جذابیت‌های خاص نمایشگاه قرآن برای دهه هشتادی‌ها
کد خبر: 4132105
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۱

جذابیت‌های خاص نمایشگاه قرآن برای دهه هشتادی‌ها

از موکب‌داری در موکب قاسم‌ابن حسن(ع) تا لیزرتگ، جام رمضان پلی‌استیشن، اتاق فرار و باز‌های موبایلی و ... جاذبه‌های خاص سی‌امین نمایشگاه قرآن برای دهه هشتادی‌ها است.

جذابیت‌های خاص نمایشگاه قرآن برای دهه هشتادی‌ها

به گزارش خبرنگار ایکنا، دیدن تعداد زیادی نوجوان مشغول بازی کامپیوتری در مقابل مانیتورهای بزرگ قدر مسلم مسئله عجیبی نیست اما اگر این تصویر را در نمایشگاه بین‌المللی قران کریم ببینید حتماً تعجب خواهیدکرد اما تعجب نکنید؛ بازی بهترین زبان برای ارتباط مؤثر با نوجوانان است و مسئولان غرفه دهه هشتادی‌های سی‌امین نمایشگاه قرآن با درک این مسئله و راه ارتباطی مهم، غرفه‌ای متفاوت را طراحی کرده‌اند که توانسته تعداد قابل توجهی از نوجوانان را به سوی خود جلب کند.

فضای بزرگ، ابزارهای بازی حرفه‌ای و بخش‌بندی منظم با نگاه حرفه‌ای از ویژگی‌های این غرفه است. بازدید‌کنندگان نمایشگاه قرآن وقتی در حال عبور از کنار غرفه دهه هشتادی‌ها هستند، نوجوانان دختر پسر زیادی را می‌بینند که در صف ایستاده‌اند تا با استفاده از عینک واقعیت‌افزوده در قلب رخدادی قرار بگیرند که بارها و بارها در خصوص آن شنیده‌اند اما دیدن صحنه‌های این واقعه بزرگ در قالب تصویر آن هم به شکل واقعیت افزوده که گویی خودت در آن لحظه در همان مکان حضور داری برای نوجوانان بسیار جذاب است.

حزن و اندوه و حتی اشک، حالت اغلب نوجوانان پس از برداشتن عینک واقعیت افزوده است چرا که آنها به کمک این عینک‌ها خود را در قلب واقعه عاشورا حس کرده‌اند. موکب قاسم ابن حسن (ع) نیز در همین غرفه قرار دارد که توسط نوجوانان اداره می‌شود که برای بازدیدکنندگان نمایشگاه بسیار جذاب است.

زبان قوم دهه هشتادی

مهدی جعفری جوزانی، مسئول بخش دهه هشتادی‌ها در نمایشگاه قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا به تشریح خدماتی پرداخت که در این غرفه ارائه می‌شود و گفت: این غرفه با حمایت سازمان بسیج و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه قرآن برپا شده است. قرآن کریم خطاب به پیامبر اکرم(ص) فرموده‌اند با هر قوم به زبان خود آن قوم سخن بگویید. صحبت کردن با قوم دهه هشتادی‌ها نیز ابزار و ادبیات خاص خود را نیاز دارد و طبیعتاً ابزار و ادبیاتی که اینجا ارائه شده و برای مراجعه کنندگان ایجاد جاذبه کرده، ابزاری است که خود نوجوانان به آنها علاقه دارند و روزمره زندگی آنها به واسطه این ابزار دارد سپری می‌شود و ارائه صنایع سرگرمی دیجیتال خدمات کلی است که در اینجا ارائه می‌شود.

وی در خصوص برپایی موکب حضرت قاسم ابن حسن(ع) در این غرفه نیز گفت: چند سالی است که دهه هشتادی‌ها به آیین موکب‌داری در سراسر کشور رونق داده‌اند و نه تنها در مراسم اربعین بلکه در سایر مناسبت‌ها نیز شاهد هستیم که نوجوانان با عشق و علاقه در حال موکب داری هستند. برهمین اساس در اینجا نیز موکبی راه انداخته‌ایم به نام قاسم ابن حسن که اسم این موکب نیز وام گرفته از نسل نوجوان حاضر در واقعه کربلا است. نوجوانان اینجا، هم آموزش موکب داری و آئین نوکری دستگاه عظیم امام حسین(ع) را می‌بینند و هم خودشان موکب داری می‌کنند. دستمزد آنها هم تکه‌ای از فرش متبرک حرم امام حسین (ع) است.

جعفری جوزانی اعلام کرد: نوجوانان خادم این موکب در همین نمایشگاه جذب می‌شوند و استقبال به حدی است که نوجوانان نوبت می‌گیرند تا بتوانند در این موکب خدمت کنند.

