رونق بخش بین‌الملل و تنوع محصولات در نمایشگاه سی‌ام قرآن + فیلم
کد خبر: 4133832
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹
سیدمهدی مصطفوی مطرح کرد؛

رونق بخش بین‌الملل و تنوع محصولات در نمایشگاه سی‌ام قرآن + فیلم

سیدمهدی مصطفوی با ارزیابی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن تهران گفت: در سالیان قبل به دلایل مختلف در بخش بین‌الملل نمایشگاه مشارکت ناچیزی را شاهد بودیم، اما امسال این بخش رونق خاصی داشت.

رونق بخش بین‌الملل و تنوع محصولات در نمایشگاه سی‌ام قرآن

سیدمهدی مصطفوی، قائم‌مقام معاونت ارتباطات و امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری در گفت‌‌‌وگو با ایکنا در حاشیه سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در مصلای امام خمینی(ره) تهران اظهار کرد: در سالیان قبل به دلایل مختلف در بخش بین‌الملل نمایشگاه مشارکت ناچیزی را شاهد بودیم، اما امسال با تمهیدات و مساعدت‌  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی 17 کشور به نمایشگاه دعوت شد و امسال این بخش رونق خاصی داشت که سال‌های گذشته این‌گونه نبود.

وی افزود: کشورهای شرکت‌کننده در سطح وزرای امور دینی و فرهنگ یا مفتی اعظم در این نمایشگاه شرکت کرده بودند و نشست قرآنی تهران نیز در روز افتتاحیه بخش بین‌الملل با حضور این شخصیت‌ها و نخبگان قرآنی برگزار شد و این برای اولین بار بود که چنین اتفاقی را در این بخش و حتی جهان اسلام شاهد بودیم. امیدواریم برای سال‌های آینده نشست قرآنی تهران، محوریت و جایگاه ویژه‌ای برای بررسی مباحث نخبگان قرآنی پیدا کند.

مصطفوی تصریح کرد: امیدواریم این یکی از دستاوردهای مهم جمهوری اسلامی ایران باشد که هم‌زمان با نمایشگاه بین‌المللی قرآن،  ماه رمضان و جلسات قرآنی چهره‌های قرآنی با مقام معظم رهبری، نشست قرآنی تهران با حضور نخبگان قرآنی کشورها برگزار شود.

وی تأکید کرد: یکی از برجستگی‌های این نمایشگاه نسبت به نمایشگاه‌های سال‌های قبل، تنوع ارائه‌کنندگان محصولات و تولیدات قرآنی است که در بخش‌ها و گروه‌های سنی مختلف محصولات خود را ارائه دادند و جمهوری اسلامی ایران با برنامه‌‌ریزی خود می‌تواند با حمایت از این محصولات قرآنی و تولیدکنندگان این محصولات، این فرصت را فراهم کند که آن‌ها محصولات خود را افزایش داده و حتی صادرات داشته باشند.

قائم‌مقام معاونت ارتباطات و امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری همچنین گفت: اگر ما تسهیلاتی فراهم کنیم و ساختارهایی مانند گمرک کمک کند که این گروه محصولات قرآنی خود را راحت‌تر صادر کنند، در راستای تحقق شعار امسال که حمایت از تولید است، خواهد بود و خواهیم توانست تولیدات فرهنگی قرآنی را افزایش دهیم و این امر سبب کمک اقتصادی به نظام خواهد بود و از سوی دیگر معارف و ارزش‌های قرآنی را به جهانیان معرفی خواهد کرد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره تقویت هر چه بیشتر بخش بین‌الملل نمایشگاه گفت: از سال گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم گرفت که سه کمیسیون آموزشی، پژوهشی و تبلیغی ـ ترویجی را که 10 سال پیش برای توسعه فعالیت‎‌های قرآنی شکل گرفته بود، افزایش داده و کمیسیون توسعه فعالیت‌های بین‌المللی قرآنی نیز راه‌اندازی شود و ما تلاش کردیم تمام ظرفیت‌های آموزشی، تبلیغی، ترویجی، پژوهشی و رسانه‌‌ای قرآنی را که می‌تواند در خارج از کشور ارائه شود، در این کمیسیون تجمیع کنیم.

اگر دستگاه‌های قرآنی کشور با کمیسیون فعالیت‌های بین‌المللی قرآنی تعامل و همکاری متمرکز و سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشند، فعالیت‌های بین‌المللی قرآنی جمهوری اسلامی ایران توسعه یافته و برکت بیشتری برای جهان اسلام خواهد داشت

مصطفوی ادامه داد: از سال قبل این فعالیت شروع شده و ما توانستیم با کمک سفارتخانه‌ها و رایزنی‌های فرهنگی در خارج از کشور، نمایندگان جامعة المصطفی(ص) العالمیه و رابطان خارج از کشور با ایرانیان، شیعیان و مسلمانان و غیر مسلمانان دیگر کشورها تعاملاتی از طریق قرآن برقرار کنیم.

وی یادآور شد: سال 1401 نخستین سال فعالیت این کمیته بود که در حدود 93 کشور توانست فعالیت قرآنی داشته باشد، فعالیت‌های قرآنی حساسیت‌زا نیست و محور خوبی برای تعاملات فرهنگی و تمدنی ایران با سایر کشورهاست.

مصطفوی همچنین گفت: اگر دستگاه‌های قرآنی کشور با کمیسیون فعالیت‌های بین‌المللی قرآنی تعامل و همکاری متمرکز و سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشند، فعالیت‌های بین‌المللی قرآنی جمهوری اسلامی ایران توسعه یافته و برکت بیشتری برای جهان اسلام خواهد داشت.

وی در بخش پایانی این گفت‌و‌گو فعالیت‌های خبرگزاری ایکنا را مورد توجه قرار داد و گفت: صادقانه بگویم ایکنا از افتخارات قرآنی کشور است، به این دلیل که رسانه و تریبونی برای انعکاس فعالیت‌های قرآنی به زبان‌های مختلف برای مخاطبان خارج از کشور است و این خدمت بسیار مهم و ارزشمندی است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha