انتشار دو کتاب در مورد زندگی عموی پیامبر(ص) / همایش بین‌المللی حضرت حمزه(ع) 14 بهمن برگزار می‎شود
کد خبر: 4015448
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۲
حجت‌الاسلام ناصر رفیعی اعلام کرد:

انتشار دو کتاب در مورد زندگی عموی پیامبر(ص) / همایش بین‌المللی حضرت حمزه(ع) 14 بهمن برگزار می‎شود

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه گفت: با توجه به اهمیت دایره علمی و پژوهشی مقالات همایش بین‌المللی حضرت حمزه(ع)، فرایند سفارش مقالات برجسته‌تر دیده شد، و در این باره سفارش تدوین دو کتاب در مورد زندگی حضرت حمزه(ع) داده شده است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی عصر امروز دوشنبه اول آذر، در جمع اصحاب رسانه با بیان اینکه برگزاری همایش بین‌المللی حضرت حمزه(ع) مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است، افزود: این همایش بین‌المللی چند ویژگی دارد که می‌توان به؛ بین‌المللی بودن، حضور هیئت علمی قوی ناظر به ارائه مقالات و فرایند‌های دانشی همایش و سفارشی بودن مقالات با هدف اتقان آن اشاره کرد.

استاد حوزه و دانشگاه که در سالن نشست‌های مجتمع جامع امام خمینی(ره) سخن می‌گفت، با بیان اینکه شخصیت‌هایی مانند حضرت خدیجه(س)، حضرت ابوطالب(ع) و حضرت حمزه(ع) در جهان اسلام مظلوم واقع شده‌اند، اظهار کرد: بزرگان بر شناختن و شناساندن سیره و سبک زندگی این حضرات در جامعه اسلامی تأکید کرده و آن را در شرایط کنونی ضروری دانسته‌اند.

رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی المصطفی، با اشاره به برکات همایش حضرت خدیجه(س)، که پیش از این به همت همین مجتمع آموزشی برگزار شد، گفت: برخی از نتایج این همایش عبارت است از؛ انتشار هشت جلد کتاب علمی، پژوهشی و تحقیقاتی، سخنرانی دو مرجع معظم تقلید و ساخت شش مستند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی، با بیان اینکه داده‌های تاریخی زیادی درباره سیره زندگانی حضرت حمزه(ع) وجود ندارد، اظهار کرد: با توجه به اهمیت دایره علمی و پژوهشی مقالات همایش بین‌المللی حضرت حمزه (ع)، فرایند سفارش مقالات برجسته‌تر دیده شد. در این باره، سفارش تدوین دو کتاب در مورد زندگی حضرت حمزه(ع) داده شده است.

رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی المصطفی، با بیان اینکه قلمفرسایی درباره موضوعات تاریخی، فرایندی تخصصی است، گفت: به همین دلیل کوشیده‌ایم با اتقان کار، مقالات را به سمت سفارشی شدن ببریم و از پذیرش هر گونه مقاله غیرعلمی و پژوهشی بپرهیزیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش، دیدار دست اندرکاران همایش را با رهبر معظم انقلاب و مراجع معظم تقلید، از افتخارات برگزارکنندگان این همایش دانست و بیان کرد: مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی افتخار دارد دو همایش فاخر «حضرت خدیجه(س)» و «حضرت حمزه(ع)» را عملیاتی کرده و آثار ارزشمندی درباره سیره بزرگان جهان اسلام احصا کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی، با تأکید بر اینکه در جهان اسلام، نقش عمو‌های پیامبر(ص) کم رنگ دیده شده است، اظهار کرد: حضرت ابوطالب(ع) و حضرت حمزه(ع) دو عموی پیامبر(ص) هستند که شواهد تاریخی، کمتر ناظر به تأثیرات مهم ایشان بیان شده است.

کارشناس مذهبی رسانه ملی با تأکید بر اینکه همه مسلمانان در مورد زندگی حضرت حمزه(ع) مسئولیت دارند، تصریح کرد: ترویج فرهنگ نبوی و اسلامی، مهم‌ترین رسالتی است که می‌طلبد تا همگان در این مسیر مستحکم‌تر گام بردارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی ادامه داد: حضرت حمزه(ع) در کلام اهل‌بیت(ع) مورد مباهات بوده است، به گونه‌ای که امام سجاد(ع) در بیان شاخص‌ترین یاران اسلام، پیامبر(ص) و بلافاصله حمزه(ع)، جعفر(ع)، امام علی(ع) و حسنین(ع) را ذکر می‌فرمایند.

وی بیان کرد: حضرت حمزه(ع) برای دین، ایثار و خود را هزینه کرد و در برابر دفاع از دین تردید به خود راه نداد و شجاع و متقن بود.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی، با اشاره به اینکه برای احصای شخصیت حضرت حمزه(ع) در منابع کهن، باید به کتاب‌های تاریخی سیره مراجعه کرد، افزود: بسیاری از روایات درباره حضرت حمزه(ع)، ناظر به محبت و علاقه وافر ایشان به مولی الموحدین علی(ع) بیان شده است.

رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی گفت: در اختتامیه این همایش، از حضور شخصیت‌های تاریخی کشور بهره خواهیم برد و با توجه به دیدار‌هایی که با مراجع معظم تقلید داشته‌ایم، کلیپ‌هایی ناظر به منویات ایشان آماده و در فرایند برگزاری همایش، در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

در ادامه این نشست خبری، حجت‌الاسلام سیدمجتبی اوصیا، معاون پژوهشی مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی و همچنین دبیر علمی همایش در سخنانی اظهارکرد: این همایش، همزمان با میلاد مبارک امام محمد باقر(ع)، یعنی ۱۴ بهمن، به صورت بین‌المللی، در مجتمع جامع امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.

دبیر علمی همایش ادامه داد: تاکنون پنج پیش نشست علمی با ارائه استادان و پژوهشگران برتر برگزار شده است و در ادامه شانزده پیش نشست تخصصی دیگر با حضور استادان و پژوهشگران برتر در مشهد، اصفهان، گلستان، تهران و قم، در پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی، مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی، دانشگاه مجازی المصطفی، حج و زیارت، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دانشگاه هنر تهران و مراکز دیگر علمی و آموزشی برگزار خواهد شد.

معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی، با بیان اینکه مجموعه علمی همایش، ارزیابی مقالات را در دستور کار خود قرار داده است، بیان کرد: «زیست نامه و زندگی نامه حضرت حمزه(ع)»، «تاریخ زندگانی از تولد تا مسلمانی»، «از مسلمانی تا هجرت»، «از هجرت تا شهادت»، «حمزه(ع) در هنر»، «حضرت حمزه(ع) در منابع تاریخی، رجالی و حدیثی» و «کتاب شناسی و زیست نامه»، برخی از محور‌های این همایش فاخر بین‌المللی است.

حجت‌الاسلام اوصیا، با بیان اینکه نزدیک به بیست مرکز علمی و پژوهشی با این همایش در ارتباط هستند، اظهار کرد: پیش نشست‌ها و نشست‌های علمی، با مشارکت مراکز علمی همکار در زمینه پژوهش برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha