از رقابت تنگاتنگ نخبگان قرائت ایرانی و عراقی تا تسلط بالای حافظان به حُسن حفظ
کد خبر: 4154775
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۰۲:۱۶
گزارش ایکنا از فینال مسابقات قرآن جایزه کربلا؛

از رقابت تنگاتنگ نخبگان قرائت ایرانی و عراقی تا تسلط بالای حافظان به حُسن حفظ

مرحله نهایی دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه کربلا شامگاه چهارشنبه، 21 تیرماه، در حالی برگزار شد که شاهد رقابت نفس‌گیر و تنگاتنگ نخبگان قرائت ایران و عراق بود و حفاظ نیز در بخش حُسن حفظ بسیار مسلط ظاهر شدند.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری ایکنا به کربلای معلی، مرحله نهایی مسابقات قرآن جایزه کربلا با رقابت 8 قاری از کشورهای ایران، عراق و افغانستان و 10 حافظ کل قرآن از کشورهای ایران، عراق، افغانستان و مصر در صحن حرم مطهر حسینی در کربلا برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، محفل بین‌المللی تلاوت قرآن با اجرای «احمد عبدالحی»، «عبدالکبیر حیدری»، «استاد احمد ابوالقاسمی» و «شیخ میثم تمار»، از داوران مسابقات در صحن حرم مطهر امام حسین(ع) برگزار شد که تلاوت‌های بسیار زیبا و دلنشینی ارائه دادند و با تحسین حضار و زائران مواجه شد.
از رقابت تنگاتنگ نخبگان قرائت ایرانی و عراقی تا تسلط بالای حافظان به حُسن حفظ
در مرحله نهایی مسابقات، 10 حافظ کل قرآن از ایران، عراق و افغانستان به اجرا پرداختند که محفوظات خوبی ارائه دادند و  بنابر گفته استاد فلاح کسمایی، حافظان از نظر حسن حفظ بسیار قوی بودند به جز دو الی سه نفر که ایراد جزئی داشتند و تفاوت آن‌ها از نظر صوت و لحن و قواعد تجوید بود، بقیه حافظان بسیار خوب اجرا کردند، این در حالی است که دو تن از حافظان روشندل بودند.

در مرحله نهایی مسابقات در بخش حفظ با هدف رعایت عدالت، حافظان قرنطیه شدند و یک قرعه واحد (آیه 51 تا 69 سوره عنکبوت) برای تمامی حافظان در نظر گرفته شد.
از رقابت تنگاتنگ نخبگان قرائت ایرانی و عراقی تا تسلط بالای حافظان به حُسن حفظ
در مرحله نهایی بخش حفظ، «احمد معتمدی»، حافظ قرآن مسجد جمکران از ایران، «مهدی مظفری» از «مزار شریف» افغانستان، «احمد جار الله عبدالرحمن»، حافظ روشندل از عراق و نماینده مقام حضرت یونس(ع)، «محمد تکلیف»، حافظ قرآن آستان عباسی از عراق، «ممدوح علی ابراهیم»، حافظ روشندل مصری و نماینده مسجد «رأس الحسین(ع)» قاهره، «محمدرضا احمدی»، حافظ قرآن حرم حضرت معصومه(س) از ایران، «مجتبی فیضی»، حافظ آستان احمد بن موسی کاظم(ع) از ایران، «حسن عبدالرضا»، حافظ آستان حسینی از عراق و  «علی اصغر شهید المنصوری»، حافظ قرآن آستان علوی و «محمد خاکپور»، حافظ قرآن آستان قدس رضوی از ایران به رقابت پرداختند.

علت حضور 10 حافظ قرآن در فینال

«شیخ حمید درایتی»، داور حسن حفظ دومین دوره جایزه قرآنی کربلا درباره علت حضور 10 حافظ در مرحله فینال و سطح حافظان قرآن این دوره از مسابقات به خبرگزاری ایکنا گفت: در آیین‌نامه مسابقات تعداد نفرات مشخص نشده و این مسئله به تصمیم هیئت داوران بستگی دارد، بنابراین با توجه به این که 6 نفر از حافظان کاملا نمرات واحد داشتند، به همین خاطر هیئت داوران تصمیم گرفت که 10 نفر را برای حضور در مرحله فینال حضور راه یافتند.

