کمرنگ شدن روحیه گذشت موجب افزایش شکایات شده است
کد خبر: 4163973
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸
مدیرکل پزشکی قانونی همدان:

کمرنگ شدن روحیه گذشت موجب افزایش شکایات شده است

آرتین کمالی گفت: به نطر می‌رسد در جامعه، ایثار و گذشت کمرنگ شده که میزان تشکیل پرونده‌ها در پزشکی قانونی افزایش پیدا می‌کند، این مسئله نیازمند فرهنگ‌سازی است.

ارتین کمالی مدیرکل پزشکی قانونی استان همدانبه گزارش ایکنا از همدان، آرتین کمالی، مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان، امروز ۳۰ مردادماه در نشست خبری خود که در دفتر ایسنا برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به جانمایی نادرست سالن تشریح این اداره که تقریبا در مرکز شهر واقع شده است تصمیم بر جابه‌جایی این مکان شد که این تصمیم با در نظر گرفتن بُعد بصری، بهداشتی، ترافیکی و امنیتی گرفته شد.

وی با اشاره به اینکه سالن تشریح در محل بیمارستان بعثت و نزدیک آرامستان همدان در حال ساخت است، افزود: در این صورت هزینه جابه‌جایی اجساد نیز کاهش می‌یابد، رتبه ساختمان تملیکی همدان در کشور ۲۷ بود که با ساخت این ساختمان به ۱۷ رسید.

کمالی اظهار کرد: آزمایشگاه ژنتیک همدان در حال تعطیلی بود که خوشبختانه در سال ۱۳۹۸ بازسازی شد و طی این چهار سال مشغول به فعالیت است. با مشکل کمبود پزشک مواجه هستیم، البته از نظر نیروی علمی کمبودی در استان نیست فقط روند جذب و استخدام باید انجام شود، از سال گذشته تاکنون دو بار آزمون برگزار شده در سال گذشته یک پزشک و در سال جاری نیز یک پزشک قرار است جذب مجموعه شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان یادآور شد: این حرفه سخت است، اما با وجود اینکه این رشته در دانشگاه است و برای برخی جذابیت خود را دارد اگر حقوق و مزایای این پزشکان به‌درستی پرداخت شود با مشکل کمبود نیرو مواجه نخواهیم شد، آنچه که همدان نیاز دارد شش پزشک است تا بتواند کل استان را به‌خوبی پوشش دهد. در حال حاضر پزشکان معاضدتی (رابطه استخدامی با مجموعه ما ندارند و فقط همکاری دارند) در شهرستان‌ها مشغول هستند، اما تلاش این است که این پزشکان به‌طور مستقیم در این اداره مشغول به کار شوند.

وی با بیان اینکه دفتر این اداره در شهرستان اسدآباد در ایام دهه فجر افتتاح می‌شود، اظهار کرد: البته بهره‌برداری از آن احتمالا در مهرماه سال بعد باشد، همچنین ساخت مرکز پزشکی قانونی رزن و ساخت سالن تشریح در همدان جزو برنامه‌های آتی و در دست اقدام این اداره‌کل است. در فامنین نیز مرکزی نداریم، اما در صورتی که جذب پزشک در این شهرستان صورت بگیرد ساخت مرکز هم انجام خواهد شد.

کمالی با اشاره به آماده‌باش نیروهای این اداره در ایام اربعین گفت: با توجه به اینکه بار ترافیکی شدیدی را در استان داریم این اداره در ایام پیک و در حال حاضر در آماده‌باش هستند.

وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد در جامعه گذشت کمرنگ شده که میزان تشکیل پرونده‌ها در این مرکز افزایش پیدا می‌کند، از این‌رو این مسئله نیازمند فرهنگ‌سازی است. در این اداره تحقیقات و پژوهش‌هایی انجام می‌شود که مشتاق هستیم برای ریشه‌یابی مسائل و کاهش آسیب‌‌ها در جامعه با مراکز دانشگاهی همکاری صورت بگیرد تا با توجه به استنادات علمی از عوامل نزاع و سایر مشکلات در بلندمدت جلوگیری شود.

کمالی گفت: در این زمینه یک نفر مسئول آموزش و پژوهش در اداره فعالیت دارد که در زمینه جمع‌آوری دیتا و... و همکاری با طرح‌های بهزیستی مشارکت دارد. در مورد تشکیل پرونده و ثبت شکایت‌ها باید بگویم در زمینه تشکیل پرونده و میزان آسیب چارچوب یا حدی مشخص نیست که در بدو ورود از آن جلوگیری شود.

وی در مورد علت فوت نامعلوم توضیح داد: در این زمینه تعداد خیلی محدود است، علت مرگ یا از طریق کالبدشکافی مشخص می‌شود یا نیاز به آزمایش سم‌شناسی دارد که این آزمایشات طی سه ماه طول می‌کشد، مرگ علت محتمل دارد اما اینکه علت مرگی قطعی مشخص نشود بسیار محدود است و این شاید پنج درصد اتفاق نیفتد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان با اشاره به وضعیت سقط جنین در همدان یادآور شد: قبلا صفر تا صد این عمل با توجه به پژوهش‌های علمی و فقهی که انجام شده بود زیر نظر این سازمان انجام می‌شد، اما پس از قانون جوانی جمعیت، این تصمیم با نظر قاضی انجام می‌شود، کمیسیون پزشکی تشکیل می‌شود و براساس تصمیم قاضی و یا جانشین او این مسئله به بیمارستان قانونی ارجاع می‌شود، خوشبختانه در همدان قاضی که در این زمینه انتخاب شده بسیار قاضی کارکشته و صاحب نظر است.

وی به ارائه آمار محدود و کاهشی در این اداره پرداخت و گفت: در چهار ماهه سال ۱۴۰۱ آمار حوادث کار از هفت نفر به ۱۰ نفر در مدت مشابه سال جاری رسیده است. آمار خودزنی طی این بازه زمانی هفت درصد کاهش داشته که این کاهش جرم به دلیل تشخیص‌های دقیق این اداره رقم خورده است. البته دگرزنی جای آن را گرفته که تشخیص آن سخت‌تر است، در زمینه تصادفات ساختگی نیز آمار این بازه زمانی کاهش داشته است. در زمینه غرق شدگی از ۱۲ به چهار رسیده‌ایم و در پرونده قصور پزشکی از 37 مورد از سال ۱۴۰۱ به ۳۳ مورد رسیده‌ایم.

انتهای پیام
captcha