۷ واکسن ایرانی کرونا در مرحله مطالعه بالینی / ۳۰۰ میلیون واکسن فیک در دنیا وجود دارد
کد خبر: 3991131
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۲
شانه‌ساز خبر داد؛

۷ واکسن ایرانی کرونا در مرحله مطالعه بالینی / ۳۰۰ میلیون واکسن فیک در دنیا وجود دارد

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه ٧ شرکت، تولید واکسن کرونا را با پلتفرم‌های مختلف به مراحل مطالعات بالینی رسانده‌اند، گفت: ٢ واکسن مجوز مصرف دریافت کرده است.

شانه سازبه گزارش ایکنا، محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو، امروز 25 مردادماه در نشست خبری ویدئو کنفرانسی با بیان اینکه وظیفه این سازمان دسترسی آسان مردم به کالاهای سلامت محور و  حمایت از تولید داخل و مدیریت ارز مورد نیاز در کشور است گفت: در این راستا در سال ٩٧ قرارگاهی برای مقابله با تحریم تشکیل و سبب شد ارزبری ما در مجموع ارز نیمایی و بانکی در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۷ از ۴.۲ میلیارد به ٢.٨ میلیارد کاهش پیدا کند؛ در واقع اگر ارزبری ۵۶٠ میلیون دلاری کرونا و اقلام مرتبط با آن در سال ۱۳۹۹ نبود، رکورد بی‌سابقه‌ای بر جای می‌ماند.

وی با بیان اینکه تلاش شد تا بازار واردات کالاهای مشابه داخل را کوچک کرده و از تولید داخل حمایت کنیم اظهار کرد:  ٣٠ درصد ارزبری واردات را کاهش دادیم و ١٠ درصد ارزبری تولید داخل در سه حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و شیرخشک افزایش داده شد. همچنین حدود ۲۱ درصد بازار واردکنندگان کوچک شد.

وی با تأکید بر اینکه با تخلفات و امضاهای طلایی مقابله کردیم گفت: با این حال مافیا مخالفت‌های جدی را در این سال‌ها و در ایام پایانی کار دولت برای دست‌اندرکاران نظام سلامت ایجاد کردند. از اسفند ۹۸ با پدیده کرونا برخورد کردیم. تولید ماسک از ١۵٠ هزار مورد در روز طی کمتر از دو ماه به ۴٠ تا ۴۵ میلیون عدد در روز ارتقا پیدا کرد و ونتیلاتور، اکسیژن‌ساز و داروهای مورد نیاز برای مقابله با بیماری کرونا تأمین شد.

رتبه سوم ایران در تولید رمدسیویر در دنیا

وی با اشاره به اینکه ایران سومین کشور دنیا در تولید رمدسیویر بود، تصریح کرد: داروی اکتمرا و فاویپیراویر نیز به تولید رسید. تاجران پاکدستی داریم که نظام سلامت را طی این مدت یاری کردند و حتی با قبول زیان‌ها نگذاشتند مشکلی برای کشور پیش بیاید اما افراد منفعت طلب که به عرصه سلامت نگاه اقتصادی دارند هم کم نبودند.

رئیس سازمان غذا و دارو به هجمه‌هایی که علیه وزیر و وزارت بهداشت وجود دارد اشاره و تصریح کرد: وقتی جلوی واردات کالاهای مشابه تولید داخل گرفته شود مسلماً به منافع عده‌ای ضربه وارد می‌شود و این افراد اقدامات جدی علیه وزارت بهداشت و شخص وزیر داشتند و هزینه کردند تا اخبار کذب منتشر کنند. در فاصله تغییر ٢ دولت، خیز پنجم کرونا به وجود آمد. در این پیک مصرف رمدسیویر طی ٧٢ ساعت، ١٠ برابر افزایش یافت و مصرف سرم هم مطابق آن افزایش پیدا کرد و تولیدکنندگانی که قبلاً متعهد به تأمین سرم شده بودند، به دلیل بار زیادی که ایجاد شد، نتوانستند به تعهد خود عمل کنند.

