هتک حرمت قرآن؛ واکنش هوشمندانه مسلمانان و هزینه‌ای که دولت سوئد باید بپردازد
کد خبر: 4151471
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴

هتک حرمت قرآن؛ واکنش هوشمندانه مسلمانان و هزینه‌ای که دولت سوئد باید بپردازد

تحلیلگر پایگاه میدل ایست مانیتور در مطلبی، از واکنش مسلمانان سوئد که با الهام از روح تعالیم پیامبر اکرم(ص)، واکنش هوشمندانه‌ای به اقدام یک فرد هتاک به ساحت قرآن کریم در این کشور داشتند تجلیل کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از میدل ایست مانیتور،  این پایگاه خبری تحلیلی در واکنش به حادثه هتک حرمت به ساحت قرآن کریم از سوی یک پناهنده عراقی در روز عید قربان در سوئد، در مطلبی به قلم ایوان ریدلی به بررسی واکنش مسلمانان به این هتک حرمت پرداخت که خلاصه‌ای از آن را در ادامه می‌خوانید: 

«عید قربان، زمان مبارکی از سال برای مسلمانان و مناسبت جذابی برای توجه‌جویانی است که تمام تلاش خود را برای تحریک مسلمانان به واکنش خشونت‌آمیز به کار می‌گیرند تا بتوانند برای کتاب‌ها، فیلم‌ها یا کاریکاتورهای سطح پایین خود تبلیغ کنند یا یک موج سیاسی به راه بیندازند. این شرایطی است که برای خشن نشان دادن تصویر مسلمانان هر سال دو بار در ایام عید فطر و قربان اتفاق می‌افتد و متعصبان نفرت‌پراکن، برای تحریک و ناراحتی مسلمانان به نوعی از آن سوء استفاده می‌کنند. بنابراین من کلاه خود را برای جماعت 200 نفری برمی‌دارم که برای نماز عید در بیرون مسجد استکهلم جمع شده بودند و به سادگی سلوان مومیکا،پناهنده 37 ساله عراقی اسلام‌ستیز را نادیده گرفتند.

 
در یک رفتار اسلامی همراه با تساهل، مسلمانان آرام بودند در حالی که فرد هتاک صفحات قرآن را پاره می‌کرد و بعداً آن را آتش زد. در پایان این نمایش مملو از نفرت، مسلمانان مسجد به آرامی مومیکا را مورد تمسخر قرار دادند، در حالی که همدست ناشناس دیگر او سعی کرد با استفاده از یک بلندگو، جمعیت را تحریک کند.
 
دو تماشاگر پس از آن با نیلز آدلر، خبرنگاری که این برنامه را برای الجزیره پوشش می‌داد، صحبت کردند. آوسان مزوری، یک مدیر مالی 32 ساله، گفت: من برای مومیکا احساس بدی دارم، نه برای خود. وی افزود: به عنوان یک مسلمان او نمی‌تواند چیزی را که در درون من است از من بگیرد؛ نمی‌خواهم به او توجه کنم. حسام الجومعتی، یک فعال سیاسی که اصالتی لیبیایی دارد، این اقدام را ترفندی برای برانگیختن واکنش خشونت‌بار دانست که بتوان از آن برای نشان دادن چهره‌ای خشن از مسلمانان استفاده کرد.
 
بدیهی است که چنین اقدامی برای صدمه زدن به مسلمانان و ایجاد واکنش خشونت‌آمیز طراحی شده است. این واقعیت که مسلمانان سوئد تا حد زیادی به این حادثه بی‌تفاوت ماندند، احترام من نسبت به آنها را برمی‌انگیزد و می‌توانم بگویم از بهترین سنت‌های حضرت محمد(ص) است. این واکنش متفکرانه و بالغانه بود، اگرچه ناامیدکننده است که کشوری مانند سوئد در وهله اول اجازه داد این نمایش از سوی مومیکا به راه بیفتد.
 
واکنش دیگری به نمایشنامه رقت‌بار او در سطحی بسیار بالاتر از سوی وزیر خارجه ترکیه صورت گرفت که از سوزاندن قرآن در خارج از مسجد استکهلم انتقاد کرده است. هاکان فیدان روز چهارشنبه در توییتی نوشت: اقدام رذیلانه‌ در سوئد علیه کتاب مقدس ما در اولین روز از عید سعید قربان را محکوم می‌کنم. مجوز دادن به یک نمایش ضد اسلامی به نام آزادی بیان غیرقابل قبول است.
 
این حادثه می‌تواند درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو که نیاز به تأیید آنکارا دارد را پیچیده‌تر کند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز چهارشنبه به اولاف شولتز، صدراعظم آلمان گفت که سوئد پیشرفت‌هایی در جهت جلب حمایت ترکیه داشته است، اما کافی نیست. قرار است دیپلمات‌های ارشد هر دو کشور این هفته در بروکسل دیدار کنند.
 
حضور شدید پلیس به این پناهنده عراقی اجازه داده بود تا نمایش خود را آغاز کند. به نظر من چنین اتفاق منفی، نفرت‌انگیز و بیهوده‌ای نباید برگزار می‌شد. با این حال، مقامات محلی و بدون شک مقامات بالای حکومتی که در جریان بودند اقدامی نکردند و عواقب این اقدام خود را در واکنش دولت‌های اسلامی متحمل خواهند شد.
 
دولت سوئد می‌توانست به راحتی با استفاده از قوانین موجود، این اقدام نفرت‌آمیز را به این دلیل که تهدیدی برای امنیت است متوقف کند، اما ترجیح داد این کار را نکند. خوشبختانه، مسلمانان در مناطق نزدیک به این اقدام، تصمیم گرفتند که واکنش خشونت‌آمیز نشان ندهند، بلکه این نمایش را به تمسخر بگیرند. این درس حکمت و بردباری بود که باید توسط سایر مسلمانان در سراسر جهان به دقت دنبال شود. پلیس سوئد می‌گوید که مومیکا اکنون به دلیل تحریک به خشونت و نقض ممنوعیت فصلی روشن کردن آتش در سوئد تحت بازداشت قرار دارد. 
 
در ماه ژانویه، پس از آن که راسموس پالودان، یک فعال سوئدی ـ دانمارکی که به آزار نژادپرستانه متهم شده است، یک نسخه از قرآن را در خارج از سفارت ترکیه در استکهلم سوزاند، آنکارا مذاکرات با سوئد را در مورد درخواست ناتو به حالت تعلیق درآورد. پالودان، رهبر حزب راست افراطی دانمارک، هنگامی که به تور سوئد رفت و نسخه‌هایی از کتاب مقدس اسلام را سوزاند، شورش‌هایی را در سوئد برانگیخت. بعدها مشخص شد که این موج قرآن‌سوزی توسط یک روزنامه‌نگار راست افراطی برنامه‌ریزی شده است.
 
در همین حال، آفرین به مسلمانان باهوش سوئد در استکهلم که در روز عید به جای خشونت، تمسخر ملایم را انتخاب کردند. با انجام این کار، آنها باعث شدند که صدمه و ضربه‌ای که سلوان مومیکا قصد ایجاد آن را داشت به نتیجه نرسد. آنها کنترل یک موقعیت بالقوه دشوار را به دست گرفتند و با الهام از روح تعالیم پیامبر، انتقام و نفرت را فراموش کردند و با وجود اقدام گستاخانه آن پناهنده عراقی و یارانش، عید خاص خود را جشن گرفتند».
 
علیرضا بختیاری
انتهای پیام
captcha