حکم قربانی کردن در روز عید قربان
کد خبر: 4151212
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸
حجت‌الاسلام فاطمی تبیین کرد؛

حکم قربانی کردن در روز عید قربان

امام‌ جمعه موقت شهرکرد به بیان حکم قربانی کردن در روز عید قربان پرداخت و گفت: این کار خیر یکی از مستحبات مؤکد است که زمینه را برای بهره‌مندی فقرا و رنگین شدن سفره آنان فراهم می‌کند.

سیدابوالحسن فاطمی، امام جمعه موقت شهرکرد

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن فاطمی، امام‌ جمعه موقت شهرکرد امروز، هشتم تیرماه در خطبه‌های نماز عید سعید قربان با تبریک عید فرخنده قربان که عید عبادت، فداکاری و ایثار است، اظهار کرد: نمار عید، عرض ادب و بندگی و شکرگزاری به درگاه باری‌تعالی است و ذکر بزرگی و جلالت و فرود آوردن سر بندگی و تسلیم در برابر اوامر حضرت حق و عرض ارادت پیامبر(ص) و ائمه هدی(ع) و به ویژه حضرت ولی‌عصر(عج) به‌‌شمار می‌رود.

وی ادامه داد: ما در عصر غیبت حضرت ولی‌عصر(ع)، با عشق ورزیدن و عرض ارادت و خدمت به ساحت ایشان شکرگزار خداوند هستیم، امروز اطاعت از امام زمان(عج) مستلزم اطاعت از مرجعیت و ولایت فقیه است. درواقع رهبر معظم انقلاب در غیاب حضرت صاحب‌الامر(عج)، کشتیبان و پرچمدار عالم تشیع هستند و برای آنکه به خطا نرویم و دچار گمراهی نشویم بلکه باید این مسیر را حفظ و حراست کنیم. 

فاطمی با تأکید بر حدیثی از حضرت زهرا(س) در تأکید بر انفاق، بیان کرد: ایشان قائلند که اگر مالی داشته باشم و در راه خدا انفاق کنم برایم بسیار محبوب و دوست داشتنی است؛ امیدواریم خداوند ما را تحت تعلیم و تربیت ائمه هدی(ع) قرار دهد. 

خطیب نماز عید قربان در شهرکرد در تبیین یک مسئله شرعی، گفت: پرسش داشتند که اگر مال حرام با اموال فردی مخلوط شد، وظیفه چیست؟ پاسخ آن است که اگر بدانیم صاحب و مقدار اموال چقدر است باید به او تحویل دهیم و حلالیت بطلبیم.

فاطمی افزود: زمانی که صاحب مال را می‌شناسیم و مقدار را نمی‌دانیم باید به نزد صاحب مال رفته و حلالیت بطلبیم و مصالحه کنیم و رضایتش را با مبلغی تأمین کنیم. اگر مقدار مال حرام را بدانيم اما صاحبش را نشناسیم، باید این مال را به نیت صاحبش صدقه بدهیم. همچنين اگر نه میزان و نه صاحب مال را بدانیم، راهش این است که خمس مال را به مرجع تقلید بپردازیم. 

وی همچنین به بیان حکم قربانی کردن در روز عید قربان پرداخت و توضیح داد: این کار خیر یکی از مستحبات مؤکد و بسیار پر ثواب است که زمینه را برای سیر شدن فقرا و رنگین شدن سفره آنان فراهم می‌کند؛ حتی در مورد قربانی بیان شده است که می‌توانیم در این عمل خیر شریک شویم و تا هر تعداد شخص می‌توانند در آن سهیم باشند و گوشت را بر طبق دستور در بین نیازمندان توزیع کنند. 

فاطمی با تصریح اینکه قربانی کردن ویژه حاجیان یا مشرفين به کربلای معلی نیست، افزود: این تلقی نباید باشد که صرف افرادی که به خانه خدا مشرف شده‌اند می‌توانند قربانی کنند، بلکه برای همه افراد مستحب است و بر طبق دستور دین، قربانی باید به سه قسم تقسیم شود که یک ثلث آن به فقرا اعطا شود، یک ثلث به عنوان هدیه به نزدیکان و همسایگان و ثلث آخر برای مصرف خود فرد اختصاص یابد.

وی در پایان گفت: البته در ادامه فرموده‌اند که بهتر است بیشتر سهم گوشت قربانی به فقرا داده شود بلکه بهتر است همه آن در بین فقرا تقسیم شود. لذا توصیه می‌شود که به جای توزیع گوشت قربانی در بین اغنیا، آن را در میان نيازمندان واقعی تقسیم کنیم تا از ثواب بالاتری برخوردار شویم.

انتهای پیام
captcha