ضرورت تعریف رویکرد‌های حجاب‌گستری در جامعه با موقعیت‌های قدسی
کد خبر: 4163581
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۷
حجت‌الاسلام فلاح بیان کرد:

ضرورت تعریف رویکرد‌های حجاب‌گستری در جامعه با موقعیت‌های قدسی

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به رویکرد‌های حجاب‌گستری در جامعه، بر ضرورت تعریف آن با موقعیت‌های قدسی تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، پنجمین نشست از سلسله‌نشست‌های اندیشه‌ورزی قرآن و حکمرانی با موضوع فرایند مدیریت مسئله حیا و عفاف به همت سازمان دارالقرآن الکریم با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون فرهنگی، اجتماعی هیئت دولت، امروز شنبه، ۲۸ مردادماه با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا فلاح، استاد حوزه و دانشگاه و با دبیری مسعود رائیجی، دستیار رئیس سازمان دارالقرآن در امور حکمرانی قرآنی در سالن جلسات سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا فلاح، استاد حوزه و دانشگاه در این نشست به ارائه طرحی در قالب پاورپوینت با عنوان «طرح راهبردی حجاب‌گستری» پرداخت و گفت: باتوجه به این موضوع به دنبال ایده‌ای بودیم که بتوان در بخش زیادی از فعالان صحنه یک همگرایی ایجاد کند که متأسفانه هنوز این همگرایی حاصل نشده است و هنوز معلوم نیست جبهه انقلاب در این حوزه چه چیزی را دنبال می‌کند.

وی افزود: علاقه داشتیم که مهم‌ترین اشکالات پویش حجاب‌گستری را پیدا و برای برخی از آن‌ها راهکار ارائه کنیم و هزینه آن را پایین بیاوریم و حتی اگر پیشنهادی می‌تواند آن را پر ثمر‌تر کرده و گامی برای پیشرفت ملی شود، تبیین و با منویات رهبر معظم انقلاب همراه کنیم. معمولاً در بخشی از طرح‌ها، تلاش‌های حاکمیتی طرد می‌شود لذا تلاش شود موقعیت خوبی را برای تلاش‌های حاکمیتی مطرح کنیم و در نتیجه آنچه که مطرح می‌شود، در اندازه‌های ضرورت جدی صحنه مطرح شود.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: این طرح مبتنی بر دیدگاه‌ها و عقلانیت خاصی در مورد حجاب است. موضوع حجاب اینگونه نیست که بگوییم تنها یک قانون یا یک ارزش است، چراکه ارزشمندی ما این است که آن را نباید زیر پا بگذاریم. حجاب عقبه تئوریک سنگینی دارد و ما بایستی عقلانیتی راقی را در این مورد مطرح کنیم. حجاب یک پدیده اجتماعی است و ما باید پاسخ دهیم این پدیده اجتماعی در جامعه ایرانی ما کجا قرار دارد.

فلاح تصریح کرد: در این فرایند ما نیاز به یک توصیف راهبردی در رابطه با حجاب داریم و مبتنی بر آن عقلانیت و تحلیل راهبردی بایستی یک راهبرد انتخاب بشود و در نهایت به یک وفاق در این زمینه برسیم. امروز حجاب به یک عنصری که ضعف حکمرانی و نا آمادگی‌های ما را برملا کرده، تبدیل شده است. این ضعف هم واقعی است و باید هرچه زودتر این صحنه جمع شود. در گام بعد، بایستی یک طرح راهبردی مطرح و چگونگی فعالیت‌ها و گام‌های آن مشخص شود و در نهایت سیر عملیاتی برای در پیش گرفتن این راهبرد‌ها ارائه شود.

وی با بیان اینکه حجاب‌گستری سه رویکرد دارد، گفت: اولین رویکرد تهاجمی با مقاصد حداکثری است. در اینجا به بهانه حجاب و در ادامه آن این مقاصد دنبال می‌شود. هر شخصیت راهبردی این کار را می‌کند و دشمن هم با ما همین کار را کرده است لذا ما هم باید همینگونه باشیم. دنیا نیازمند یک ویرایش بزرگ و انقلاب است و اگر ما در این میدان انقلابی نباشیم، بشر دیگر منجی نخواهد داشت. رویکرد دوم چابک راهبردی (در یک نگاه حداقلی رفع معضل بی‌حجابی) است.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: برخی به حداقل‌های حجاب در این زمینه اشاره می‌کنند و به دنبال کار قرارگاهی هستند، اما بنده معتقدم اگر یک فرد دغدغه‌مند به میدان بیاید، با راهکار‌هایی می‌شود این قضیه را جلو برد. سومین رویکرد، زمینه‌ای و پایه‌ای است. یعنی مشکل سست‌حجابی را هدف بگیریم و با ارائه یک طرح مبتنی بر آن وضعیت را نجات دهیم. رویکرد زمینه‌ای و پایه‌ای حجاب دارای سه مرحله کلی است. اولین مرحله درمان سریع است. به این معنی که حجاب‌زدایی هیجان‌زده موجود را مهار کنیم. در این راه بایستی التهابات موجود را به شکل متین و پایدار حل و زمینه اقدامات عمیق را فراهم کنیم.

