علل اهمیت شهرری در توسعه گردشگری زیارت
کد خبر: 4168563
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۶
حجت‌الاسلام محسن عرفاتی بیان کرد:

علل اهمیت شهرری در توسعه گردشگری زیارت

معاون امور علمی و فرهنگی حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) گفت: آستان حضرت عبدالعظیم‌ را می‌توان حرم امام حسن مجتبی(ع) دانست، توجه شیعیان به این بارگاه بسیار قابل توجه است، زیرا توصیفاتی از سوی ائمه(ع) در رابطه با ایشان وجود دارد که این حرم را شاخص کرده است.

بارگاه منور حضرت عبدالعظیم‌الحسنی(ع) از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) در ری واقع شده است. این حرم مطهر هرساله به مناسبت‌های مختلف میزبان اقشار مختلف مردم است. وجود این حرم در نزدیک تهران ظرفیت بی‌بدیلی را ایجاد کرده که در صورت ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز می‌تواند گردشگران و زائران بسیاری را جذب کند.

ایکنا به مناسبت شهادت امام حسن مجتبی(ع) در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام محسن عرفاتی، معاون امور علمی و فرهنگی حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) به موضوع گردشگری زیارت پرداخته است که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید؛

ایکنا- گردشگری زیارت از چه جهاتی اهمیت دارد؟

فرهنگ اسلامی، فرهنگ جامعی است که سرنوشت دنیا و آخرت جامعه را با هم دیده است. اهمیت آبادانی دنیا و آخرت در تعالیم اسلامی وجود دارد و باید فرهنگ و اقتصاد را با هم نگاه کرد. تاریخ ایرانی و شیعی ما نیز متوجه این موضوع بوده و مساجد را در کنار بازار ساخته‌اند. اصفهان نمونه بارز معماری اسلامی - ایرانی است که مسجد عالی‌قاپو، مسجد امام، بازار و مدرسه علمیه در کنار هم ساخته شده‌اند که سبب طهارت جسم، روح و اقتصاد می‌شود. ما نیز باید این اهتمام را داشته باشیم تا همه این موضوعات در کنار هم باشند.

شعاری که مقام معظم رهبری به عنوان شعار سال انتخاب کردند متوجه بحث اقتصادی است. گردشگری زیارت بحث مهمی است که به واسطه حضور گردشگران مذهبی در حرم‌ها با ارزآوری خود هم سبب رونق بازار کار و هم رونق فرهنگی می‌شوند. مثلاً ارزی که جمعیت چهار میلیونی ایرانی در اربعین وارد کشور عراق می‌کنند بسیار برای دولت و ملت عراق کمک‌کننده است. این اتفاق سبب افتخار است، اما ما نیز باید برای عتبه‌های خودمان از این دست برنامه‌ها داشته باشیم.

عده‌ای از رسانه‌های معاند در زمانی که همسایه‌های عرب به ایران می‌آمدند بسیار تلاش می‌کردند که این ارتباط وجود نداشته باشد و تبلیغ می‌کردند که عرب‌ها را به ایران راه ندهید، چراکه مشکلاتی را ایجاد کرده‌اند. این اتفاق نشان‌دهنده درست بودن این حرکت است زیرا زمانی که دشمنان اسلام علیه موضوعی اینگونه تبلیغ می‌کنند ما باید بدانیم که این ارتباط درست است، زیرا سبب پویایی اقتصاد کشور می‌شود.

فردی که از کشورهای خارجی به ایران می‌آید، سبب انتقال ارز به داخل کشور می‌شود و به غیر از جنبه‌های اقتصادی، جنبه فرهنگی هم دارد زیرا زائر یک مخاطب فعال است و می‌توان با بهره‌برداری فرهنگی مطالب بسیاری را منتقل کنیم.

اداره کل قرآنی حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) بیش از 30 سال است که فعالیت می‌کند؛ با توجه به اینکه قرآن وجه اشتراک بین مسلمانان است با برگزاری مسابقات بین‌المللی و کشوری، می‌توانیم از این طریق ایجاد وحدت کنیم و کارهای فرهنگی انجام دهیم.

مقام معظم رهبری در فرمایشات خود به موضوع وحدت بین اقوام و مذاهب اشاره کردند؛ ما نیز می‌توانیم با استفاده از حوزه گردشگری با اقوام مختلف ارتباط ایجاد کنیم و از ایجاد بحران در مذهب و اقوام جلوگیری کنیم. حرم‌ها نقطه تلاقی قرآن و عترت است که می‌توانند این کار را به خوبی انجام دهند. با توجه به همه این موضوعات می‌توان اهداف اسلام ناب محمدی(ص) و زحماتی که ائمه(ع) و علما داشتند یکجا در این عتبه‌های مقدسه به منصه ظهور رساند.