وی افزود: برای این که جانب عدالت رعایت شود، حافظان قرآن قرنطینه شدند که آیه 51 تا 69 سوره عنکبوت به طور یکسان برای تمامی حافظان در نظر گرفته شد.

درایتی با اشاره به این که در بخش حفظ این مسابقات 60 نمره به حسن حفظ و 40 نمره به تجوید، صوت و لحن و وقف ابتدا اختصاص دارد، گفت: این تقسیم‌بندی نمرات باعث شده که داوران حفظ در تعیین نفرات برتر خیلی تأثیرگذار نباشند، چون الان سطح حفاظ بالاست و همه تقریبا نمره حسن حفظ را می‌گیرند و این داوران تجوید، صوت لحن و وقف و ابتدا هستند که با نمرات خود تعیین‌کننده رتبه حافظان هستند.
از رقابت تنگاتنگ نخبگان قرائت ایرانی و عراقی تا تسلط بالای حافظان به حُسن حفظ
این داور قرآنی در ادامه گفت: سطح بالای حافظان جایزه قرآن کربلا نشان داد که حافظان برتر ایرانی و عراقی منتسب به یکی از عتبات مقدسه، مقامات یا زیارتگاه‌ها هستند، به‌طوری که شاهد حضور حافظان قوی بودیم.

شیخ حمید درایتی در پایان اجرای این مسابقات در صحن حرم مطهر حسینی را کار سختی دانست و گفت: این که مسابقات در جوار ضریح حرم حسینی برگزار می‌شود، فضایی بسیار معنوی ایجاد کرد و از نتایج مثبت این رویداد قرآنی ارتقای سطح قاریان و حافظان است.

بخش دوم مرحله فینال مسابقات به اجرای قاریان و نخبگان قرائت ایران، عراق و افغانستان اختصاص داشت که سه قرعه برای قاریان در نظر گرفته شده بود که هر قاری این اختیار را داشت که یک قرعه را انتخاب و اجرا کند.

براساس این گزارش، «محمد حسن موحدی»، قاری حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) از ایران، «عمار سالم الحلی»، قاری آستان عباسی از عراق، «سید مصطفی حسینی»، قاری مقام سید حسین بن علی بن موسی‌الرضا(ع) از ایران، «عبدالله زهیر الحسینی»، قاری آستان حسینی از عراق و «مختار دهقان»، قاری آستان رضوی از ایران، آیات 27 تا 33 سوره ابراهیم را قرائت کردند.

همچنین، مهدی تقی‌پور، قاری آستان حضرت معصومه(س) از ایران، شیخ میثم حمیدی، قاری مسجد جمکران از ایران و اویس احمدیان، قاری مزار شریف افغانستان قرعه آیه 133 تا 139 سوره آل عمران را تلاوت کردند.
از رقابت تنگاتنگ نخبگان قرائت ایرانی و عراقی تا تسلط بالای حافظان به حُسن حفظ
استاد فلاح کسمایی در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به راه‌یابی قراء آستان رضوی، آستان حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران، حرم حضرم عبدالعظیم حسنی(ع) و  مقام سیدحسین بن علی بن موسی الرضا(ع) به مرحله نهایی مسابقات گفت: از میان قاریان ایرانی، فقط سیدرضا نجیبی، قاری حضرت شاهچراغ(ع) نتوانست به مرحله فینال راه پیدا کند که البته من انتظار داشتم که با توجه به این که خیلی خوب اجرا کرد، وی نیز جزو فینالیست‌ها باشد،چرا که از نظر تجوید خوب بود و به نظر می‌رسد در وقف و ابتدا کمی مشکل داشت.

وی در پایان با اشاره به این که قاریان ایرانی در مرحله فینال بدون اشتباه اجرا کردند، گفت: رعایت قواعد تجوید و صوت و لحن قاریان بسیار خوب بود و نمرات آن‌ها خیلی نزدیک بود و در این دوره از مسابقات، نمره مرحله فینال با نمره مرحله نخست جمع و تقسیم بر دو می‌شود.

انتهای پیام
captcha