تولید 400 نرم‌افزار از سوی مرکز نور / رونمایی از نرم‌افزار دروس حوزوی 2 با حضور آیت‌الله بوشهری
کد خبر: 3995352
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۰
حسینی خبرداد:

تولید 400 نرم‌افزار از سوی مرکز نور / رونمایی از نرم‌افزار دروس حوزوی 2 با حضور آیت‌الله بوشهری

مدیر ویکی نور و مدیر گروه تألیف و تدوین مرکز تحقیقات کامپیوتری نور گفت: نرم‎‌افزار دروس حوزوی نسخه دوم روز چهارشنبه، 17 شهریورماه با حضور آیت‌الله حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رونمایی خواهد شد.

ارسال// تولید 400 نرم‌افزار از سوی مرکز نور/ رونمایی از نرم‌افزار دروس حوزوی 2 با حضور آیت‌الله بوشهریبه گزارش ایکنا، سیدمصطفی حسینی، مدیر ویکی‌نور و مدیر گروه تألیف و تدوین مرکز تحقیقات کامپیوتری نور، 14 شهریورماه در نشست خبری رونمایی از نرم‌افزار نسخه دوم دروس حوزوی، با بیان اینکه برای هر پژوهشی مهمترین عامل، منابع است، گفت: نرم‌افزار دروس حوزوی نسخه یک در سال 1393 تولید و با استقبال بسیار خوب طلاب و استادان حوزه مواجه شد، لذا از ما خواستند تا منابع را افزایش داده و نرم‌افزار غنی‌سازی شود؛ به همین دلیل در سال جاری نسخه دوم دروس حوزوی کامل شده و در مراسمی رونمایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه نرم‎‌افزار دروس حوزوی نسخه دوم روز چهارشنبه، 17 شهریورماه با حضور آیت‌الله حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رونمایی خواهد شد، افزود: در این نسخه نرم‌افزار، منابع به حدود سه برابر نسخه اول افزایش یافته است؛ در  حوزه دروس قواعد عربی، منطق، فقه و اصول فقه، قرآن و نهج‌البلاغه و کلام و فلسفه و عرفان تدریس می‌شود و ما هم در تمامی این رشته‌ها مهمترین منابع را گردآوری کرده‌ایم.

حسینی بیان کرد: بسیاری از منابع قرارداده شده در این نسخه در کتاب‌فروشی‌ها وجود ندارد و در برخی کتابخانه‌ها وجود دارد و حتی ما از کتابخانه‌های خارج کشور هم بهره برده‌ایم. نکته مهم  در دروس حوزه این است که قرآن باید محور باشد؛ در حوزه فقه و اصول فقه عمدتاً مطرح بوده است، اما ما در این نرم‌افزار قرآن کریم را محور قرار داده و آثار مرتبط با تفسیر، تجوید، علوم قرآنی و ...را آورده‌ایم.

 مدیر ویکی نور و مدیر گروه تألیف و تدوین مرکز تحقیقات کامپیوتری نور، افزود: محدوده علمی این برنامه در حد سطح است و فعلاً وارد دروس خارج نشده‌ایم، هرچند منابع آن را در اختیار قرار داده‌ایم؛ نسخه نخست و دوم تفاوت‌های زیادی هم دارند، از جمله اینکه در نسخه اول 230 عنوان در 785 جلد داشتیم که در نسخه دوم عناوین به 655 عنوان در 1833 جلد رسیده است که رشد نزدیک به 3 برابری دارد.

حسینی بیان کرد: در نسخه اول، از 37 عنوان کتاب درسی استفاده کردیم، اما در نسخه دوم به 74 عنوان تبدیل شد؛ همچنین 15 عنوان از مهمترین کتب لغت مانند لسان العرب، تارج العروس و ... را بارگذاری کرده‌ایم و در متن برنامه آمده است. ترجمه قرآن در نسخه اول 4 عدد بوده و در این نسخه هم تغییر نکرده است، اما  14 تفسیر داشتیم که به 33 عدد رسیده و 66 عنوان علوم قرآنی هم قرار داده شده است و روخوانی و تجوید هم از هفت به 17 عنوان رسیده و 22 شرح نهج‌البلاغه هم موجود است که رشد بسیار زیادی داشته است؛ فقه 33 عنوان بوده که به 58 عنوان رسیده است و حدیث هم در نسخه اول 16 رجال و یک کتاب درایه بود، اما در نسخه دوم 45 عنوان رجالی و 15 عنوان درایه وجود دارد و متون اصلی حدیثی هم قرار داده شده است.

مدیر ویکی‌نور و مدیر گروه تألیف و تدوین مرکز تحقیقات کامپیوتری نور، تصریح کرد: متن شش عنوان حدیثی شامل 4 عنوان کتب اربعه حدیثی و مستدرک‌الوسائل و وسائل‌الشیعه را در این نرم‌افزار قرار داده‌ایم، همچنین در فلسفه و حکمت، 9 عنوان به 69 عنوان و اخلاق و عرفان هم به 46 عنوان ارتقاء یافته است.

حسینی بیان کرد: اتفاق مهم در نسخه دوم، تغییر محیط عرضه نرم‌افزار با انجام کار فنی بسیار مهم است؛ کتابخانه استاندارد نور درست شده و هر برنامه‌ای که تولید شود در قالب این کتابخانه عرضه خواهد شد؛ برنامه دروس حوزه با سه زبان عربی، فارسی و انگلیسی عرضه می‌شود و رابط کاربری ما به کتابخانه استاندارد تبدیل شده است و طراحی بصری و ارتقاء گرافیک، ایجاد محیط مناسب پژوهشی، بهبود سرعت نصب و ... از جمله ویژگی‌های آن است.  

مدیر ویکی نور و مدیر گروه تألیف و تدوین مرکز تحقیقات کامپیوتری نور با بیان اینکه کتب مرکز تدوین متون درسی حوزه علمیه به همراه کتب آقای محمدی خراسانی در این نرم‌افزار قرار داده شده است، اظهار کرد: کتب با شروح و ترجمه‌های آن لینک شده و کاربر می‌تواند پاراگراف به پاراگراف از شرح به متن و از متن به شرح و ترجمه دسترسی داشته باشد، همچنین روی هر لغتی کلیک شود، به لغتنامه منتقل می‌شود.

وی افزود: متن کامل قرآن کریم در تمامی برنامه‌های ما با قابلیت جستجو وجود دارد، ضمن اینکه در تمامی کتابخانه‌های مرکز هر کجا آیات قرآن در متون بوده است، قابلیت دسترسی به همه آیات موجود در کتب را دارد. 

حسینی از آماده‌سازی نسخه دوم قواعد عربی تا پایان امسال خبر داد و گفت: این نسخه هم نسبت به نسخه نخست ارتقاء بسیار زیادی داشته است. 

وی در خاتمه گفت: مرکز نور بیش از 400 نرم‌افزار را در قالب‌های دسکتاپی، پایگاه اینترنتی و اپ موبایلی تولید کرده است.

انتهای پیام
captcha