رونمایی از «سکه حرمین»؛ از شیراز تا میلان
کد خبر: 4177017
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
ایکنا گزارش می‌دهد

رونمایی از «سکه حرمین»؛ از شیراز تا میلان

برای نخستین بار در جهان اسلام به همت فعالان حوزه هنر طلا و جواهرسازی «سکه حرمین» به عنوان نمادی از هنرهای به کار رفته در حرم‌های اهل بیت(ع) طراحی شد. «سکه حرمین» ابتدا در شیراز رونمایی شد و پس از آن در اصفهان، قم، مشهد و میلان ایتالیا رونمایی و معرفی می‌شود.

سکه حرمیندر چند سال گذشته به همت فعالان حوزه هنر طلا و جواهرسازی، برای نخستین بار در جهان اسلام «سکه حرمین» به عنوان نمادی از هنرهای به کار رفته در حرم‌های مطهر خاندان عصمت و طهارت(ع) در ایران اسلامی طراحی شده است.

در طراحی سکه حرمین، ۱۲ گنبد برگرفته از آیات قرآن سوره توبه که به ۱۲ ماه و به روایتی ۱۲ امام شیعیان اشاره دارد و این گنبدها به صورت متحدالمرکز به دور یک نگین دایره‌ای سبز رنگ که نشانگر پیامبر(ص) و گنبد مسجدالنبی(ص) است دیده می‌شوند و ازجمله بخش‌های طراحی شده در مرکز این سکه هستند.


بیشتر بخوانید:


عماد دولت‌شاه، مدیرعامل مؤسسه آینده‌نگاران پژوهشی طلا و جواهر کشور در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنای فارس، به تشریح دلیل طراحی این سکه پرداخت و گفت: پس از سفر مقام معظم رهبری به شهر شیراز و نامگذاری این شهر به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع)، در رویدادهای مختلف تلاش شد که ظرفیت‌های بی‌شمار این شهر به نمایش گذاشته شود و در جامعه جهانی بیش از پیش معرفی شود.

وی افزود: با پژوهش‌های متعدد در تمام نقاط کشور مشخص شد که سفر خاندان امام رضا(ع) به ایران یک فرهنگ و سبک هنری است که امروزه به عنوان فرهنگ رضوی شناخته می‌شود از این رو طرحی در وزارت میراث فرهنگی و گردشگری با عنوان «هنر در حرم» مطرح شد تا هنرهایی که در حرم‌های مطهر ایران اسلامی وجود دارد به محصول برای معرفی به جهانیان تبدیل شود.

دولت‌شاه با اشاره به اینکه روایت و داستان حرم‌های مطهر سال گذشته در نمایشگاه شهر میلان ایتالیا بر روی طرح کبوتر حرم نگارگری و به نمایش گذاشته شد، اظهار کرد: پس از بازخورد خوب این نمایشگاه، از سوی معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، پیوند دانش روز و هنرهای سنتی نیاز کشور اعلام شد بنابراین از آن زمان موضوع «هنر در حرم» به صورت جدی مورد پیگیری قرار گرفت.

 تلفیق طرح تمامی حرم‌ها در یک سکه

وی با بیان اینکه تفاهم‌نامه با مجموعه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی منعقد شد، گفت: بنا شد که طراحی سه سکه برای حرم‌های امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س) و حضرت شاهچراغ(ع) انجام شود اما پس از بررسی‌های تخصصی به دلیل وجود شباهت در هنر به‌کار رفته در حرم‌های مطهر تلفیق تمامی حرم‌های در یک سکه در دستور کار قرار دادیم.

عضو انجمن طلا و جواهر کشور ادامه داد: از روای‌ های مذهبی در طراحی سکه حرمین استفاده کردیم و با بررسی چرایی به وجود آمدن حرم‌ها، کارشناسی و پژوهش بر روی عناصر و المان‌های تشکیل دهنده انجام شد.

رئیس مرکز آینده‌پژوهی طلا و جواهر کشور سکه حرمین اهل بیت(ع) را نخستین سکه‌ای عنوان کرد که نام هیچ شهری بر روی آن حک نشده است و اضافه کرد: نام اهل بیت(ع) بر روی این سکه حک شده که می‌توان این سکه را تجلی هنرهای اهل بیت(ع) در ایران نامید چراکه هر هنرمندی بهترین کار خود را تقدیم خاندان عصمت و طهارت کردند.

دولت‌شاه تصریح کرد: باتوجه به ظرفیت‌های فرهنگی و تجاری کشور، سکه حرمین در سفر ولایت قرار خواهد گرفت و از نمایشگاه شیراز و حرم شاهچراغ(ع) آغاز شد و پس حضور در شهرهای اصفهان و قم، تهران در آذر ماه به نمایشگاه مشهد خواهد رسید و همزمان در نمایشگاه آرتیجیانا میلان ایتالیا بزرگترین نمایشگاه صنایع دستی دنیا رونمایی می‌شود.

وی در پایان سخنان خود تأکید کرد: بلوغ سکه در مسیر حرکت نشان داده می‌شود و سپس از سکه ضرب شده با آبکاری طلا که نماد حرم مطهر امام رضا(ع) در شهر مشهد مقدس رونمایی خواهد شد.

سکه حرمین راهی نمایشگاه بین‌المللی ایتالیا می‌شود

سیدجواد روانان، مدیرمجموعه نصیرالملک نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با بیان اینکه سال گذشته هنرمندان شیراز این مجموعه در نمایشگاه هنری شهر میلان کشور ایتالیا شرکت کردند، گفت: در نمایشگاه سال گذشته نقاشی روی پرهای کبوتران حرم مورد استقبال بازدیدکنندگان از سراسر جهان قرار گرفت و سپس ۶ اثر ویژه از گل مرغ مکتب شیراز به همراه نقاشی روی پر کبوتر به موزه حرم مطهر امام رضا(ع) اهدا شد.

وی از به نمایش درآمدن سکه حرمین در نمایشگاه امسال کشور ایتالیا خبر داد و تصریح کرد: ۱۱ آذر ماه سکه حرمین به همراه آثاری از سقاخانه و داستان‌های روایت شده برای امام رضا(ع) به نمایش گذاشته می‌شود تا همه مردم جهان با هنر ایرانی اسلامی در بخش حرم‌های مطهر آشنا شوند.

مدیرمجموعه نصیرالملک در پایان سخنان خود اهداف این مجموعه را مورد توجه قرار داد و افزود: گروهی از جوانان هنرمند در این مجموعه با استفاده از مینیاتور هدف معرفی جهانی گل مرغ مکتب شیراز و هنر اصیل ایرانی را دنبال می‌کنند.

یادآور می‌شود، طرح سکه حرمین برای نخستین بار ۲۵ مهرماه در هفتمین نمایشگاه بین‌المللی طلا، نقره، جواهرات، گوهرسنگ‌ها ساعت، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته با حضور مسئولان ارشد استان فارس رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha