کیفیت زندگی در تعاملات میان کنشگران اجتماعی شکل می‌گیرد
کد خبر: 3986125
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۸
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری:

کیفیت زندگی در تعاملات میان کنشگران اجتماعی شکل می‌گیرد

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه وقتی صحبت از کیفیت زندگی می‌شود طبعا این کیفیت به زمینه‌های رفاهی، بهزیستی و اجتماعی محدود نمی‌شود، گفت: کیفیت زندگی به نوعی مجموعه نظام تعاملات، ارتباطات و بده و بستان‌هایی است که در بین کنشگران اجتماعی شکل می‌گیرد.

به گزارش ایکنا از فارس، غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عصر دیروز، دوم مردادماه در مراسم اختتامیه رویداد کمند(کار، مهارت و نوآوری) که ویژه دختران دانشجوی دانشگاه‌های فارس به میزبانی دانشگاه شیراز در بستر فضای مجازی برگزار شد، گفت: اساساً در دنیای مدرن و جدید آنچه که موجب هویت می‌شود، توانایی‌ها، قابلیت‌ها و مهارتی است که کنشگران اجتماعی به‌ویژه کنشگران جوان و دانشجویان ما کسب می‌کنند و از طریق آن‌ها هم اتفاق خوبی برای خود رقم می‌زنند و هم روحیه اعتماد آنان تقویت شده و هم راحت‌تر می‌توانند ارتباط و پیوند خود را با چرخه زندگی روزمره برقرار کنند و جایگاه و منزلتی در فرایند و مناسبت‌ها و صحنه‌های مختلف کسب کنند.

وی با بیان اینکه بی‌تردید چنین قابلیت و مهارتی امکان اثرگذاری و داشتن توانایی و قدرت را در آن‌ها تقویت می‌کند، افزود: بر این مبنا با یکی از برنامه‌هایی که در حوزه فرهنگی و در راستای تقویت دانشگاه اجتماعی مورد نظر قرار گرفت و در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و به‌صورت مشخص در معاونت فرهنگی و اجتماعی این وزارتخانه و سپس معاونت‌های سایر دانشگاه‌ها که فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی را دنبال می‌کنند و امکان و بستر و زمینه را برای کنشگر بیشتر دانشجویان فراهم می‌کنند، رویداد کمند بود.

غفاری با یادآوری اینکه این رویداد با حمایت معاونان زنان و امور خانواده نهاد ریاست جمهوری در بسیاری از دانشگاه‌های کشور اجرا شد، گفت: اهتمام اصلی در این برنامه بر آن است که به‌ویژه در دختران دانشجو، توانمندی و داشتن یک احساس مثبت نسبت به زندگی و دوره دانشجویی تقویت شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم بیان کرد: با توجه به اثرگذاری و تأثیری که دختران و زنان ما در فرایند توسعه فرهنگی به‌ویژه توسعه فرهنگی و اجتماعی می‌توانند داشته باشند طبعاً چنین برنامه‌هایی می‌تواند بسترسازی لازم را فراهم کند.

وی چنین برنامه‌ای را برای دانشجویان که دوره بسیار مهم زندگی را در دانشگاه‌ها سپری می‌کنند، فرصتی دانست که بتوانند قدرت و اثربخشی بیشتری پیدا کنند و سپس ادامه داد: کمند به نوعی این امکان را فراهم می‌کند تا در مقیاسی فراتر از مراکز دانشگاهی شاهد اثرگذاری و نقش‌آفرینی بیشتر برای دختران و زنان در عرصه توسعه اجتماعی و فرهنگی که با ارتقای کیفیت زندگی خودش را تعریف می‌کند، باشیم.

غفاری گفت: وقتی صحبت از کیفیت زندگی می‌شود طبعا این کیفیت به زمینه‌های رفاهی، بهزیستی و اجتماعی محدود نمی‌شود بلکه کیفیت زندگی به نوعی مجموعه نظام تعاملات، ارتباطات و بده و بستان‌هایی است که در بین کنشگران اجتماعی شکل می‌گیرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: همچنین هویت که نکته بسیار مهمی است، افراد برای خود خلق کرده و در ضرورت و جریان تحولات اجتماعی آن را بازتعریف می‌کنند؛ از این حیث است که اساساً برنامه‌هایی از نوع برنامه کمند می‌تواند در این فرایند اثرگذاری فراوانی داشته باشد و آثار و پیامدهای آن فراتر از جمع دانشگاهی و دانشجویی خود را تعریف کند و آن اشاعه و ترویج و سرایت‌پذیری را به عرصه‌های دیگر و مناسبات اجتماعی داشته باشد. لذا، امیدواریم همچنان شاهد افزایش و گسترش این نوع برنامه‌ها با توجه به اثر و پیامدهای مثبتی که دارد در دانشگاه‌ها باشیم.

وی با یادآوری اینکه امسال به‌دلیل شرایط کرونایی امکان برگزاری این برنامه را به‌صورت مستقیم و در فضای واقعی نداشتیم، گفت: این مجموعه باید گسترش پیدا کند و گسترش آن هم در درجه اول منوط به تلاش و اهتمام و فعالیت و کنشگری ارزنده‌ای است که از ناحیه دانشجویان صورت می‌گیرد، زیرا دانشجویان در این زمینه خود نقش اول را عهده‌دار هستند و مجموعه‌های دیگر به نوعی تسهیل‌گر هستند. لذا، امید داریم در این تسهیل‌گری و زمینه‌سازی آنچنان که تاکنون نهایت تلاش و کوشش داشتند، این تلاش و کوشش را استمرار بخشند.

انتهای پیام
captcha