صدور بیش از ۵۰۰ رأی جایگزین حبس در قزوین
کد خبر: 4155752
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲

صدور بیش از ۵۰۰ رأی جایگزین حبس در قزوین

رئیس کل دادگستری استان قزوین از صدور ۵۸۷ رأی مجازات جایگزین حبس در فصل بهار سال جاری توسط قضات استان خبر داد.

دادگاه

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان قزوین، علی شعبانی، رئیس کل دادگستری استان قزوین، در خصوص لزوم اعمال مجازات‌های جایگزین حبس با اشاره به حجم بالای ورودی پرونده به دادگستری استان قزوین، گفت: طرح هر یک پرونده در دادگستری ممکن است خانواده‌ها را سال‌ها درگیر و بر آن‌ها هزینه‌های مادی و معنوی بسیاری تحمیل کند.

وی با اشاره به صدور ۵۸۷ رأی مجازات جایگزین حبس در محاکم دادگستری استان قزوین در فصل بهار سال‌جاری، بیان کرد: باید تا جایی که ممکن است ذهن مردم را آزاد نگه داریم و به آرامش آن‌ها کمک کنیم.

این مسئول افزود: اعتقاد داریم در درجه اول هیچ پرونده‌ای در دادگستری شکل نگیرد و اگر مسئله‌ای روی داد با مصالحه حل شود و در جایی که مجبور به صدور حکم شویم تا جایی که ممکن است از مجازات جایگزین حبس استفاده کنیم و از زندانی کردن افراد جز در موارد ضروری خودداری کنیم.

رئیس کل دادگستری استان قزوین، اظهار کرد: می‌توان با جایگزینی مجازات افراد خصوصاً در مورد مجازات حبس به بهسازی بسیاری از آسیب‌های اجتماعی کمک کرد و با رضایت متهم به افراد آسیب دیده اجتماعی یاری رساند.

وی تصریح کرد: زندانی شدن افراد علاوه بر تحمیل هزینه‌های مادی و معنوی برای فرد و جامعه، در بسیاری از موارد بازپروری را نیز با مشکل مواجه می‌کند.

رئیس کل دادگستری استان قزوین همچنین درخصوص مزایای استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس، خاطرنشان کرد: کاهش هزینه‌ها، اجرای بهتر عدالت، بازپروری راحت مجدد افراد و پیشگیری از فروپاشی خانواده‌ها از جمله مزایای اعمال مجازات‌های جایگزین حبس است.

انتهای پیام
captcha