«تربیت بدون توقف» در 30 هزار پایگاه تابستانی دنبال می‌شود
کد خبر: 4151058
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۸
در نشست خبری «اوقات فراغت» مطرح شد؛

«تربیت بدون توقف» در 30 هزار پایگاه تابستانی دنبال می‌شود

برنامه‌های تابستانی وزارت آموزش و پروش امسال با شعار «تربیت، بدون توقف» با مشارکت 30 هزار پایگاه تابستانی برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا، نشست خبری اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با محوریت «اوقات فراغت» امروز چهارشنبه 7 تیرماه در ساختمان علاقه‌مندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

باقرزاده طی سخنانی در این نشست بیان کرد: ۳۰ هزار پایگاه تابستانی از جمله پایگاه‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، بسیج محلات، کانون‌های پرورش فرهنگی هنری در طرح اوقات فراغت دانش‌آموزان حضور دارند که حدود ۲۵ هزار پایگاه تابستانی تاکنون در سامانه «نورینو» ثبت‌نام کرده‌اند. امکان ثبت مجموعه پایگاه‌های تابستانی در سامانه «نورینو» برای اولین بار است که اجرا می‌شود. مردمی‌سازی  و ایجاد سامانه سراسری ثبت پایگاه‌ها و ثبت دانش‌آموزان از جمله رویکردهای تحولی معاونت پرورشی و فرهنگی است.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان تا 15 تیر مهلت دارند تا در پایگاه‌های تابستانی ثبت‌نام کنند؛ پیش‌بینی ثبت‌نام ۴ میلیون دانش‌آموز یعنی ۲۰ درصد از دانش‌آموزان در پایگاه‌های تابستانی را داریم. تاکنون ۴۱۶ هزار دانش‌آموز در 80 هزار رشته پایگاه ثبت‌نام کرده‌اند که ۳۹ درصد پسر و ۶۱ درصد دختر هستند. جلسات هماهنگی بین مسئولان معاونت پرورشی سراسر کشور برگزار شده است و به صورت کلی وضعیت تشکیل پایگاه‌ها و ثبت‌نام دانش‌آموزان به خوبی اجرا شده است.

وی درباره نحوه ثبت پایگاه‌ها توضیح داد: بعد از ثبت پایگاه در این سامانه، اگر آن پایگاه در سطح مدرسه تعریف شده باشد؛ بچه‌های آن مدرسه می‌توانند آن پایگاه را ببینند؛ اگر در سطح منطقه و استان و کشوری باشد نیز منطبق با آن قابل دسترسی برای دانش‌آموزان است. در پایان تابستان و ایام اوقات فراغت نیز سنجش کیفیت و اثربخشی آن پایگاه‌ها و صدور گواهینامه برای دانش‌آموزان را انجام می‌دهیم.

باقرزاده تأکید کرد: سامانه نورینو سامانه جامع معاونت پرورشی داخل درگاه خدمت‌رسانی وزارت آموزش و پرورش به نشانی my.medu.ir است که در آن، مدیران و مسئولان به ثبت و نظارت بر پایگاه‌ها و دانش‌آموزان نیز به ثبت‌نام در پایگاه دسترسی دارند. به صورت کلی وضعیت تشکیل پایگاه‌های تابستانی و ثبت‌نام دانش‌آموزان طی امسال بسیار منظم‌تر نسبت به سال قبل انجام شده است.

وی در رابطه با رشته‌هایی پایگاه‌های تابستانی بیان کرد: در پایگاه‌های تابستانی روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم، فوتسال، زبان، خوشنویسی کامپیوتر و... آموزش داده می‌شود که در مجموعه‌های ورزشی، فرهنگی، هنری و قرآنی دسته‌بندی می‌شوند. برای اولین بار می‌دانیم که مربیان پایگاه‌ها چه قشری هستند که 75 درصد مربیان معلم، 13 درصد مربی جهادی، 3 درصد روحانی و امام جماعت مدارس و 3 درصد ولی دانش‌آموزان هستند. در برخی از پایگاه‌ها از ظرفیت دانش‌آموزان برای مربی‌گری استفاده کردیم که دو درصد را شامل می‌شود.

