چهارمحال‌وبختیاری نماینده‌ای در جمع کاندیداهای هیئت مدیره اتحادیه قرآنی کشور ندارد
کد خبر: 4167761
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶

چهارمحال‌وبختیاری نماینده‌ای در جمع کاندیداهای هیئت مدیره اتحادیه قرآنی کشور ندارد

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه نماینده‌ای از استان در جمع کاندیداهای انتخابات دومین دوره هیئت مدیره اتحادیه کشوری نداریم، گفت: از بین نیروهای قرآنی استان کسی که بتواند با فراغت بال در این هیئت مدیره به ایفای نقش و وظیفه بپردازد، اعلام آمادگی نکرده است.

اتحادیه قرآنی

مرتضی رفیعی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از استان با اشاره به در پیش بودن مجمع عمومی و انتخابات دومین دوره هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، اظهار کرد: دور اول انتخابات این دوره از هیئت مدیره متأسفانه با وجود صرف وقت و هزینه برای حضور مدیران و نمایندگان مؤسسات قرآنی استان‌ها به حدنصاب لازم یعنی 104 نفر از مجموع 206 نفر نرسید و برابر اساسنامه، این مجمع باید در دور دوم با رعایت قانون حد نصاب یعنی یک سوم اعضا برگزار شود تا ترکیب هیئت مدیره جدید انتخاب و تعیین تکلیف شود.

وی با ذکر اینکه از چهارمحال‌وبختیاری نماینده‌ای در جمع کاندیداهای انتخابات دومین دوره هیئت مدیره اتحادیه کشوری نداریم در خصوص علت این امر، ادامه داد: طبیعی است کسی که برای این منصب اعلام آمادگی می‌کند باید بتواند در تمامی جلسات و نشست‌های متعدد در تهران حضور داشته و همواره پای کار باشد و غیبت بیش از سه جلسه باعث حذف خواهد شد؛ به‌ویژه با توجه به بُعد مسافت، از بین نیروهای قرآنی استان ما کسی که بتواند با فراغت بال در این هیئت مدیره به ایفای نقش و وظیفه بپردازد، اعلام آمادگی نکرده است. وقتی نیروی قرآنی نتواند هر دو هفته یکبار به تهران یا دیگر استان‌ها سفر کند و کارهای اتحادیه را پیگیری کرده و انجام دهد، طبیعی است که از استان کسی را نتوانیم در اتحادیه کشوری داشته باشیم.

رفیعی با تأکید بر اینکه از بدو فعالیت اتحادیه فعلی استان ریالی اعتبار از اتحادیه کشوری به اتحادیه استانی پرداخت نشده است، بیان کرد: به‌جز پرداخت‌های مربوط به هزینه‌های ایاب و ذهاب به مجمع‌های شیراز، تهران و مشهد ما هیچ اعتباری از اتحادیه دریافت نکرده‌ایم و اساساً اتحادیه منابعی برای حمایت از اتحادیه‌های استانی در دسترس ندارد.

این فعال قرآنی استان بیان کرد: اتحادیه کشور برای تأمین هزینه‌های برگزاری انتخابات مجمع در دور اول از اتحادیه‌های استان‌ها خواست حمایت مالی کنند یعنی به سراغ مسئولان بروند و اعتباری را برای این منظور جذب کنند، این در حالیست که اتحادیه کشوری در مرکز، ظرفیت‌های بزرگی همچون مجلس، وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر مجموعه‌ها را کنار خود دارد اما از استان‌ها انتظار کمک دارد در حالی که برخی اتحادیه‌های استانی حتی توان اداره مجموعه خود را به علت حمایت نشدن، ندارند. 

وی افزود: جای این پرسش و شائبه وجود دارد در حالی که اتحادیه کشوری باید چتر حمایتی خود را بر سر اتحادیه‌های استان‌ها باز کند و اعتبارات را به سمتشان گسیل کند، چگونه از استان‌ها انتظار کمک و حمایت دارد؟ قاعدتاً اعتبارات از مرکز باید به استان‌ها تزریق شود نه آنکه برای برگزاری انتخابات از استان‌ها اعتبارات جذب شود. ضمن اینکه برگزار نشدن انتخابات و به حدنصاب نرسیدن مجمع باعث تحمیل بار مالی سنگین به دوش اتحادیه شد.

رفیعی تأکید کرد: از اتحادیه کشور و نیز مسئولان استانی این انتظار را داریم که لااقل در اعطای تسهیلات به فعالان قرآنی در مؤسسات مردمی قرآن و عترت(ع) تسهیل‌گری داشته باشند زیرا بسیاری از این مجموعه‌ها در حیطه امکانات و تجهیزات و مکان فعالیت نیازمند حمایت جدی و سریع هستند و با مشلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

مدیر مؤسسه ندای ملکوت فارسان با تصریح اینکه امیدواریم در اتحادیه جدید اتفاقات خوبی برای فضای قرآنی کشور و استان بیفتد، افزود: حمایت ویژه و تمجید مقام معظم رهبری از دولت فعلی و نوید خوشی که در خصوص کارهای زیربنایی دولت به گوش ما می‌رسد امیدواریم که در حوزه قرآنی نیز زمینه‌ساز بهبود شرایط در گذر زمان باشد.

رفیعی با یادآوری اینکه در دور قبلی انتخابات دومین دوره هیئت مدیره اتحادیه کشوری با پنج نماینده از استان به تهران رفتیم، گفت: دور دوم با یک سوم اعضا رسمیت خواهد یافت و طبعاً هزینه اسکان و ایاب و ذهاب و... برای این تعداد افراد نیز برای حضور در تهران باید تأمین شود؛ هنوز مشخص نیست که سهمیه استان چه تعداد است اما امیدواریم جانب عدالت در این انتخابات رعایت شود و از همه استان‌ها نمایندگان اتحادیه‌ها برای رأی‌دهی دعوت شوند.

وی با انتقاد از اختصاص هزینه ایاب و ذهاب هوایی به برخی استان‌ها و عدم اختصاص آن به برخی دیگر از استان‌ها از سوی اتحادیه برای حضور در مجامع اتحادیه کشوری، توضیح داد: انتظار داریم این شفافیت ایجاد شود که چرا ایاب و ذهاب برخی استان‌ها را تا 15 میلیون تومان تأمین می‌کنند در حالی که برخی دیگر از استان‌ها تنها سه میلیون هزینه به آنان اختصاص می‌یابد که باید با اتوبوس به این مجامع سفر کنند.

رفیعی  در پایان گفت: جا دارد عدالت رعایت شود و استان‌هایی که میزان کمتری اعتبار دریافت می‌کنند در جایی دیگر حمایت شوند و این هزینه‌ها با نگاه عدالت‌محور و مساوی بین استان‌ها تقسیم شود. انتظار این است که به همه استان‌ها به یک میزان و در شرایطی برابر، هزینه ایاب و ذهاب اختصاص یابد.

انتهای پیام
captcha