روایت ایکنا از حمله تروریستی به حرم شاهچراغ(ع) + عکس
کد خبر: 4162274
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۲

روایت ایکنا از حمله تروریستی به حرم شاهچراغ(ع) + عکس

شامگاه 22 مردادماه، حمله تروریستی دیگری به حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) انجام شد که یک شهید و 7 مصدوم داشت؛ حمله‌ای که ساعتی بعد از اقدام ناموفق و دستگیری فرد تروریست، داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت.

حمله تروریستی به حرم شاهچراغ(ع)به گزارش ایکنا از فارس، حمله تروریستی ناموفق شامگاه امروز، 22 مردادماه به حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع)، یک شهید و 7 مصدوم داشت. حمله‌ای که در آن فرد تروریست، از باب‌المهدی حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) با تیراندازی برای ورود به حرم مطهر تلاش کرده اما با مقابله مأموران امنیتی در همان ابتدا دستگیر شده است.

پس از این حادثه، تیم‌های امنیتی، درمانی و هلال احمر در حادثه حضور یافتند تا هر چه سریع‌تر به وضعیت مصدومان رسیدگی کنند.

20:35 ـ مجروح شدن 8 نفر

سیدوحید حسینی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در اولین گفت‌وگو پس از این حادثه با صدا و سیمای فارس گفت: این حادثه، تاکنون 8 مجروح در پی داشته است.

وی با بیان اینکه از این 8 نفر، 7 نفر آقا و یک نفر خانم بوده‌اند، افزود: یک نفر از مصدومان به بیمارستان مسلمین و 7 نفر به بیمارستان نمازی انتقال یافتند.

20:55 - شرایط در حرم شاهچراغ عادی است

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکاظم ابراهیم کلانتری، تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) نیز در گفت‌وگوی تلفنی با صدا و سیمای فارس بیان کرد: حرم به لحاظ امنیتی و حفاظت‌های درونی و بیرونی اکنون در موقعیت پایدار است و امنیت برقرار شده است. برنامه‌های حرم به صورت عادی انجام و سعی می‌شود نماز جماعت صبح حرم مطهر و سایر برنامه‌ها هم به موقع اجرا شود.

خوبیاری، معاون امداد جمعیت هلال احمر فارس نیز در این رابطه گفت: بلافاصله بعد از وقوع حادثه، تیم‌های واکنش سریع هلال احمر را به حرم مطهر اعزام کردیم و در مجموع ۴ تیم امدادی خودرویی و ۶ تیم موتوری اعزام شد.

روایت ایکنا از حمله تروریستی به حرم شاهچراغ(ع)

وی با بیان اینکه در اولین لحظات حادثه، نیروهای هلال احمر اینجا بودند و نسبت به اعزام مجروحان اقدام کردند، افزود: اکنون وضعیت حرم به حالت عادی در آمده است.

21:00 - یک شهید و 7 مجروح

سردار یدالله بوعلی، فرمانده سپاه فجر فارس نیز در گفت‌وگوی تلفنی با صدا و سیمای فارس گفت: هنگام اذان مغرب امشب یک فرد تروریست از بیرون حرم و در مسیر بازار مسلحانه و با اسلحه جنگی شروع به تیراندازی کرد.

وی با بیان اینکه این فرد از باب‌المهدی حرم مطهر شروع به تیراندازی کرده است، افزود: تعدادی از زائران در درب ورودی مجروح می‌شوند و بلافاصله تروریست در ورودی توسط مأموران حرم و خدام دستگیر شد.

بوعلی با تصریح اینکه یک اسلحه با 8 خشاب همراه تروریست بوده است و این فرد اکنون در اختیار ماست، گفت: اطلاعات تکمیلی به اطلاع خواهد رسید.

فرمانده سپاه فجر یادآور شد: تاکنون طبق اعلام اورژانس در این حادثه 7 نفر مجروح شده و یک نفر به شهادت رسیده است.

حضور تروریست دوم را تا این لحظه تأیید نمی‌کنیم

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکاظم موسوی، رئیس کل دادگستری فارس نیز دقایقی پیش در گفت‌وگوی تلفنی با صدا و سیمای فارس گفت: فرد مهاجم حادثه تروریستی حرم شاهچراغ(ع) به محض اینکه وارد حرم شد، توسط مأموران دستگیر شد.

وی با بیان اینکه تاکنون این حادثه 7 زخمی داشته است و در بیمارستان‌های شیراز تحت مداوا هستند، افزود: هم‌اکنون فرد ضارب در اختیار مأموران امنیتی قرار داشته و بازپرس در محل حاضر است و بازپرسی شروع شده است.

