هماهنگ‌سازی استاندارد صنعت حلال بین ایران و روسیه
کد خبر: 4166107
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۴

هماهنگ‌سازی استاندارد صنعت حلال بین ایران و روسیه

رئیس سازمان ملی استاندارد جمهوری اسلامی ایران و رئیس اداره دینی مسلمانان روسیه درباره هماهنگ‌سازی استاندارد صنعت محصولات حلال به توافق رسیدند.

به گزارش ایکنا به نقل از وب‌سایت سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه، رئیس سازمان ملی استاندارد کشورمان و رئیس اداره دینی مسلمانان روسیه درباره هماهنگ‌سازی استاندارد صنعت محصولات حلال به توافق رسیدند.

مهدی اسلام‌پناه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان ملی استاندارد کشورمان پس از دیدار و گفت‌وگو با شیخ‌ راویل عین‌الدین، مفتی اعظم و رئیس اداره دینی مسلمانان روسیه در مسجد جامع مسکو، از توافق بر سر هماهنگ‌سازی استاندارد صنعت حلال بین دو کشور خبر داد.

در این دیدار که حسین ملکی، معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران، معاونان و مشاوران سازمان ملی استاندارد و اداره دینی مسلمانان روسیه نیز حضور داشتند، طرفین درباره تشکیل کمیته فنی، به منظور تسریع در روند عملیاتی شدن هماهنگ‌سازی صنعت حلال توافق کردند.

مفتی اعظم مسلمانان روسیه در پایان مذاکره با رئیس سازمان ملی استاندارد کشورمان گفت: ما امروز درباره سازمان‌های بین‌المللی همکاری اسلامی و توسعه همکاری‌ها در زمینه محصولات صحبت کردیم.

شیخ راویل عین‌الدین افزود: ما از تجربیات جمهوری اسلامی ایران در راستای استانداردسازی صنعت حلال بهره خواهیم برد و در این زمینه تشکیل کمیته فنی مورد توافق قرار گرفت.

رئیس اداره دینی مسلمانان روسیه تأکید کرد: من به جمهوری اسلامی ایران و همکاری مشترک در این زمینه اطمینان دارم و از این به بعد تعاملات به سطح جدیدی ارتقا خواهد یافت.

مهدی اسلام‌پناه نیز گفت: توسعه روابط حلال با روسیه از جمله در زمینه استانداردسازی، ارزیابی انطباق، تأیید صلاحیت و نشان منطبق با حلال موضوع بسبار مهمی است.

وی بیان کرد: ایران، به‌عنوان عضو هیئت مدیره اسمیک و رئیس چندین کمیته متناظر مؤسسه اندازه‌شناسی جهان اسلام است، می‌تواند راهی نو در مسیر همکاری با روسیه، باز کند.

پیشتر، مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد کشورمان و آنتون شالیف، رئیس آژانس فدرال استاندارد روسیه، در پایان مذاکرات دوجانبه با حضور هیئت‌های دو کشور، سند همکاری‌های پنج سالها را امض کردند.

این سند نقشه راه همکاری‌های ایران و روسیه برای مجموع کالا‌های صادراتی از ایران و نیز کالا‌های وارداتی از روسیه، کالا‌های غیرصنعتی و محصولات حلال طی پنج سال آینده را ترسیم می‌کند.

در جریان مذاکرات رئیس سازمان ملی استاندارد کشورمان با رئیس آژانس فدرال استاندارد روسیه بر ارائه فهرست کالا‌های اولویت‌دار به منظور تعریف استاندارد واحد و تسهیل در تجارت فیمابین تأکید شد.

آنتون شالیف، رئیس آژانس فدرال استاندارد روسیه در پایان این مذاکرات در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما گفت: برای ما بسیار مهم است که جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به عنوان دو کشور شریک، مؤثرترین تعامل را در همه زمینه‌های همکاری ایجاد کنند.

وی افزود: برای تقویت همکاری‌های صنعتی، سرمایه‌گذاری، اقتصادی و تجاری، هماهنگ کردن استاندارد‌ها ضروری است.

انتهای پیام
captcha