عرضه پروژه پنج جلدی نظام‌سازی قرآنی در نمایشگاه قرآن
کد خبر: 4131264
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷
حجت‌الاسلام اکبر قنبری بیان کرد:

عرضه پروژه پنج جلدی نظام‌سازی قرآنی در نمایشگاه قرآن

مسئول دفتر ریاست پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم گفت: پروژه‌ای با عنوان نظام‌سازی قرآن کریم از پروژه‌های جدید ماست که در قالب پنج جلد چاپ شده و در این دوره از نمایشگاه موجود است.

حجت‌الاسلام اکبر قنبری

به گزارش ایکنا، غرفه پژوهشگاه فرهنگ و معارف قرآن کریم، از زیرمجموعه‌‎های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که در سی‌امین نمایشگاه بین‌‎المللی قرآن کریم دایر شده است از غرفه‌های فعال در این دوره است.

حجت‌الاسلام والمسلمین اکبر قنبری، مسئول دفتر ریاست پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم مسئول این غرفه در نمایشگاه قرآن کریم، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، به تشریح مهمترین موارد عرضه شده در این غرفه پرداخت و گفت: ما از دومین دوره این نمایشگاه حضور داشته و یکی از فعال‌ترین غرفه‌ها بوده‌ایم. حدود 175 عنوان کتاب در قالب 306 جلد چاپ کرده‌ایم و سعی ما بر این بوده که اکثر آنها را در این غرفه عرضه کنیم. بخشی از کتاب‌های ما به عنوان کتب مرجع هستند و به درد متخصصین می‌خوردند که البته در دوره‌های قبلی عرضه شده‌اند اما هنوز لازم است به مخاطبان عرضه شوند.

ناشناخته بودن فرهنگ موضوعی قرآن برای برخی مخاطبان

وی افزود: کتابی همانند فرهنگ موضوعی قرآن و دایره المعارف قرآن که توسط پژوهشکده چاپ شده‌اند هنوز برای برخی مخاطبان ناشناخته هستند. ما سه هزار موضوع قرآنی را شناسایی کرده و در قالب سه کتاب از آنها استفاده کرده‌ایم که یکی از این موارد، فرهنگ قرآن کریم است که افراد هر موضوعی را که انتخاب کنند کلیه آیات مربوط به آن موضوع را به صورت دسته‌بندی شده در اختیار خواهند داشت. چندین سال است که این کتاب در قالب سی و سه جلد چاپ شده است و برنامه نرم افزاری آن هم در پرتال جامع علوم و معارف قرآن کریم منتشر شده است. اپلیکیشن موبایلی آن هم در کافه بازار به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار دارد.

حجت‌الاسلام قنبری بیان کرد: کتاب فرهنگ موضوعی قرآن کریم نیز در سه جلد از سوی پژوهشکده منتشر شده است. کار مرجع دیگر برای قرآن پژوهان، دایره المعارف قرآن کریم است. در این دایره المعارف، هر موضوعی را که انتخاب کنیم یک مقاله جامع قرآنی در اختیار ما قرار می‌گیرد لذا اگر یک استاد دانشگاه بخواهد مقاله بنویسد یا تدریس کند و منبر برود نباید از این سه کتاب غافل شود. ما امسال حدود هشتاد عنوان جدید نیز در این نمایشگاه عرضه کرده‌ایم و یکی از پروژه‌های ما به درد عموم مردم می‌خورد برنامه سبک زندگی است.

وی یادآور شد: مقام معظم رهبری تأکید داشتند که سعی کنید سبک زندگی قرآنی و اهل بیتی را به مردم معرفی کنید لذا پروژه‌ای با عنوان فرهنگ نامه سبک زندگی اسلامی بر اساس قرآن و اهل بیت(ع) را شروع کردیم که به صورت جیبی هم منتشر می‌شود و تاکنون سی و نه جلد از آن چاپ شده و پیش بینی ما این است که به هفتاد جلد برسد. در این کتاب مواردی همانند نحوه برخورد با پدر و مادر، فرزندان، دشمن، همسایه و ... آموزش داده می‌شود.

اقدامات جدید پژوهشکده

مسئول دفتر ریاست پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم یادآور شد: یکی از مواردی که برخی مخاطبان مطرح می‌کنند این است که پول و جای لازم برای خرید این حجم از کتاب‌ها را نداریم بنابراین ما به آنها می‌گوییم که اپلیکیشن موبایلی با سه هزار موضوع اصلی و صد هزار موضوع فرعی قرآنی در فرهنگ قرآن وجود دارد که مخاطبان می‌توانند تهیه کنند. همچنین ما اپلیکیشن موبایلی پرسمان قرآن را طراحی کرده‌ایم که در آنجا می‌توان ده هزار سوال و جواب قرآنی را به صورت رایگان به دست آورد و مورد استفاده قرار داد.

وی در پایان بیان کرد: نکته دیگر اینکه در نرم افزارِ پژوهان، کتاب‌های ما با قیمت بسیار نازل و برخی از آنها به صورت رایگان وجود دارد تا همه افراد به این کتب قرآنی دسترسی داشته باشند. همچنین پروژه‌ای با عنوان نظام سازی قرآن کریم از پروژه‌های جدید ماست که در قالب پنج جلد چاپ شده است و در این دوره از نمایشگاه هم موجود است.

 

انتهای پیام
captcha