عینک‌هایی که شما را به قلب کربلا می‌برد

وی ادامه داد: متاهیئت بخش دیگر این غرفه است. «متا» برگرفته از واژه متاورس است که در ابن بخش از عینک‌های واقعیت مجازی برای دیدن یک روضه مصور استفاده می‌شود که انیمیشنی 360 درجه است و مخاطب را به قلب واقعه کربلا می‌برد و وقایع روز عاشورا را می‌بیند. در این بخش ما با واکنش‌های بسیار جالب نوجوانان در مواجهه نزدیک‌تر با واقعه عاشورا روبه رو شده‌ایم.

جام رمضان این بار با پلی‌استیشن

مسئول بخش دهه هشتادی‌های نمایشگاه قرآن کریم اضافه کرد: بخش بازی سرای این غرفه نیز به سه بخش تقسیم شده که یک بخش آن جام رمضان است. قبلاً جام رمضان فوتبال داخل سالن برگزار می‌شد و همه از آن استقبال می‌کردند اما برای نوجوانان امروز باید با پلی‌استیشن جام رمضان برگزار کرد و استقبال خوبی نیز صورت گرفته و هزار و 500 نفر در سامانه‌ای که قبل از شروع نمایشگاه اعلام کرده بودیم ثبت نام کردند. در زمان برپایی نمایشگاه نیز علاقه مندان ثبت نام و در این جام شرکت می‌کنند و برگزیدگان هر شب وارد مراحل بعدی می‌شوند تا در پایان نمایشگاه برندگان مشخص و جوایز جذابی به آنها اهدا شود.

جذابیت‌های خاص نمایشگاه قرآن برای دهه هشتادی‌ها

وی بخش دیگر این غرفه را بازی سرا عنون کرد و گفت: در این بخش نوجوانان بازی‌های فاخر ایرانی با محتوای قرآن و عترت، تاریخ اسلام و جبهه مقاومت را تجربه می‌کنند و به برندگان نیز جوایزی اهدا می‌شود. بخش سوم بازی سرا نیز تجربه بازی‌های ویژه تلفن همراه با محتوای قرآن و عترت، تاریخ اسلام و جبهه مقاومت است که در دستگاه‌هایی که شبیه تلفن همراه است البته در دستگاه‌هایی با ابعاد بزرگ تر انجام می‌شود.

اتاق فرار و لیزرتگ رایگان در نمایشگاه قرآن

جعفری جوزانی ادامه داد: بخش دیگر ما بازی‌های رومیزی است که بازی‌های جدید رومیزی به مردم ارائه شده تا خانواده‌ها برای دقایقی تلفن همراه خود را کنار بگذارند و دور هم یک بازی سرگرم کننده را تجربه کنند. همچنین اتاق فرار و لیزرتگ هم داریم؛ درست است که عناوین این دو بخش شبیه عناوینی است که در فروشگاه‌های بزرگ دیده می‌شود اما مراجعه کنندگان به سی‌امین نمایشگاه قرآن کریم می‌توانند رایگان از تمامی این امکانات استفاده کنند و داستان‌هایی که اینجا وجود دارد داستان‌های قرآنی است و تجربه کشف راز ذوالقرنین با استفاده از آیات و روایت‌ها در این قسمت صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که استقبال نوجوانان از این بخش‌ها چه قدر بوده است؟ گفت: استقبال بسیار زیاد است و ما با صف‌های طولانی نوجوانان برای حضور در این بازی‌ها مواجه هستیم.

اکران انیمیشن‌های سینمایی با محتوای جالب و ارزشمند برای نوجوانان از دیگر بخش‌های این غرفه است که جوزانی در خصوص آن گفت: قبل از افطار اکران انیمیشن‌های کمتر دیده شده صورت می گیرد و بعد از افطار نیز جشن تکلیف پسران نوجوان و نیز دختران به سن تکلیف رسیده برگزار می‌شود که با مدارس برای برپایی جشنی شاد و با محتوای خوب هماهنگی شده و جوایزی نیز به نوجوانان مکلف اهدا می‌شود.

وی در پایان گفت: برنامه بعدی ما از شنبه شب 19 فروردین ماه شروع می‌شود و نشست‌هایی بدون واسطه و بی پروا بین مسئولان جمهوری اسلامی با دهه هشتادی‌ها صورت می‌گیرد و قرار است از شهردار تهران تا برخی از وزرا و مدیران نهادهای بزرگ حاکمیتی در حوزه فرهنگ در این نشست‌ها حضور داشته باشند و به پرسش‌های نوجوانان پاسخ دهند.

انتهای پیام
captcha