وی ادامه داد: مصرف 10 برابری رمدسیویر طی ۷۲ ساعت، عددی نیست که هر کشوری بتواند انعطاف لازم را برای پوشش آن داشته باشد. چند روز مراجعه به داروخانه ها زیاد شده بود. موضوع دیگر تقاضای القایی است و بسیاری از داروهایی که تجویز می‌شد، مطابق دستورالعمل‌های علمی نبود. اگر می‌گوییم مصرف ۱۰ برابر شده، به این معنا نبود که بیمارانمان ۱۰ برابر شده است.

شانه‌ساز با تأکید بر اینکه برخلاف شایعات مطرح، از هیچ تلاشی برای واردات واکسن دریغ نکردیم، اظهار کرد: برای تأمین واکسن ۴٧ معرفی نامه به بخش خصوصی ارائه شد که ۵ معرفی نامه به شرکتی که از سوی اتاق بازرگانی تهران معرفه شده بود، ارائه و صادر شد.

شانه‌ساز با اشاره به برخی اخبار مبنی بر رسوب دارو و مواد اولیه در گمرگ، گفت: بحثی که در زمینه گمرکات طی این چند روز اخیر مطرح شد و به نوعی در ادامه تحرکاتی است که علیه وزارت بهداشت راه افتاده بود، عمدتاً در زمینه واردات کالاهای مشابه تولید داخلی است. آنچه در انبارها مشاهده شد، جدای از اینکه بسیاری از اقلام ارتباطی به ما نداشت و بذر یا مواد خوارکی مانند خیارشور و کشک و ... بود، بخش عمده‌ای هم داروها و واکسن‌های دامی بود، یک بخشی هم دارو بود. آنچه که دیده شد، هیچ یک از اقلام مرتبط با کرونا نبود. حتی در همان جا دیدیم محموله‌ای برای مواد اولیه فاویپیراویر چند ساعت قبل تر رسیده بود و فردا آن روز که ما مجددا برای بازدید رفتیم، ترخیص شده بود. محموله‌ای هم شامل تعداد زیادی رمدسیویر بود که بدون مجوز سازمان غذا و دارو و از یک منبع تأیید نشده بود و نیاز به بررسی داشت.

3 ماه دخیره رمدسیویر در کشور داریم 

وی با بیان اینکه برای مصرف رمدسیویر در کشور به اندازه سه ماه موجودی داریم و حتی در صورت مصرف میزان بالای این دارو ذخیره داریم، گفت: به محض مشاهد کمبود سرم، طی پنج روز سرم را به کشور رساندیم. سرم حجیم و سنگین است و واردات هوایی آن صرفه ندارد و بسیار گران می‌شود، به همین علت به شکل زمینی و دریایی اقدام کردیم و تا امروز سه میلیون سرم وارد کشور شده است.

وی با اشاره به اینکه سازمان جهانی بهداشت از وجود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون واکسن فیک اطلاع داده است، گفت: باید مراقب باشیم؛ نمی‌توان به سادگی با این موضوع برخورد کرد.

شانه‌ساز به اظهارات موجود درباره واکسن برکت اشاره کرد و گفت: هیچ موضوع ضد و نقیضی وجود ندارد. کسانی که در صنعت کار کرده‌اند، می‌دانند که وقتی خط تولید فرآورده جدیدی می‌خواهد راه بیفتد، هماهنگ شدن همه ابعاد تولید زمان‌بر است. خصوصا برای فرآورده حساس و های‌تکی مانند واکسن. واکسنی که تولید و تحویل می‌شود، دو هفته زمان می‌برد تا در آزمایشگاه‌های مرجع غذا و دارو ارزیابی و نهایی شود. برخی افراد فقط می‌خواهند افکار عمومی را مشوش کنند.

شانه‌ساز در بخشی از این نشست خبری به موضوع واردات واکسن از سوی بخش خصوصی، اشاره کرد و گفت: در سازمان غذا و دارو به شرکت‌های مختلف خصوصی مجوز داده شده و هیچ محدودیتی وجود ندارد. البته واکسن فرآورده حساسی است و اینکه عده‌ای تفاوت بین واکسن و اقلام دیگر را متوجه نیستند و حساسیت بحث واکسن را درک نمی‌کنند، موضوع دیگری است. به هر حال واکسن فرآورده‌ای است که می‌خواهد به یک فرد سالم تزریق شود و حتی حساسیت آن از دارو بیشتر است. زیرا دارو را به یک فرد بیمار می‌زنید اما واکسن به فرد سالم تزریق می‌شود.

انتهای پیام
captcha