باقرزاده همچنین درباره برنامه‌های پرورشی مقطع متوسطه توضیح داد: در ۵۰۰ پایگاه برای دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول، تدریس برنامه‌ریزی پایتون، برنامه‌ریزی موبایل، هوش مصنوعی و بازی‌سازی تدارک دیده شده است. پیش‌بینی شرکت حدود ۵۰۰ هزار نفری دانش‌آموزان در این دوره‌ها را داریم. در متوسطه دوم نیز برنامه‌هایی برای تقویت مباحث آموزشی دانش‌آموزانی که نیاز به، بهسازی و توانمندی آموزشی دارند، تدارک دیده شده است. ۱۵۰۰ پایگاه برای تقویت این بچه‌ها به عنوان دوره تابستانی پیش‌بینی شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از طرح شهید عجمیان به منظور نقاشی و تعمیرات مدارس و هنرستان‌ها توسط دانش‌آموزان، اولیا و معلمان و هدف‌گذاری ۲۰ هزار نفری برای اعزام دانش‌آموزان به راهیان نور طی تابستان نیز یاد کرد و افزود: در استان‌ها این اجازه را داده‌ایم از ظرفیت شهرداری و مساجد استفاده و کارهای مشترک انجام دهند. در شهر تهران با حضور معاون فرهنگی شهرداری تهران موافقت نامه‌ای در خصوص برگزاری اردو برای ۱۵۰ هزار دانش‌آموز شهر تهران امضا شد.

تربیت بدون توقف؛ شعار برنامه‌های تابستانی

حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی، مدیرکل فرهنگی هنری اردوگاه‌ها و فضاهای پرورشی در این نشست با بیان اینکه شعار امسال «تربیت بدون توقف» است گفت: این شعار از سند تحول بنیادین برگرفته شده است. ذیل این شعار بیان شده است که رشد و تعالی دانش‌آموز ایرانی در پرتو نهادهای تربیتی است و به غیر از پایگاه‌های تابستانی مدارس اماکن دیگر مانند مساجد، سازمان افق، سازمان اوقاف و پایگاه‌های بسیج نیز در این طرح حضور دارند. اختیارات به استان‌ها داده شده است تا با تفاوت مناطق و اساتید مورد نظر خود برنامه‌ریزی متفاوت و خاص خود را داشته باشند.

وی ادامه داد: طرح دانا برای اعضای شورا‌های دانش‌آموزی مدارس تدارک دیده شده است که به صورت سراسری برای همه مدارس انجام می‌شود. این حرکت از تابستان آغاز می‌شود اما در طول سال ادامه خواهد یافت. فعالیتی با عنوان رشد برای تعالی مربیان پرورشی تدارک دیده شده است تا آموزش‌های ترکیبی از آموزش‌های حضوری و غیرحضوری برگزار شود. 20 هزار مربی در این کارگاه‌ها شرکت خواهند کرد.

پورثانی افزود: طرح مسئولیت و سازندگی را برای دانش‌آموزان مدارس سمپاد در نظر گرفتیم؛ طرح به وقت خدمت یک طرح اجتماعی گروه محور برای دانش‌آموزان است. دانش‌آموزان گرد هم می‌آیند و یک اقدام اجتماعی را انجام می‌دهند. هر دانش‌آموزی یک استعداد و ظرفیت دارد که باید به تک تک این استعدادها توجه کرد و رشد داد.

وی با اشاره به پیاده‌روی اربعین حسینی بیان کرد: برای اولین بار در وزارت آموزش و پرورش با دستور وزیر، مجوز اردوی دانش‌آموزی کربلا گرفته شده است تا امسال کاروان پیاده‌روی اربعین حسینی دانش‌آموزی از استان‌های مختلف اعزام خواهند شوند. پیگیری کردیم تا در مرزهای ایران موکب‌های دانش‌آموزی و در مسیر نجف تا کربلا هم چند موکب دانش‌آموزی برپا شود.

مدیرکل فرهنگی هنری اردوگاه‌ها و فضاهای پرورشی  اضافه کرد: همچنین اردوهای راهیان نور و راهیان پیشرفت در طول تابستان برگزار می‌شود. کار ویژه‌ای که تدارک دیده شده با عنوان مهارت‌های هیجانی، اردویی دانش‌آموزیست که قرار است اتفاق خوبی در سطح دانش‌آموزی رخ دهد؛ پیش‌بینی شده این اردو یک میلیون نفر را دربرگیرد.

انتهای پیام
captcha