روایت ایکنا از حمله تروریستی به حرم شاهچراغ(ع)

موسوی با تأکید بر اینکه بازپرس‌های ویژه قتل در محل حادثه حضور دارند، گفت: اوضاع کاملاً تحت کنترل است و حضور تروریست دوم را تا این لحظه تأیید نمی‌کنیم و هم‌اکنون در حال بررسی قضیه هستیم.

21:8 - افزایش تعداد مصدومان به 8 نفر

همچنین اسماعیل قزلسفلی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس نیز در گفت‌وگوی تلفنی با صدا و سیمای فارس گفت: فرد تروریست به محض اینکه از بازار خارج می‌شود، شروع به تیراندازی می‌کند و در این تیراندازی 9 نفر از زائران مجروح می‌شوند که یک نفر تاکنون به شهادت رسیده است.

قزلسفلی ضمن تسلیت به مردم شریف شیراز و ایران اسلامی، گفت: برابر آخرین اخبار کادر درمان 2 نفر از مصدومان این حادثه خانم و بقیه آقا هستند.

21:40 - ورود لایه دوم امنیتی برای مقابله با تروریست

سردار یدالله بوعلی، فرمانده سپاه فجر فارس در ادامه ارتباطات زنده تلویزیونی درباره جدیدترین ابعاد حادثه تروریستی شاهچراغ(ع)، در گفت‌وگوی تلفنی با شبکه خبر گفت: در حادثه تروریستی حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع)، ۴ نفر از عوامل انتظامات و خدام ورودی مجروح و به شهادت رسیدند.

وی با بیان اینکه ۸ تیر به سمت اتاق نگهبانی شلیک شده است، افزود: بعد از حمله تروریستی حادثه حرم مطهر شاهچراغ(ع)، لایه دوم حفاظتی وارد عمل شده و بلافاصله فرد مهاجم دستگیر می‌شود.

وی با اشاره به شیوه اجرای این حمله تروریستی گفت: آنچه از شواهد بر می‌آید، این حادثه مانند حادثه قبلی و با همان شگرد موقع اذان مغرب و با توجه به شلوغی جمعیت انجام شده است؛ به خصوص اینکه در حادثه امشب، حمله از سمت بازار بوده است چون موقع اذان، اوج شلوغی بازار است. در این حادثه هم مانند حادثه قبلی تروریست از درب ورودی شروع به تیراندازی می‌کند و مستقیماً نگهبانان درب ورودی را مورد حمله قرار می‌دهد.

روایت ایکنا از حمله تروریستی به حرم شاهچراغ(ع)

بوعلی تصریح کرد: بعد از این اتفاق، هم نیروهای فراجا و هم نیروهای امنیتی در سطح شهر و اطراف حرم مستقر شدند و تمام درب‌های حرم کنترل شدند؛ البته شایعه شده بود که حمله در حرم‌های مجاور هم بوده است اما چنین چیزی نبوده است و اکنون شرایط حرم عادی است و بسیاری از زوار در حال تردد هستند.

21:54 - دو مجروح در اتاق عمل

محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس دقایقی پیش در حاشیه بازدید از مصدومان حادثه تروریستی حرم شاهچراغ(ع) در بیمارستان‌های شیراز به جمع‌بندی نهایی این حادثه پرداخت.

وی با بیان اینکه حال عمومی اکثریت مصدومان خوب است و تنها دو مجروح در اتاق عمل قرار دارند که امیدواریم عمل موفقیت‌آمیزی داشته باشند، افزود: ۵ مجروح در بیمارستان نمازی و ۳ نفر به بیمارستان مسلمین انتقال یافتند که یک نفر از آنان به شهادت رسید. همچنین ۲ مجروح در بیمارستان نمازی در اتاق عمل هستند.

استاندار فارس با بیان اینکه فرد تروریست از همان لحظه ورودی، تیراندازی را شروع کرده و یکی از خدام همانجا مجروح شده و در بین راه به شهادت می‌رسد، گفت: تروریست، دستگیر شده و مراحل بازجویی از وی امشب انجام می‌شود.

22:5 - داعش مسئولیت حمله تروریستی را برعهده گرفته است

همچنین سردار رهام بخش حبیبی، فرمانده فراجا فارس در گفت‌وگوی مستقیم با شبکه فارس تأکید کرد: تروریست از قسمت بازرسی نیامده بلکه قبل از بازرسی اسلحه را درآورده و به سمت هر کسی که دیده است، تیراندازی کرده و به سمت حرم دویده است و مصدومان نیز در راهرو زخمی شده‌اند.

