دهقانی: جهاددانشگاهی همکاری با دانشگاه‌های مهارت‌محور و فن‌محور را توسعه دهد + صوت
کد خبر: 4160471
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۲
جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت با ایمان، امید و اعتماد به جوانان/25

دهقانی: جهاددانشگاهی همکاری با دانشگاه‌های مهارت‌محور و فن‌محور را توسعه دهد + صوت

دبیر اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به توسعه فعالیت‌های علمی و فناورانه جهاددانشگاهی و محدود نماندن به چند حوزه خاص گفت: جهاددانشگاهی ضمن تقویت همکاری با وزارت‌خانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ارتباطات و همکاری خود را با دانشگاه‌های مهارت‌محور و فن‌محور نیز توسعه دهد.

الله‌ویردی دهقانی، دبیر اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس

الله‌ویردی دهقانی، دبیر اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره نقش فعالیت‌های جهاددانشگاهی در افزایش امید به آینده و تقویت روحیه خودباوری ملی گفت: جهاددانشگاهی از مجموعه‌های خودباور و جهادی است که با تکیه بر توانمندی‌های داخلی و با اعتماد به‌نفس کامل در خیلی از حوزه‌های علمی و فناورانه مانند نانو، سلول‌های بنیادی، صنعت نفت و حرکت در مسیر استفاده از فناوری‌های نو ورود پیدا کرده و امروز جامعه از بسیاری از دستاوردهای جهاددانشگاهی در زمینه‌های مختلف استفاده می‌کند.

وی افزود: این فعالیت‌ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی باید هم الگویی برای خود پژوهشگران و مسئولان این نهاد برای ادامه مسیر و هم برای سایر بخش‌ها از جمله مراکز دانشگاهی و پژوهشی شود.


بیشتر بخوانید:


دهقانی اظهار کرد: با توجه به شرایط کشور در دنیا، در خیلی از دانش‌ها به واسطه همین کارهای جهادی پژوهشگران در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی، به ویژه در جهاددانشگاهی، بسیاری از قله‌های علمی را فتح کرده و در برخی حوزه‌های علمی نیز به یک مرجع معتبر برای دنیا تبدیل شده‌ایم و حرف‌های زیادی برای گفتن داریم.

ترسیم دقیق چشم‌انداز آینده

دبیر اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تأکید بر ضرورت اجتناب‌ناپذیر ادامه این روند در جهاددانشگاهی گفت: بدون دستیابی به علوم و فناوری‌های روز، بشر نمی‌تواند به رشد، پیشرفت، رفاه و اداره جامعه بپردازد و دانش هم هیچ مرزی ندارد و روزبه‌روز تخصصی‌تر و پیچیده‌تر می‌شود و این ایجاب می‌کند که هیچگاه در سطح فعلی نمانیم.

دهقانی با تشکر از مسئولان و پژوهشگران جهاددانشگاهی گفت: از مسئولان جهاددانشگاهی می‌خواهیم چشم‌انداز دقیقی از فعالیت‌های علمی و فناورانه خود ترسیم کرده تا در یک مسیر مشخص هدفمند حرکت کنند.

ضرورت ارتباط بیشتر جهاددانشگاهی و مجلس

وی تصریح کرد: مجلس آمادگی لازم را برای هر نوع حمایت از جهاددانشگاهی در قالب تخصیص بودجه، تصویب قانون و نظارت دارد و انتظار از جهاددانشگاهی این است که هم ارتباط خود را با مجلس جهت معرفی ظرفیت‌ها، ‌توانمندی‌ها و برنامه‌های آینده خود بیشتر کند و هم تلاش‌ها و فعالیت‌های خود را در جهت توسعه دستاوردهای دانش‌بنیان و کاربردی علمی و فناورانه چندین برابر کند.

دبیر اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس ابراز کرد: جهاددانشگاهی باید ضمن توسعه فعالیت‌های برجسته فعلی در حوزه‌های پزشکی و سلول‌های بنیادی و مهندسی، در حوزه‌های دیگر نیز فعالیت‌های خود را افزایش دهد و به این چند حوزه محدود نباشد. در این راستا لازم است جهاددانشگاهی ضمن تقویت همکاری با وزارت‌خانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ارتباطات و همکاری خود را با دانشگاه‌های مهارت‌محور و فن‌محور نیز توسعه دهد.

کد

دهقانی با تأکید بر تأمین اعتبارات مورد نیاز از سوی دولت، گفت: همچنین دولت باید ملزم شود که درصد مطلوبی از اعتبارات پروژه‌های سنگین در حوزه‌ نفت، معادن، سلامت و سایر حوزه‌ها را به بخش تحقیقات، توسعه و پژوهش اختصاص دهد و کارهای مشترکی میان جهاددانشگاهی و نهادهای علمی و پژوهشی در این رابطه انجام گیرد که نتیجه آن به نفع همه و در جهت توسعه تولید، صنعت و اقتصاد خواهد بود.    

انتهای پیام
captcha