رویکرد‌های حجاب‌گستری در جامعه و ضرورت تعریف آن با موقعیت‌های قدسی

فلاح با تأکید بر اینکه باید نقش زنان را در ترویج حجاب تقویت و صاحب پروژه‌های اجتماعی کنیم، گفت: بایستی به زنان هویت فاخر اجتماعی بدهیم. در این زمینه بایستی بانوان را صاحب یک رسالت و هدف اجتماعی کنیم و به ایشان یک هویت فاخر بدهیم تا عملا از بحث حجاب هم فراتر برویم. در درمان دراز مدت حل مشکل سست حجابی به عنوان یک نقیصه بزرگ فرهنگی و تمدنی است. در آخر هم تلاش شود تا جهان معنایی آن‌ها تغییر کند.

وی در ادامه به راه‌حل‌های بحرانی برای حل بحران حجاب اشاره کرد و گفت: نیرو‌های انقلابی در مواجهه با این منکر بزرگ، به صورتی تلاش کرده‌اند که با استفاده از ظرفیت‌های حاکمیتی و مردمی جلوی گسترش آن را بگیرند و دشمنان غرب مادی را ناکام بگذارند که نهایتاً منجر به یک بهم ریختگی در موضوع و اصل ماجرا شد. فرایند تلاش‌های اصلاحی به آشفتگی بدی کشیده شد چراکه متنوع، ریز و درشت، واگرا و بی‌ربط به هم بود. در این بین هرکسی تحلیلی داشت و مبتنی بر آن تدبیری به نظرش می‌رسید.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اکنون جای طرح یک سؤال ساده و مهم مشخص می‌شود و آن اینکه ما از چه راهبردی برای رفع معضل حجاب‌زدایی استفاده می‌کنیم؟ خیلی‌ها به شدت تندرو، خیلی‌ها صورتی، خیلی‌ها قانونی و مانند این‌ها هستند و این صحنه خوبی نیست که عمدتاً در حال تماشا هستیم. سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود، این است که آیا طرح کلانی در این زمینه داریم؟

فلاح با بیان اینکه هیچ سناریویی در این زمینه وجود ندارد و این درحالی است که دشمن سناریوی خوبی در حوزه عدم حجاب نوشته است، گفت: اندیشه نیرومندی پشت حجاب است و این ادعای ماست. در این زمینه انبوهی سؤال وجود دارد که باید به آن جواب داد. حتی اینکه حجاب چیست و چه تعریفی دارد و از چند زاویه می‌توان به آن نگاه کرد. به نظر باید یک نگاه گسترده در حجاب فراتر از پوشش، حیا و عفت فراهم و فراتر از این‌ها آن را قرائت کنیم. اینگونه دیگر حجاب محدود به بانوان نخواهد بود. اینگونه حجاب را از یک پدیده فردی متکثر خارج خواهیم کرد و آن را یک پدیده اجتماعی خواهیم دید.

وی اظهار کرد: پیشنهاد این است که حجاب را یک امر فرهنگی نبینیم بلکه یک موقعیت قدسی به حجاب باید بدهیم و این باور ما است. در اینجا عقلانیت بایستی عقبه تئوریک این حس را توضیح دهد. ما باید بتوانیم توضیح دهیم که حجاب یک موقعیت قدسی دارد چراکه مسئله ما و حجاب، بالاتر از مباحث فرهنگی است. ما در بحث حجاب به دنبال مباحث جدی هستیم و این مباحث باعث می‌شود نگاه ما تغییر کند.

این استاد حوزه در ادامه به مختصات راهبردی حجاب در ایران اشاره کرد و گفت: حجاب به عنوان یک پدیده اجتماعی چگونه در جامعه ما دیده می‌شود؟ اولین چیزی که می‌توان توضیح داد این است که درباره حجاب ما گرفتار یک جنگ تمدنی هستیم. آن چیزی که امروز به خاطر آن دعواست، مطمئن باشید پشت آن اندیشه‌ای قرار دارد. جنگ حجاب در ایران صدساله است و قضیه آن بسیار جدی است و دشمن طی این سال‌ها تلاش کرده است که حجاب را از سر مردم ایران بردارد. مسئله کشف حجاب جدی است و دشمنان در این زمینه هرطور که شده می‌خواهند حجاب در شعور زن و مرد ما وجود نداشته باشد.

انتهای پیام
captcha