قابل استفاده است ولی وقتی حدی جلو می‌رود هزینه دارد که استدعا دارم این مسئله هم مرتفع شود.

آملی لاریجانی با تاکید بر استفاده این مرکز از فناوری‌های متفاوت ولی به روز مانند هوش مصنوعی، افزود: در مغرب‌زمین برخی معتقدند که رایانه هم می‌تواند مانند انسان فکر کند البته ما مبانی آن‌ها را قبول نداریم و این ادعا در خود غرب هم مخالفان زیادی دارد ولی رایانه و هوش مصنوعی می‌تواند مقدمات فکر را فراهم کند و تا حد زیادی کارهای جدید ما را تسهیل کند.

قدردانی از رهبر انقلاب

وی با قدردانی از مقام معظم رهبری گفت: ایشان در زمانی که ما ضرورت این کار را تشخیص نمی‌دادیم مصرانه خواستار تأسیس و توسعه فعالیت این مرکز بودند و این حمایت ایشان هنوز هم ادامه دارد و انصافا باید بگوییم فضایی که ایجاد شده است وامدار فکر و حمایت‎‌های ایشان است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حوادث غزه با بیان اینکه این حوادث صددرصد مصداق جنایت جنگی است تصریح کرد: حوادث بی‌سابقه این روزهای غره دل هر مسلمانی را به درد می‌آورد؛ درست است که قبلا جنگ‌های جهانی را هم داشته‌ایم ولی اینکه در یک سرزمین کوچکی این رژیم مرتکب این همه جنایت شود مطلب قابل توجهی است.

استاد درس خارج حوزه با بیان اینکه این همه انسان بی‌گناه در اثر جنایات اسرائیل کشته می‌شوند، گفت: عجیب اینکه آمریکا از هزاران کیلومتر آن طرف دنیا به این منطقه آمده‌اند و شریک جرم در این جنایات هستند و این حملات را راهبری می‌کنند و درعین‌حال حماس را متهم می‌کنند که تروریست هستند. آیا بی‌شرمی از این بیشتر که مردمی را که از وطن خود دفاع می‌کنند تروریست بدانیم و شمایی را که از آن طرف دنیا به این منطقه آمده‌اید و انواع سلاح‌های کشتار جمعی را در اختیار اسرائیل قرار داده‌اید خود را صلح‌طلب و مدافع دفاع مشروط بدانید.

آیت‌الله آملی لاریجانی تاکید کرد: واقعا بی‌شرمی هم حدی دارد و حقوق بشر هم لقلقه لسان است؛ آنچه انجام می‌شود صددرصد جنایات جنگی است زیرا براساس قوانین بین‌المللی حمله به زیرساخت‌ها و آب و برق و افراد بی‌گناه و کودکان و زنان و مساجد و مراکز دینی و فرهنگی مصداق جنایت جنگی است و دولت‌های غربی  هم چشم خود را بر همه این فجایع بسته‌اند و این حقوق بشر دوران ما است.

انتهای پیام
captcha