نامگذاری غدیر به «روز امام علی(ع)» یک ضرورت است
کد خبر: 4153148
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۲ - ۰۵:۵۴
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد؛

نامگذاری غدیر به «روز امام علی(ع)» یک ضرورت است

حجت‌الاسلام والمسلمین یحیی جهانگیری با تأکید اینکه ما باید از اهل بیت(ع) یاد بگیریم که چگونه‌ با نمادسازی وحدت می‌آفریدند، اظهار کرد: باید غدیر را «روز علی(ع)»(Ali day) نامگذاری کنیم تا از عیدی شیعی به جشنی برای همه مسلمانان تبدیل شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یحیی جهانگیری، مبلغ بین‌المللی و استاد حوزه در گفت‌و‌گو با ایکنا به مناسبت عید غدیر اظهار کرد: با اینکه غدیر تنها یک رویداد شیعی نیست؛ بلکه رویدادی اسلامی است و پیامبر(ص) همه امت را در روز غدیر جمع و پیام خود را ابلاغ کرد؛ اما به دلایل مختلف تاریخی این روز به یک عید شیعی تبدیل شده است و حتی گاهی می‌بینیم این عید به شکلی برگزار می‌شود که فضای غیر وحدتی را در میان مسلمانان ایجاد کند.

وی افزود: حال چه باید کرد، ما باید یک مسئله را جدی بگیریم و آن این است که همچنان که اهل سنت برای نام امام حسین(ع) احترام قائل هستند و آن حضرت را قبول دارند، اکنون که انباشته‌ای تاریخی و الهیاتی سبب شده است که غدیر فقط جشنی شیعه به حساب آید، ما باید غدیر را «روز علی(ع)»(Ali day) نامگذاری کنیم؛ چرا که اهل سنت امام علی(ع) را حداقل خلیفه چهارم می‌دانند و آن حضرت جایگاه بسیار والایی در میان این گروه دارند که دارای جمعیتی میلیاردی هستند.

این مبلغ بین‌المللی تصریح کرد: با این تغییر، امام علی(ع) برای شافعی، مالکی، حنفی، اباضیه، صوفیه، نقشبندیه و برای همه اثرگذاری پیدا خواهد کرد و  ما باید از اهل بیت(ع) یاد بگیریم که چگونه‌ با نمادسازی، وحدت می‌آفریدند و  امت را گرد هم می‌آوردند.

جهانگیری ادامه داد: پیامبر(ص) وقتی می‌خواستند امام علی(ع) را معرفی کنند، در آخرین حج این کار را انجام دادند و همه مسلمانان را تا آنجایی که توانستند فراخوان دادند که به این مراسم بیایند؛ پس پیام غدیر باید برای همه مسلمانان باشد، نه برای پیروان مذهبی خاص.

وی تأکید کرد: حال ما باید تأمل کرده و ببینیم که چگونه می‌توان این پیام را فرابخشی کرد و اینجاست که ما باید نقطه مشترک را بیابیم و من نقطه مشترک را در «Ali day» می‌بینم.

این مبلغ بین‌المللی در پایان اظهار کرد: بنابراین باید رویکردها و نمادسازی خود را به «روز علی(ع)» تغییر داده و این مسئله را پر رنگ نشان دهیم.

انتهای پیام
captcha