نیاز حیاتی کشور به فرهنگ جهادی و ضرورت حمایت از جهاددانشگاهی
کد خبر: 4160093
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴
مسلمی‌نائینی بیان کرد؛

نیاز حیاتی کشور به فرهنگ جهادی و ضرورت حمایت از جهاددانشگاهی

مسلمی نائینی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران «جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت با ایمان و امید و اعتماد به جوانان» را شعار چهل و سومین سال تأُسیس این نهاد اعلام و بیان کرد: وظیفه همه ماست که چنین نهادی را که رهبر معظم انقلاب بارها از آن تقدیر کرده‌اند، راهبری و حمایت کنیم، این فرهنگ را اشاعه و گسترش دهیم.

«جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت با ایمان، امید و اعتماد به جوانان» شعار 44 سال تأسیس جهاددانشگاهیبه گزارش خبرنگار ایکنا، در آستانه شانزدهم مردادماه، چهل و سومين سالگرد تشكيل جهاددانشگاهی، حسن مسلمی‌نائينی، رئيس این نهاد به عنوان سخنران پيش از خطبه‌های نماز جمعه 13 مرداد تهران به ارائه گزارشی از دستاوردهای جهاددانشگاهی در حوزه‌های پژوهش و فناوری، فرهنگی، آموزش و كارآفرينی و تجاری سازی فناوری پرداخت.

مسلمی‌نائینی در ابتدا جسارت و هتک حرمت عده‌ای جیره‌خوار و بازی خورده در کشورهای اروپایی به تکیه‌گاه اصلی بیش از دو میلیارد مسلمان، قرآن کریم را تسلیت گفت و اظهار کرد: دولت‌های غربی که خود را مهد آزادی می‌دانند تحت بهانه همین آزادی بیان، آنها را حمایت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه 16 مرداد امسال در آستانه چهل و سومین سالروز تشکیل جهاددانشکاهی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی مولود مبارک انقلاب و جزو معدود رویش‌های خود انقلاب است، هستیم، گفت: جهاددانشگاهی 43 سال از حیات پر افتخار خود را پشت سر می‌گذارد. نهادی که از ابتدای فعالیت در سال 59 همواره مصمم بوده تا با اعتماد به جوانان و تکیه بر مدیریت جهادی الهام گرفته از ایمان اسلامی در راه عزت و پیشرفت دانش بنیان کشور قدم بردارد.

مسلمی‌نائینی در ادامه به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص جهاددانشگاهی اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «به نظر من جهاددانشگاهی فقط یک نهاد نیست بلکه یک فرهنگ است. یک سمت‌گیری و حرکت است؛ هر چه بتوانیم این فرهنگ را در جامعه گسترش دهیم و آن را پایدار و استوار کنیم، کشور را به سمت عزت، سربلندی و استقلال حقیقی بیشتر از پیش پیش‌برده‌ای. جهاددانشگاهی مبدع فرهنگ خودباوری ملی و خط‌شکنی در علوم جدید و توسعه آن در کشورمان، فرهنگ اشاعه علم نافع و تحقیقات کاربردی، فرهنگ اعتماد به جوانان، فرهنگ تلفیق علم و ایمان، فرهنگ تلاش جهادگونه و عالمانه، فرهنگ ما می توانیم، فرهنگ نوآوری، فرهنگ عزت آفرینی، فرهنگ پویا، شادی آفرین و امید بخش است».

رئیس جهاددانشگاهی ادامه داد: همچنین مقام معظم رهبری در خصوص جهاددانشگاهی فرموده‌اند: «شما به عنوان جهاددانشگاهی جزو بهترین مراکزی هستید که می‌توانید در مسئله تحقیق و علم، اهتمام بورزید و احساس مسئولیت کنید که البته می‌کنید. خوشبختانه من شاهدم و می‌بینم که پیشرفت شما در علم خیلی خوب بوده و دنبال می‌کنید. بنده به جهاددانشگاهی اعتقاد راسخ دارم؛ از اول تا حالا که ما جهاددانشگاهی را شناختیم بر اساس دین و تقوا بود؛ براساس دین و تقوا نگهش دارید. جهاددانشگاهی از جاهایی است که ما به آن امید داریم برای آینده علمی کشور. بحمدالله آن نهال نورس امید بخش، جهاددانشگاهی امرزو به درخت تناور و ثمر بخشی تبدیل شده است».