ایکنا- حرم حضرت‌عبدالعظیم الحسنی(ع) چه میزان زیرساخت‌های لازم برای حضور گردشگران داخلی و خارجی را داراست و می‌تواند نیازهای آنها را برطرف کند؟

قبل از انقلاب اسلامی فضای حرم اصلاً اینگونه نبود و با امروز قابل مقایسه نیست زیرا فضا بسیار محدودی بود و حتی جوابگوی اهالی شهرری هم نبود، اما با طرح توسعه‌ای که اجرا شد ضلع شرقی و جنوبی، صحن‌ها و رواق‌ها و اطراف حرم توسعه پیدا کرد. کارهای بسیاری انجام شده و اکنون دانشکده قرآن و حدیث، حوزه علمیه خواهران و برادران، کتابخانه‌ای با بیش از 250 هزار عنوان جلد، دارالضیافه، دارالشفاء، مصلی و... وجود دارد. مقدمات ساخت بیمارستان حضرت عبدالعظیم‌الحسنی(ع) انجام شده و طی دو سال ساخته خواهد شد.

یکی از مشکلاتی که در شهرری وجود دارد مکان اقامت است و قرار شده با استفاده از کمک‌ بخش خصوصی هتل‌هایی در اطراف حرم حضرت‌ عبدالعظیم ساخته شود تا این مشکل نیز برطرف شود. یکی از محسنات حضرت عبدالعظیم‌الحسنی(ع) نزدیکی به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) است؛ زائران می‌توانند در هتل‌های اقامتی که در اطراف فرودگاه وجود دارد، اقامت داشته باشند. البته بسیاری از مسافران و زائران اغلب به صورت زمینی از کشورهای پاکستان، افغانستان، عراق، هند و ... سفر می‌کنند بنابراین نیازمند توسعه محل اقامت برای زائران هستیم.

پنچشنبه/ حرم حضرت عبدالعظیم‌(ع) را می‌توان حرم امام حسن مجتبی(ع) خطاب کرد

ایکنا- تولیت حرم حضرت عبدالعظیم‌الحسنی(ع) چه اقداماتی برای تبدیل به قطب فرهنگی انجام داده است؟

سیاست‌های تولیت و معاونان حرم بر مبنای تبدیل به قطب فرهنگ تدوین شده و گام‌هایی هم در این راه برداشته شده است که می‌توان به فعالیت‌های رسانه‌ای، دعوت از مردم در مناسبت‌های مختلف و برگزاری برنامه‌های فرهنگی متنوع اشاره کرد.

برنامه‌های متعدد فرهنگی در حرم حضرت عبدالعظیم‌الحسنی(ع) برگزار می‌شود، اما با این همه راضی‌کننده نیست؛ ما باید شبکه تلویزیونی و ماهواره‌ای داشته باشیم تا برنامه آرشیو شود تا مخاطبان بتوانند با مراجعه به آنها، استفاده کنند. باید در حوزه رسانه قدرتمندتر وارد شویم. مراسم‌ حرم به صورت سنتی انجام می‌شود در صورتی که باید به سمت رسانه و تبلیغات نوین حرکت کرد تا مخاطبان بیشتری جذب شوند.

البته لازم است این نکته ذکر شود که بیشترین جمعیت حضور مردم در شب‌های احیا در کل استان تهران به حرم حضرت عبدالعظیم‌الحسنی(ع) مربوط می‌شود و علت جذب این جمعیت برگزاری مراسم مناسبتی خوب و جذاب است.

ایکنا- چرا بین حرم‌ها و بقاع متبرکه ارتباط فرهنگی وجود ندارد؟

به صورت ستادی بی‌ارتباط نیستیم و تولیت‌ها با هم جلسه دارند. حرم حضرت عبدالعظیم‌الحسنی(ع) متولی کارگروه قرآنی و فرهنگی است و پیگیر این موضوع است تا گردشگری به صورت علمی باشد و طرح جامع آن ایجاد شود.

ایکنا- بخش فرهنگی حرم حضرت عبدالعظیم‌الحسنی(ع) به مناسبت شهادت امام حسن مجتبی(ع) چه برنامه‌هایی را مد نظر دارد؟

حضرت عبدالعظیم‌الحسنی(ع) با چهار واسطه به امام حسن مجتبی(ع) می‌رسد و در خاندان امام حسن(ع) مانند سیدالکریم(ع) که این وجاهت، وسعت و حرمی به این باشکوهی داشته باشد نداریم. حرم حضرت عبدالعظیم‌الحسنی(ع) را می‌توان حرم امام حسن مجتبی(ع) خطاب کرد زیرا توصیفاتی از سوی ائمه(ع) در رابطه با ایشان وجود دارد که این حرم را شاخص کرده است. ثواب زیارت حرم حضرت عبدالعظیم‌الحسنی(ع) ثواب زیارت حرم سیدالشهداء(ع) را دارد و این موضوع یک ظرفیت برای این حرم محسوب می‌شود. بنابراین با توجه به اینکه این شب‌ها و روزها منتسب به امام حسن(ع) است از زائران دعوت می‌کنیم که به حرم حضرت عبدالعظیم‌الحسنی(ع) تشریف بیاورند. برنامه‌های متنوعی نیز به همین مناسبت برگزار می‌شود که علاقه‌مندان می‌توانند حضور پیدا کنند.

انتهای پیام
captcha