کتاب چالش‌های تربیت اسلامی در دنیای معاصر تألیف می‌شود / ارائه مستندات قرآنی روایی در دروس تربیتی
کد خبر: 3982155
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۰

کتاب چالش‌های تربیت اسلامی در دنیای معاصر تألیف می‌شود / ارائه مستندات قرآنی روایی در دروس تربیتی

معاون دبیرخانه هماهنگی گروه‌های معارف و تربیت اسلامی دانشگاه فرهنگیان از تولید چند کتاب تا آذرماه از جمله کتاب چالش‌های تربیت اسلامی در دنیای معاصر و کتاب آشنایی با تجارب مدارس اسلامی معاصر خبر داد.

کتاب چالش‌های تربیت اسلامی در دنیای معاصر تالیف می‌شود/ ارائه مستندات قرآنی روایی در دروس تربیتیبه گزارش ایکنا؛ نشست خبری تشریح آثار تولید شده پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برای دانشگاه فرهنگیان امروز، 14 تیرماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حجت‌الله عباسی، معاون دبیرخانه هماهنگی گروه‌های معارف و تربیت اسلامی دانشگاه فرهنگیان، حجت‌الاسلام محمد داودی و علی حسین‌زاده از اعضای هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد.

حجت‌الاسلام عباسی، گفت: در ماده 23 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، 35 واحد دروس معارف و تربیت اسلامی تعریف شده است که 19 واحد آن تربیت و مابقی معارف اسلامی است؛ دروس معارف همان دروسی است که در سایر دانشگاه‌ها اجرا می‌شود، اما 19 واحد ابتکاری و ویژه این دانشگاه و متناسب با رسالت آن است.

وی با بیان اینکه معلمان هم نسبت به ایجاد دانش و هم عمل اسلامی در متربیان باید اندوخته لازم را داشته باشند، افزود: این دروس تحت نظارت کارگروه تولید و تأمین محتوای اسلامی در دانشگاه فرهنگیان در دست تولید است و دو مرتبه بازنگری روی آنها صورت گرفت.

عباسی بیان کرد: فلسفه تربیتی اسلام، اخلاق حرفه‌ای در تربیت، مراحل تحول دینداری و تحول آن، تبیین فلسفه تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران، سیره تربیتی پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) در مراسم امروز رونمایی شدند. کتاب سیره تربیتی پیامبر و اهل بیت(ع) در دو واحد درسی ارائه می‌شود و چند مرتبه تدریس شده و رضایت معلمان و استادان را در پی داشته است.

وی افزود: کتاب دیگر، اخلاق معلمی از دیدگاه اسلام است که به مباحث نظری اخلاق حرفه‌ای معلمین و تربیت و معلم پرداخته و خانم وجدانی نویسنده آن است و عنوان دیگر هم مراحل تربیت دینی است که اولین جلد آن، تحول دینداری و مبانی آن بود و چند جلد دیگر هم در این راستا رونمایی خواهد شد.

عباسی اضافه کرد: کتاب چالش‌های تربیت اسلامی در دنیای معاصر هم اثر دیگری است که موضوع آن در همایش‌ها بررسی شده است، اما به منبع درسی تبدیل نشده نبود و بناداریم آن را به چاپ برسانیم؛ همچنین بنا داریم کتاب آشنایی با تجارب مدارس اسلامی معاصر را هم تا آذرماه رونمایی کنیم که تجربه جوامع اسلامی در تعلیم و تربیت و آموزش در فضای مدرسه‌ای را تبیین می‌کند. ضمن اینکه تاریخ اندیشه و عمل تربیتی در اسلام و ایران و ارزش‌های تربیتی دفاع مقدس هم در صورت نیاز تألیف می‌شوند.

مستندات قرآنی، روایی عقلانی در کتاب

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین محمد داودی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دارنده دکتری فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی به ارائه توضیحاتی درباره کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی پرداخت و گفت: این کتاب اثر مشترک حسین کارآمد، عضو هیئت علمی المصطفی و بنده است که 9 فصل اول را بنده و مابقی را آقای کارآمد نوشته‌اند.

داودی تصریح کرد: کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، از 13 فصل تشکیل شده است و مطالب آن به سه قسمت تقسیم می‌شود؛ در بخش اول کلیات و مقدمات بحث شده و بخش دوم شامل مبانی تعلیم و تربیت اسلامی مانند مبانی هستی‌شناسی، دین‌شناختی و انسان‌شناختی آمده است و بخش دیگر در مورد چیستی تعلیم و تربیت و تربیت اسلامی و اهداف تعلیم و تربیت است. در فصول همچنین به اصول تعلیم و تربیت اسلامی و عوامل و موانع تعلیم و تربیت اسلامی پرداخته شده است.

وی افزود: تلاش شده متن برای مخاطب رسا و روان باشد. دارابودن مستندات روایی، قرآنی و عقلی هم از دیگر ویژگی‌های این کتاب است. همچنین تلاش شده مطالب اضافه و غیرمرتبط در آن وجود نداشته باشد؛ این کتاب شاخص‌های کتب درسی را هم دارد یعنی در ابتدای هر فصل اهداف آموزش و در پایان آن سؤالات و تحقیق و سمینار درباره مطالب آمده است.

کتاب سیره تربیتی پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) 

در ادامه سیدعلی حسین‌زاده، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، گفت: کتاب سیره تربیتی پیامبر و اهل بیت(ع) 7 فصل و 5 بخش اصلی دارد؛ در این کتاب تربیت کودک، تربیت دینی، اخلاقی و علمی و جتماعی مورد بحث قرار گرفته است.

وی افزود: همچنین در این مجموعه اصول و روش‌های تربیت اعتقادی و تربیت عبادی کاویده و شیوه‌های آموزشی نیز بیان شده است. همچنین این کتاب روان و به شیوه آموزشی تألیف شده است.

وی تأکید کرد: تألیف این کتب ذیل خرید قرارداد پژوهشی و تحت نظارت وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش صورت گرفته و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ذیل تفاهم‌نامه سال 94 با دانشگاه فرهنگیان این اقدام را انجام داده است. 

انتهای پیام
captcha