وی ادامه داد: این بخش کوتاهی از سخنان گهربار رهبر فرزانه انقلاب است که در کتابی با 71 صفحه گردآوری شده است.

رئیس جهاددانشگاهی در ادامه سخنان خود به بخشی از خدمات جهاددانشگاهی اشاره و اظهار کرد: از جمله ثمرات انسانی جهاددانشگاهی تربیت دانشمندی عالم، با هوشی سرشار، نخبه‌ای توانا و با اخلاص و مومن مرحوم سعید کاظمی آشتیانی مؤسس و بنیانگذار پژوهشگاه رویان است.

وی افزود: پژوهشگاه رویان برای ارائه هر چه بهتر خدمات درمان ناباروری به جامعه و دستاوردهای بزرگ ملی آن نظیر تولید، تکثیر و انجماد نخستین رده سلول‌های بنیادی جنینی در کشور و تحقیق گسترده در زمینه سلول‌های درمانی بیماری‌های مختلف از قبیل ضایعه قرنیه، عوارض سکته قلبی، راه‌اندازی نخستین بانک خون بندناف و پیگیری طرح تولید نخستین جانوران شبیه‌سازی شده در خاورمیانه است.

تولد بیش از 50 هزار کودک در مراکز درمانی جهاددانشگاهی

مسلمی‌نائینی در ادامه گفت: بیش از 50 هزار نوزاد در مراکز درمانی جهاددانشگاهی در سه دهه گذشته متولد شده که باعث خوشحالی خانواده‌ها و مردم شده و از متلاشی شدن پیوند خانواده‌ها جلوگیری کرده است. سالیانه هزاران زوج خارجی به مراکز درمانی ناباروری جهاددانشگاهی مراجعه می‌کنند و حتی تعداد زیادی از ایرانیانی که سال‌هاست خارج از کشور مقیم هستند و مسلمانان خارجی برای درمان به این مراکز مراجعه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه پژوهشگاه رویان دارای رتبه‌های ممتاز در جوامع علمی بین‌المللی بوده و دانشمندان و متخصصان علمی جامعه علمی دنیا اقرار به توانمندی جوانان کشورمان کرده‌اند، گفت: مرحوم کاظمی آشتیانی را به حق می‌توان احیاگر حرکتی نو، روشی جهادگونه و دانش بنیان، مدیریتی جهادی، پیگیری خستگی ناپذیر و امیدوار در جهاددانشگاهی و در کشور دانست. بنابراین وظیفه همه ما است که چنین نهادی را که رهبر معظم انقلاب بارها از آن تقدیر کرده‌اند را راهبری و حمایت کنیم، این فرهنگ را اشاعه و گسترش دهیم. در حال حاضر کشور ما نیاز حیاتی به چنین فرهنگی دارد.

«جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت با ایمان و امید و اعتماد به جوانان»

رئیس جهاددانشگاهی تصریح کرد: با توجه به هدف اساسی و اولیه جهاد که اعتماد به جوانان و تکیه بر مدیریت جهادی و تلاش عالمانه، الهام گرفته از ایمان اسلامی بوده و تاکنون دستاوردهای برجسته در حوزه‌های پزشکی، مهندسی، علوم انسانی، علوم پایه و کشاورزی داشته که امید آفرین و امید بخش بوده شعار امسال جهاددانشگاهی را «جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت با ایمان و امید و اعتماد به جوانان» تعیین شده است.

وی اظهار کرد: کار اصلی جهاددانشگاهی اجرای طرح‌های تحقیقاتی کاربردی دانش‌بنیان و زمین مانده است که نیازی از جامعه را در حوزه‌های مختلف برطرف کند و علاوه بر این دستاوردهای علمی زیادی مانند مقالات علمی و پژوهشی با رتبه‌های بین‌المللی بر اساس کارهای تحقیقاتی مورد نیاز کشور، کتب و ثبت اختراع در سطح ملی و بین‌المللی و مجری کنفرانس‌های علمی با حضور دانشمندان از سراسر جهان است.