وی در پاسخ به اینکه چه زمانی خیابان‌های منتهی به حرم به حالت عادی برمی‌گردد، افزود: کم کم ورودی حرم را باز می‌کنیم البته از هم‌اکنون خیابان‌های اطراف باز شده و تردد به صورت عادی انجام می‌شود.

رئیس پلیس فارس در پاسخ به اینکه چه کسی مسئولیت این عملیات را به عهده گرفته است، گفت: گروهک تروریستی داعش مسئولیت حمله را به عهده گرفته است. 

22:30 - بازگشایی حرم شاهچراغ منوط به نتیجه جلسه شورای تأمین است

محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس هم در تشریح آخرین وضعیت مصدومان حادثه حرم گفت: ۵ نفر از مجروحان حادثه در بیمارستان نمازی هستند که حال ۲ نفر از آنان وخیم است و هم‌اکنون در اتاق عمل هستند و حال سه نفر دیگر نسبتاً خوب است. ۳ مجروح دیگر نیز به بیمارستان مسلمین منتقل شد که یکی از آنان به شهادت رسید و دو نفر مجروح دیگر حال خوبی دارند.

وی در پاسخ به اینکه حرم شاهچراغ(ع) چه زمانی بازگشایی می‌شود، گفت: بعد از این مصاحبه جلسه شورای تأمین برگزار می‌شود و امیدواریم تصمیم این شود که امشب درب‌های حرم باز شود.

22:50 - اسامی مجروحان

در پی حادثه تروریستی امشب در حرم شاهچراغ(ع)، استانداری فارس، اسامی مجروحان و شهید حادثه امشب را به شرح زیر اعلام کرد:

* شهید حادثه: غلام عباس عباسی ۶۹ ساله

مجروحان:

۱- اسماعیل مقدس، ۳۹ ساله، مجروح، تیر به کتف راست، بیمارستان رجایی

۲- محمدحسین زارع، ۲۵ ساله،  مصدوم، آسیب به کمر و قفسه سینه، بیمارستان نمازی

۳- مریم دادی، ۵۹ ساله، مجروح، تیر به قفسه سینه، بیمارستان نمازی

۴- امین زارع، ۲۳ ساله، مجروح، تیر به صورت، بیمارستان نمازی

۵- محمد جهانگیری، ۲۹ ساله، مجروح،‌ تیر به قفسه سینه، بیمارستان نمازی

۶- عیسی قدرتی، ۴۱ ساله، مجروح، تیر به پای چپ، بیمارستان نمازی

۷- علی کاظم کرم علی، ۶۲ ساله، بیمارستان مسلمین

بر اساس پیگیری‌های ایکنا، در آخرین ساعات امروز، جلسه شورای تأمین فارس نیز به منظور بررسی ابعاد حادثه، تصمیم درخصوص بازگشایی حرم مطهر شاهچراغ و ... با حضور مسئولان برگزار شد که نتیجه این جلسه متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد.

همچنین حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور نیز با صدور پیامی، ضمن تسلیت این حادثه تروریستی، آن را اقدامی کور عنوان کرد. 

رئیس جمهور در پیام خود از وزارت اطلاعات و سایر دستگاه‌های مسئول اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی و قضایی خواستند که با سرعت و دقت، دست‌های آشکار و پنهان این جنایت شقاوت‌آمیز را شناسایی و به سر پنجه عدالت بسپارند تا به مجازات جنایات ننگین خود برسند.

روایت ایکنا از حمله تروریستی به حرم شاهچراغ(ع)

احمد وحیدی، وزیر کشور و بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت نیز در تماس‌های جداگانه‌ای با استاندار فارس و رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، خواستار پیگیری و شناسایی هرچه سریعتر ابعاد حادثه و دستگیری عامل یا عوامل این جنایت و رسیدگی فوری به مصدومان حادثه شدند.

حادثه تروریستی 22 مردادماه در حالی رخ داد که آبان ماه سال گذشته نیز این حرم مورد حمله ترویست‌ها قرار گرفته و 13 شهید و بیش از 25 مصدوم داشت که کوچک‌ترین مصدوم این حادثه کودک 6 ساله آرتین سرایداران بود.

لازم به ذکر است که عاملان این جنایت، در تیرماه سال جاری اعدام شدند.

انتهای پیام
captcha