ابراز نگرانی نخست‌وزیر سوئد از عواقب تداوم هتک حرمت قرآن
کد خبر: 4158612
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶

ابراز نگرانی نخست‌وزیر سوئد از عواقب تداوم هتک حرمت قرآن

اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد با اشاره به درخواست‌های جدید برای تکرار هتک حرمت قرآن در این کشور اعلام کرد در مورد عواقب احتمالی تکرار قرآن‌سوزی بر منافع سوئد بسیار نگران است.

به گزارش ایکنا به نقل از گاردین، اولف کریسترسون، نخست وزیر سوئد در گفتگو با یک رسانه سوئدی با اشاره به اینکه درخواست‌های بیشتری برای دریافت مجوز برگزاری مراسم علیه قرآن به پلیس ارسال شده، تاکید کرد: اگر این مجوزها صادر شوند با روزهایی رو به رو خواهیم شد که خطر وقوع یک اتفاق جدی وجود دارد. من به شدت نگرانم که این روند به چه نتیجه‌ای منجر خواهد شد. 

کریسترسون در ادامه صحبت‌های خود مدعی شد که تصمیم برای صدور مجوز برای تظاهرات بر عهده پلیس است.

سرویس امنیتی سوئد، در مورد قرآن ‌سوزی سطح تهدید را از ۳ به ۵ افزایش داده که به معنای تهدید بالا در وضعیت بحرانی است. 

توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد هم دیروز پنجشنبه درباره این موضوع به خبرنگاران گفت: در برخی کشورها این تصور وجود دارد که دولت سوئد پشت این قضیه است یا آن را تایید می‌کند در حالیکه این اصلا درست نیست و ما نه پشت آن هستیم و نه آن‌ را تایید می‌کنیم. او در ادامه افزود: این اقدامات توسط افرادی انجام می‌شود که در چارچوب قوانین آزادی بیان عمل می‌کنند.

وزیر خارجه سوئد همچنین تاکید کرد که در این خصوص با وزرای خارجه ایران، عراق، الجزایر، لبنان و همچنین دبیرکل سازمان ملل در تماس و گفتگو بوده است. وی افزود قصد دارد با دبیر کل سازمان کشورهای اسلامی نیز صحبت کند. 

از سوی دیگر گونار استرومر، وزیر دادگستری و شارلوت فون اسن، رئیس سازمان اطلاعات سوئد در رابطه با افزایش اقدام به آتش زدن قرآن در این کشور نشست خبری برگزار کردند. وزیر دادگستری سوئد در این نشست گفت که اقدامات سوزاندن قرآن وضعیت امنیتی کشورش را بدتر کرده و بر چهره آن تاثیر منفی گذاشته است.

استرومر با اشاره به اینکه قرآن سوزی‌ها و اعتراضات متقابل در نقاط مختلف جهان خطرات امنیتی را در سوئد تشدید کرده است، افزود: این یک وضعیت جدی است که سوئد به عنوان یک کشور اسلام‌هراس به تصویر کشیده می شود و این وضعیت امنیتی را بدتر کرده و تاثیر منفی بر وجهه کشور ما گذاشت. استرومر ادامه داد که تلاش های ضد تروریسم افزایش یافته و 15 نهاد مربوطه در این کشور در این زمینه به حالت آماده باش درآمده‌اند.

شارلوت فون اسن، رئیس سرویس اطلاعات سوئد نیز در این نشست خبری با یادآوری اینکه سطح خطر تروریسم در کشور از ماه مارس بالا بوده است، گفت: پس از آتش زدن قرآن کریم، خطر تروریستی فعلی در کشور همچنان در سطح بالایی قرار دارد.

پیش از این، یوهان فورسل، وزیر توسعه همکاری‌های بین‌المللی و تجارت خارجی سوئد پس از فراخوان تحریم شرکت‌های سوئدی توسط جهان اسلام، مقامات شرکت‌های کشورش را به جلسه اضطراری فراخوانده بود.

 

انتهای پیام
captcha