فضای معنوی آستان حسینی؛ ویژگی متمایز مسابقات قرآن کربلا
کد خبر: 4154434
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۶
شیخ علی الهادی در گفت‌وگو با ایکنا مطرح کرد:

فضای معنوی آستان حسینی؛ ویژگی متمایز مسابقات قرآن کربلا

مدیر دارالقرآن آستان مقدس حسینی، یکی از مهمترین امتیازات مسابقات قرآن جایزه کربلا را برگزاری در جوار آستان مقدس حسینی دانست که این امر باعث افزایش سطح آمادگی و بالا رفتن روحیه شرکت‌کنندگان شده است.

دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه کربلا ویژه نمایندگان آستان‌های مقدس، زیارتگاه‌ها و بقاع متبرکه در حال برگزاری است. آیین افتتاحیه این دوره از مسابقات عصر یکشنبه، ۱۸ تیرماه، در صحن حرم مطهر امام حسین(ع) در کربلا آغاز شد و تا روز پنجشنبه، ۲۲ تیرماه ادامه دارد.

شیخ خیرالدین علی الهادی، مدیر دارالقرآن آستان حسینی و دبیر دومین دوره مسابقات قرآن جایزه کربلا در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی ایکنا به کربلای معلی، برپایی این مسابقات در جوار حرم مطهر امام حسین(ع) را از امتیازات منحصر به فرد این رویداد قرآنی دانست و با اشاره به حمایت ویژه متولی شرعی آستان مقدس حسینی از این رقابت‌ها گفت: این مسابقات، رقابت از سطح بین‌المللی را به رقابت در سطح عتبات مقدسه، زیارتگاه‌ها و مقامات منتقل کرده است.

فضای معنوی متفاوت مسابقات کربلا

مدیر دارالقرآن آستان مقدس حسینی درباره مهم‌ترین ویژگی‌های این مسابقات قرآنی در مقایسه با دیگر رقابت‌های بین‌المللی قرآنی که در کشورهای مختلف برگزار می‌شود گفت: این مسابقه که شاهد برگزاری دومین دوره آن با نام «جایزه بین‌المللی قرائت و حفظ قرآن کریم کربلا» هستیم از مجموعه‌ای از امتیازات برخوردار است.
 
وی توضیح داد: یکی از مهمترین آن‌ها برگزاری این مسابقات در جوار آستان مقدس حسینی است که باعث افزایش سطح آمادگی و بالا رفتن روحیه شرکت‌کنندگان شده است. به ویژه اینکه اکثر شرکت‌کنندگان در این مسابقات قرآنی مشتاق زیارت امام حسین(ع) بودند که با شرکت در این مسابقه قرآنی به این آرزو رسیدند. 
 
شیخ خیرالدین ادامه داد: از امتیازات ویژه این مسابقات برخورداری از حمایت تولیت آستان مقدس حسینی است که نماینده مرجع عالیقدر در نجف است و این را در مسابقات نمی‌توان یافت که مرجعیت عالی دینی از مسابقه‌ای اینچنین حمایت کند و به آن عنایت خاص داشته باشد. همچنین نکته دیگری که این مسابقه را متمایز می‌کند این که فضای رقابت بین کشورها را به رقابت بین آستان‌های مقدسه، زیارتگاه‌ها و بقاع متبرکه تبدیل کرده است. قبلاً شرکت‌کنندگان در مسابقات مختلف بین‌المللی به عنوان نماینده کشور خود شرکت می‌کردند. مثلا قاریان ایرانی به عنوان نماینده ایران رقابت می‌کردند. در این مسابقات شرکت‌کنندگان، نماینده آستان‌های مقدسه هستند؛ مثلا یک نماینده از  آستان قدس رضوی و یک نماینده از آستان مقدس شاه عبدالعظیم و یک نماینده از جمکران حضور دارد که با نمایندگان سایر آستان‌های مقدسه رقابت می‌کنند.
 
وی افزود: اکنون نماینده هر آستان مقدس سعی می‌کند که آمادگی خود را بالاتر ببرد، نتیجه بهتری کسب کند و پرچم آستان خود را بالا ببرد. همچنین می‌توان از دیگر امتیازات این مسابقات را بهره‌برداری از توان و ظرفیت شخصیت‌های بین‌المللی دانست که در ارتقای فعالیت‌های قرآنی در کشورهای خود موثر هستند، این امر می‌تواند تأثیر مثبتی در فعال‌سازی نهضت قرآنی چه در سطح کشورها و چه در سطح بین‌المللی داشته‌ باشد.

توجه به تفسیر و تدبر در قرآن در دوره‌های آینده

شیخ خیرالدین درباره اینکه آیا این امکان وجود دارد که در دوره‌های بعدی این مسابقات، رشته‌های دیگری همچون تفسیر به حفظ و تلاوت قرآن اضافه شود گفت: در دوره‌های نخست این مسابقات توجه بیشتر به سمت قرائت و حفظ قرآن کریم بوده است اما پس از بررسی این موضوع ان‌شاءالله در آینده تلاش خواهیم کرد که تفسیر و تحلیل و تدبر در قرآن هم به این مسابقات افزوده شود. 
 

تأثیر رویدادهای قرآنی در حمایت از کتاب الهی

مدیر دارالقرآن آستان مقدس حسینی درباره تأثیر این رویداد مهم قرآنی در مواجهه با هجمه‌هایی که به این کتاب مقدس می‌شود، از جمله قرآن‌سوزی و هتک حرمت ساحت قرآن کریم در کشورهای غربی گفت: یقیناً قرآن بزرگ‌ترین کتاب است و تأثیر فراوان خود را در امور مختلف ثابت کرده است. از این رو هجمه‌ها به کتاب خداوند تبارک و تعالی زیاد و مکرر شده است اما بعد از هر اقدام توهین‌آمیزی این کتاب الهی قوی‌تر از قبل ظاهر می‌شود.
 
وی افزود: ما امروز در مسابقات قرآن  کربلا  شعار «هفته یاری برای کتاب خدا» را مطرح کردیم که تلاش برای حمایت از قرآن کریم است.  همه می‌دانیم که این کتاب توسط خداوند ​​حفظ و حمایت می‌شود و خداوند متعال حفاظت از آن را تضمین کرده است. اما اینگونه مسابقات، تلاشی است انسانی از سوی ما و برادران ما که در دومین مسابقه جایزه بین‌المللی کربلا شرکت کردند تا در برابر این حرکت‌های گستاخانه و کودکانه که در گوشه و کنار اتفاق می‌افتد بایستند؛ بنابر این، این رویداد قرآنی از این نظر مفید است؛ چه به لحاظ برنامه‌ها و شخصیت‌های شرکت کننده و همچنین حضور ملیت‌ها و مذاهب مختلف اسلامی که وقتی دور هم جمع می‌شوند و شعار یاری کتاب خدا را  سر می‌دهند، قطعاً تلاش و اقدامی جدی برای ایستادگی در برابر افراد هتاک است.
 
گفت‌وگو جواد پارسامهر
ترجمه از محسن حدادی
انتهای پیام
captcha