مسلمی‌نائینی یادآوری کرد: در ابتدای پیروزی انقلاب جهاددانشگاهی بدون تجربه مشابهی پیش از انقلاب با نظر امام راحل و توسط تعدادی از جوانان تحصیل کرده در 16 مرداد سال 59 تأسیس شد. ایجاد چنین نهاد تحقیقاتی کاربردی در وضعیت تحریم کامل ابتدای انقلاب که دسترسی به علم، فناوری و صنعت نداشتیم و کشورها ما را در تنگنای سختی قرار داده بودند کار دشواری بود. اما جهاددانشگاهی توانست در این تنگنا و تحریم‌ها موفقیت‌های زیادی داشته باشد. در زمان جنگ تحمیلی جهاددانشگاهی اقدامات بزرگی را در ساخت تجهیزات نظامی، رمزخوانی، مصاحبه با اسرای جنگی و وارائه اطلاعات آنها به سران نظامی کشورمان انجام داده است.

اعزام نیرو به جبهه چه نیروهای تخصصی در حوزه‌های فنی و پزشکی و چه نیروهای رزمی از دیگر اقدامات جهاددانشگاهی در زمان جنگ بود که مسلمی به آن اشاره و اظهار کرد: تجدید طراحی و اصلاح خط تولید موشک کاتیوشا و آرش، طراحی و ساخت مین هوایی، بالن هیدروژنی جهت پدافند غیرعامل در مقابل نفوذ هواپیماها از ارتفاع پایین، شناسایی سیستم و رمز گشایی بی‌سیم راکال ارتش عراق که از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های بی‌سیم بود، طراحی و ساخت انواع پناهگاه و سنگر پیش ساخته از دیگر فعالیت‌های جهاددانشگاهی در دوران جنگ است.

وی ادامه داد: جهاددانشگاهی بیش از 100 شهید در زمان جنگ به انقلاب تقدیم کرده است که در 27 دی سال 65 رژیم بعث عراق کارگاه جهاددانشگاهی در دانشگاه تبریز را بمباران کرد که 22 همکار ما به شهادت رسیدند.

رئیس جهاددانشگاهی در خصوص دستاوردهای این نهاد در حوزه فرهنگی نیز گفت: حوزه فرهنگی جهاد هم سابقه طولانی در جهاد دارد. خبرگزاری‌های دانشجویی، خبرگزاری تخصصی قرآنی ایکنا و مرکز افکارسنجی از مجموعه‌های فرهنگی جهاددانشگاهی است. جهاددانشگاهی دارای دو دانشگاه بزرگ، شش مؤسسه آموزشی و 40 مرکز علمی و کاربردی و 157 مرکز آموزشی کوتاه مدت عمومی و تخصصی در سراسر کشور است و به عنوان یک شبکه آموزشی در کشور نقش بازی می‌کند.

وی اظهار کرد: در دهه 70 کار بر روی فرستنده‌های رادیویی موج متوسط آغاز شد. محدودیت‌ زیادی در آن زمان وجود داشت و پس از بارها شکست با توکل به خدا و همت تلاشگران و حمایت‌های یکی از معاونان وقت صدا و سیما خوشبختانه اجرا شد و در حال حاضر تقریباً کل پهنه کشور توسط فرستنده‌های بومی ساخته شده توسط جهاددانشگاهی پوشش داده شده است. طراحی و ساخت این فرستنده‌ها تماماً توسط جوانان شما صورت گرفته است.

مسلمی‌نائینی در خصوص فرستنده‌های تلویزیونی نیز یک طرح منحصر به فرد و مقرون به صرفه برای روستاهای دورافتاده فاقد پوشش تلویزیونی به نام طرح شهید هادی انجام شده که هم اکنون بیش از 200 روستا در خراسان شمالی و سیستان و بلوچستان از پوشش سیمای جهوری اسلامی بهره می‌برند. در حوزه صنایع نفتی نیز یا اجرا شده و یا در حال اجراست.

وی افزود: پژوهشگاه‌های بزرگی در جهاد مشغول به کار هستند از جمله پژوهشگاه رویان، پژوهشگاه علوم انسانی، پژوهشگاه ابن سینا و پژوهشکده‌های ذخایر ژنتیک و معتمد که با توکل به خدا و عنایت حضرت ولی عصر (عج) و حمایت مدیران کشور و تلاش با برنامه و عالمانه و با برنامه چله دوم جهاد را پویاتر و موفقیت آمیزتر از پیش خواهیم کرد.  

انتهای پیام
captcha