رویکرد جدید حوزه هنری آموزش‌های منتج به تولید اثر است
کد خبر: 3989469
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳

رویکرد جدید حوزه هنری آموزش‌های منتج به تولید اثر است

رئیس حوزه هنری استان همدان گفت: با رویکرد جدیدی که از سال گذشته در مراکز حوزه هنری سطح کشور شکل گرفت ایجاد مراکز رشد فرهنگی و ادبی در دستور کار است تا آموزش‌ها به شکل حرفه‌ای و به منظور تولید اثر انجام شود.

رویکرد جدید حوزه هنری؛ منتج شدن آموزش‌ها به تولید یک محتوابه گزارش ایکنا از همدان، سیدمحمدباقر حسینی، رئیس حوزه هنری استان همدان، امروز، ۱۸ مردادماه در نشست خبری خود با خبرنگاران با تبریک روز خبرنگار، اظهار کرد: یاد شهید محمود صارمی که در مزار شریف به شهادت رسید و شهید غلامرضا رهبر طلایه‌دار عرصه خبرنگاری در دوران دفاع مقدس را گرامی می‌داریم، شهید رهبر، ۲۱ دی‌ماه ۶۵ در عملیات کربلای ۵ به شهادت رسید، او مبدع شیوه‌های جدید خبرنگاری بود.

وی با اشاره به اینکه رسالت خبرنگار، آگاهی‌بخشی به جامعه است، بیان کرد: داشتن آگاهی لازم در زمینه‌های مختلف در بین مردم منجر به تصمیم‌گیری‌های درست در سطح جامعه می‌شود.

حسینی با اشاره به اینکه حوزه هنری همدان فعالیت خود را از سال 1381 در همدان آغاز کرده است، گفت: برگزاری کارگاه‌ها و اردوهای عمومی و تخصصی، ارائه تولیداتی در زمینه کتاب، آلبوم، نمایش و... برگزاری نمایشگاه، همایش و جشنواره، آموزش، تدوین تاریخ شفاهی، شب خاطره ویژه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، تدوین دانشنامه در موضوعات مختلف استان از جمله شاخص‌ترین فعالیت‌های این مرکز است.

رئیس حوزه هنری همدان افزود: در زمینه آفرینش‌های ادبی 12 اثر تاکنون از سوی این مرکز به چاپ رسیده و 11 جلد نیز آماده انتشار است، در زمینه چاپ و انتشار دانشنامه‌های مربوط به همدان از ابتدای سال تاکنون تعداد 27 کتاب و هشت اثر فرهنگی و هنری تهیه و تدوین شده است و در صورت تخصیص بودجه نیز آمادگی چاپ 30 جلد دانشنامه در نیمه دوم سال از سوی این مرکز وجود دارد.

وی از پیش‌بینی انتشار 46 اثر در زمینه دانشنامه در سال آینده خبر داد و گفت: این آثار به شرط اختصاص بودجه آمادگی انتشار را دارند.

حسینی با اشاره به تولیدات در بخش هنرهای تصویری به تولید نمایشنامه‌ها و فیلم در این زمینه اشاره کرد و گفت: یکی از این تولیدات که بازخوردهای زیادی از آن دریافت شد نمایش «علی گندابی» به کارگردانی محمدجواد کبودرآهنگی بود که این نمایش در مسیر پیاده‌روی اربعین و مشهد نیز اجرا درآمد.

وی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در عرصه پژوهشی در این مرکز توضیح داد: انتشار و جمع‌آوری دانشنامه‌های استان در حال توسعه است و همدان در این زمینه جزء پنج استان برتر در سطح کشور است.

حسینی با اشاره به اینکه تعاملاتی با دستگاه‌های مربوطه استان به‌منظور مشارکت و همکاری در جمع‌آوری دانشنامه‌ها صورت گرفت که نتیجه‌بخش نبود، اظهار کرد: متأسفانه دستگاه‌های فرهنگی همچون دانشگاه بوعلی و اداره میراث فرهنگی در این زمینه حاضر به همکاری نشدند.

وی با اشاره به اینکه حوزه هنری یک نهاد تألیفی است، توضیح داد: با رویکرد جدیدی که از سال گذشته در مراکز حوزه هنری سطح کشور شکل گرفت ایجاد مراکز رشد فرهنگ، هنر و ادبیات کاربردی در دستور کار است تا آموزش‌ها به شکل حرفه‌ای و به‌منظور آفرینش هنری و ادبی منتهی شود.

رئیس حوزه هنری همدان یادآور شد: با این رویکرد آموزش‌های مربوطه تخصصی‌تر شده و از این رو شاخص‌هایی برای گزینش افراد برای حضور در کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی در نظر گرفته می‌شود تا ضمن فراگیری آموزش‌های لازم، اثر یا اثراتی تولید شوند که این محتوای تولید شده باید دارای حداقل‌های لازم باشد و باید تأکید کرد که نگاه مجموعه در این راستا تولیدات کیفی است نه کمی.

حسینی با اشاره به حمایت‌هایی که در این زمینه از افراد فعال در مراکز صورت خواهد گرفت، بیان کرد: اثر تولیدی در صورتی که واجد شرایط مشخص باشد از آن حمایت شده و اقدامات لازم برای انتشار اثر از جمله هزینه‌های مربوط به چاپ البته با تیراژ محدود از سوی حوزه هنری پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بخش کودک و نوجوان به‌عنوان نقطه مزیتی استان همدان برای تولید اثر و برگزاری‌ دوره‌ها به تهران پیشنهاد داده شده است، ادامه داد: برای تشکیل مراکز رشد نمونه در استان نیاز به هم‌افزایی با مجموعه‌های فرهنگی وجود دارد تا علاوه بر کاربردی‌تر شدن و داشتن تولیدات مناسب از موازی‌کاری جلوگیری شود.

رئیس حوزه هنری همدان با اشاره به اینکه خانه عکاسان و خانه فیلم همدان نزدیک به دو سال است که غیرفعال شده، گفت: دوره‌های آموزشی و انواع اردوهای مختلف برای عکاسان و فیلم‌سازان در این زمینه برگزار می‌شد و زمینه‌ای برای رشد عکاسان و فیلمسازان در استان بود که متأسفانه با شیوع کرونا و عدم استقبال این دو خانه غیرفعال شده است اما با حضور علاقه‌مندان امکان راه‌اندازی دوباره وجود دارد.

حسینی با اشاره به اینکه در حال حاضر اغلب دوره‌های مربوطه به‌صورت مجازی برگزار می‌شود، اظهار امیدواری کرد: با کمرنگ شدن بیماری کرونا در جامعه آموزش‌های حضوری از سر گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه اولویت دوم حوزه هنری همدان مسئله فرهنگ و تمدن استان است، گفت: دانشنامه‌های تولیدی در حوزه هنری سیر تاریخی موضوعات مختلف را در همدان دنبال می‌کند و صرفاً کتاب‌هایی تاریخی نیستند بلکه وضعیت کنونی را مورد بررسی قرار می‌دهند.

رئیس حوزه هنری استان در پایان گفت: تدوین این دانشنامه‌ها می‌تواند منجر به ارائه راهکارهایی برای حل مشکلات مختلف سطح همدان نیز باشد.

انتهای پیام
captcha