قرآن‌‌سوزی نتیجه اسلام‌هراسی ریشه‌دار در جوامع غربی است
کد خبر: 4157503
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۳
کارشناس روابط بین‌الملل چین نوشت:

قرآن‌‌سوزی نتیجه اسلام‌هراسی ریشه‌دار در جوامع غربی است

اساسی‌ترین دلیل ادامه توهین به قرآن، اسلام‌هراسی گسترده و ریشه‌دار در جوامع آمریکایی و اروپایی، یعنی ترس، نفرت و تعصب غیرمنطقی نسبت به اسلام و مسلمانان است.

به گزارش ایکنا به نقل از Global Times، ژیا چون یانگ (Jia Chunyang) همکار پژوهشی در مؤسسه مطالعات آمریکایی، مؤسسه روابط بین‌الملل معاصر چین در یادداشتی به موضوع سوزاندن قرآن در جوامع غربی و ارتباط آن با اسلام‌هراسی گسترده پرداخت و نوشت: عراق روز پنجشنبه گذشته سفیر سوئد را اخراج و نماینده ارشد دیپلماتیک خود را به دلیل اجازه مکرر دولت سوئد برای سوزاندن قرآن کریم، توهین به اسلام و آتش زدن پرچم عراق از این کشور فراخواند. در آن روز، معترضان ضد اسلام، از جمله یک مهاجر عراقی به سوئد که در ماه ژوئن قرآن را مقابل مسجد استکهلم سوزاند، از پلیس سوئد اجازه گرفتند تا این کتاب مقدس را مقابل سفارت عراق بسوزانند.

این اولین بار نیست که قرآن در سوئد سوزانده می‌شود. در ماه ژانویه، تظاهرات‌کنندگان راست افراطی در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم یک نسخه قرآن را سوزاندند و شعارهای ضد اسلامی سر دادند. ترکیه بلافاصله این اقدام را محکوم و از سوئد به دلیل اعطای مجوز به این گروه برای برگزاری تظاهرات انتقاد کرد.

در خارج از سوئد، حوادث دیگری از سوزاندن قرآن یا سایر اعمال توهین‌آمیز علیه اسلام در بسیاری از کشورهای غربی رخ داده است. در سال 2012، سربازان پایگاه هوایی بگرام آمریکا در افغانستان نسخه‌هایی از قرآن را سوزاندند. علاوه بر این، یک فیلم کوتاه ضد اسلامی به نام «بی‌گناهی مسلمانان» در همان سال توسط یک فیلمساز مصری _ آمریکایی تولید و موجب تحقیر پیامبر اسلام تلقی می‌شد. مجله فرانسوی شارلی ابدو نیز بارها کاریکاتورهایی را منتشر کرده است که اسلام را هجو یا به آن توهین می‌کند. همه اینها واکنش شدید جهان اسلام را برانگیخته است.

توهین به مقدسات اسلامی در عین آگاهی از حساسیت آن

در واقع، کشورهای غربی از اهمیت قرآن و پیامبر اسلام در قلب مسلمانان جهان و همچنین عواقب کفرگویی علیه اسلام آگاه هستند. اما آنها بارها به اعمال توهین‌آمیز علیه اسلام مانند سوزاندن قرآن دست زده‌اند. این کشورها چنین اقداماتی را که موجب نفرت مذهبی می‌شود ممنوع نمی‌کنند، بلکه با بهانه حمایت از آزادی بیان به آنها چراغ سبز نشان می‌دهند. علاوه بر این، مسلمانان ساکن در ایالات متحده و سایر کشورهای غربی اغلب در زندگی روزمره خود از انواع مختلف تبعیض و حتی جنایات نفرت رنج می‌برند.

شورای روابط آمریکایی _ اسلامی(CAIR)، بزرگترین سازمان حقوق مدنی و مدافع مسلمانان در ایالات متحده، در گزارش سال 2022 خود اعلام کرد که بیش از 6700 شکایت حقوق مدنی در سال 2021 دریافت کرده و در مقایسه با سال 2020 در موارد نفرت و سوگیری 28 درصد افزایش یافته است. در اروپا، مسلمانان نیز اغلب به دلیل رنگ پوست خود و قوانین مذهبی مورد تبعیض قرار می‌گیرند. 

بدیهی است که اگرچه آمریکا و سایر کشورهای غربی به کرات از حقوق بشر و آزادی شعائر دینی صحبت می‌کنند، اما اغلب به بهانه حفاظت از حقوق بشر و دفاع از آزادی بیان سخنان غیرمسئولانه‌ای نسبت به کشورهای دیگر ایراد می‌کنند. آنها دائماً تلاش می‌کنند تا از مسائل مربوط به سین کیانگ برای ایجاد اختلاف بین چین و کشورهای اسلامی استفاده کنند و در عین حال اعتقادات مذهبی و کرامت مسلمانان در سراسر جهان را زیر پا بگذارند.

غرب به رهبری آمریکا آشکارا شورای حقوق بشر سازمان ملل را از تصویب قطعنامه‌ای در محکومیت سوزاندن قرآن منع کرده است. در 12 جولای، شورای حقوق بشر سازمان ملل با وجود مخالفت غرب، قطعنامه‌ای را درباره نفرت مذهبی در پی آتش زدن قرآن در سوئد تصویب کرد. این قطعنامه به شدت مورد مخالفت ایالات متحده و اتحادیه اروپا قرار گرفت و آنها گفتند که این قطعنامه با دیدگاه‌های آنها در مورد حقوق بشر و آزادی بیان در تضاد است.

تعصب غیرمنطقی نسبت به اسلام و مسلمانان

اساسی‌ترین دلیل این امر، اسلام‌هراسی گسترده و ریشه‌دار در جوامع آمریکایی و اروپایی، یعنی ترس، نفرت و تعصب غیرمنطقی نسبت به اسلام و مسلمانان است. اگرچه آمریکا و اروپا از برابری و تساهل حمایت می‌کنند، اما نه تنها خود را نسبت به اسلام و مسلمانان بدون تساهل نشان می‌دهند، بلکه تبعیض و حتی نفرت نسبت به آنها را نیز در دل دارند. اگرچه برخی از سیاستمداران ژست‌هایی مبنی بر وجود رفتار برابر با مسلمانان انجام داده‌اند، اسلام‌هراسی عمیق آنها همچنان به شکل‌دهی جهت‌گیری‌های سیاستی آنها، از جمله پذیرش یا حتی چشم‌پوشی از اعمال توهین‌آمیز، مانند سوزاندن قرآن و مخالفت با قطعنامه‌هایی که چنین اعمالی را در شورای حقوق بشر سازمان ملل محکوم می‌کند، ادامه می‌دهند.

آتش زدن قرآن در غرب: اسلام هراسی ریشه‌دار در جوامع غربی

غرب اغلب از سیاست چین در مورد سین کیانگ و حکومت مسلمانان انتقاد می‌کند. با این حال، این چین است که قطعنامه سازمان ملل در محکومیت سوزاندن قرآن را تأیید کرده و خواستار احترام به اعتقادات مذهبی و عدم تحمل توهین به دین شده است. روشن است که چه کسانی از به اصطلاح آزادی بیان برای ایجاد تقابل و دامن زدن به درگیری بین تمدن‌ها استفاده می‌کنند.

ترجمه از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha