احقای حقوق افراد، دلیل اصلی کالبدشکافی
کد خبر: 3980940
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳

احقای حقوق افراد، دلیل اصلی کالبدشکافی

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی با بیان اینکه از کالبد شکافی کراهت داریم، مهمترین دلایل کالبد شکافی را احقای حقوق افراد بیان کرد.

احقای حقوق افراد دلیل اصلی کالبد شکافیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سیدآریا حجازی، مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی، هشتم تیرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در این اداره‌کل برگزار شد، اظهار کرد: اداره‌‎کل پزشکی قانونی، زیرنظر قوه‌قضائیه و کاملاً کارشناسی و براساس استعلامات دولتی و آنچه از استعلامات که ماهیت قضایی دارد، زیرنظر ضابطین قضایی پاسخگو هست.

وی ادامه داد: در خراسان رضوی با 250 پرسنل، 70 پزشک و حدود 40 کارشناس در رده‌های آزمایشگاهی و... این خدمات را به حدود 170 هزار مراجعه‎‌کننده در سال 99 ارائه کردیم.

حجازی ابراز کرد: حدود 3000 فوتی در سال به ما مراجعه می‌کنند، بقیه مراجعین زنده و سرپایی هستند و غالب آن‎ها را مصدومین نزاع تشکیل می‌دهند. در طی سال 99 تعداد 54 هزار 882 نزاع ثبت شده در سیستم پزشکی قانونی داشتیم که مراجعه کرده و گواهی گرفتند.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی اظهار کرد: نزاع‌ها معضلی است که از رسانه‌ها توقع می‌شود به حواشی، راه‌های پیشگیری و براساس سیاست رسانه حرکت‌هایی که جنبه کنترلی دارد، از این حیث پرداخته شود.

وی بیان کرد: براساس آمار در سال 99، تعداد ۲۵ هزار ۳۷۵ مورد تصادفی مراجع داشتیم که حدود ۷۰ مورد تصادف ساختگی بوده و خوشبختانه به دلیل دقت کارشناسان این آمار در حال کاهش ضمن اینکه در گذشته این امر بسیار رایج بود.

حجازی ادامه داد: 2058 مورد حادثه کار داشتیم که البته این آمار واقعی نیست، چرا که در بسیاری از موارد توسط بیمه‌ها خسارات پرداخت شده و به سیستم قضایی وارد نمی‌شود که البته همین آمار هم نسبتا آمار بالایی است.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی گفت: یکی از مواردی که بسیار مورد بحث است، آمار سقط جنین است که 1022 مورد در این خصوص تشکیل پرونده صورت گرفته و برای 817 مورد مجوز صادر شده است.

مواردی که سقط جنین جایز شمرده شده است

وی اضافه کرد: سقط جنین یک بحث خاصی در جامعه ما شده است، چرا که به لحاظ اسلامی بودن جامعه ما و براساس حکم شرعی، این مسئله قابل پذیرش نیست و این امر را نه جایز و نه حلال و بلکه امری محکوم شده است، منفی و طرد شده محسوب می‌شود، اما در مواردی به لحاظ فقهی و شرعی، براساس پیشینه‎های قبلی و فتوای علما در موارد خاص سقط جایز دانسته شده است.

حجازی ادامه داد: یکی از مواردی که سقط جنین جایز شمرده شده، وقتی است که جان مادر به خطر بیفتد، لذا در این مورد به لحاظ شرعی و عقلی مجوز سقط صادر می‌شود، از طرفی اگر جنین قدرت حیات مستقل نداشته باشد، این امر صورت می‌گیرد.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی بیان کرد: همچنین در مواردی که جنین در مدت کوتاهی بعد از تولد فوت می‌کند که در ماده واحده قانون سقط درمانی تحت‎عنوان عقب‎افتادگی و ناهنجاری، موجب هرج مادر به کار رفته است که غالبا ناهنجاری شدید در جنین است و منافات با حیات دارد، به عنوان مثال در مواردی که جنین مغز ندارد، جداره شکم و قفسه سینه ندارد، فاقد کلیه است و یا دستگاه گوارش ناقص دارد، لذا از آن جهت که با حیات منافات دارد، مجوز سقط برای این دسته نیز صادر می‌شود.

قانون سقط درمانی و نجات جان مادران

وی اظهار کرد: قانون سقط درمانی برای بسیاری از افراد راه‌گشا است که بیشتر برای نجات جان مادران حائز اهمیت است و موارد بسیاری از این قبیل همه روزه اتفاق می‌افتد، لذا اگر چنین قانونی نباشد، جان بسیاری از مادران به خطر می‌افتد و این قانون برای کمک به چنین مواردی وضع شده وگرنه ما خلاف شرع نمی‌کنیم.

حجازی تصریح کرد: هیچ مورد که مجوز رسمی باشد و سقط نشده باشد و جنین سالم باشد نداریم، چرا که این کار با وسواس انجام می‌شود و کارشناسان دقیقی این کار را انجام می‌دهند، ضمن اینکه موارد مستند سقط جنین با ریز جزئیات بررسی می‌شود و کوچکترین ابهام مورد سوال است که اگر توضیحات قانع‌کننده و کارشناسی نباشد، تذکر داده می‌شود.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی گفت: معاینه به‌منظور طلاق 4734 مورد داشتیم که جزء معایناتی است که افرادی که می‌خواهند طلاق بگیرند، اقدام به این کار کرده و گواهی را از پزشکی قانونی دریافت می‌کنند.

وی افزود: در آمار فوتی در سال 99، تعداد 3200 مورد بوده که از این تعداد 880 مرود مرگ طبیعی بوده و بقیه غیرطبیعی است که در راس آن تعداد 945 مورد مرگ به دنبال تصادفات بوده است که البته آمار قابل توجهی است.

حجازی بیان کرد: در خصوص فوتی ناشی از تصادفات نیز پیشنهاد می‌شود، رسانه‌ها ورود کرده و در مورد بحث ایمنی بخشی راه‌گشا باشند. آمار سقوط از ارتفاع تعداد 97 نفر به‌طور متوسط در هر ماه هشت نفر گزارش شده است.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی ادامه داد: 69 مرود فوتی با گاز مونواکسید کربن، 45 مورد غرق شدگی، 36 مورد برق گرفتگی، 130 مورد مسمومیت و 156 مورد مرگ به علت سوختگی بوده که این آمار بسیار بالاست و مرگ با سوختگی از فجیع‌ترین مرگ‌ها است.

نرخ پایین خودکشی در ایران

وی گفت: در زمینه خودکشی نرخ پایینی نسبت به سایر کشورها داریم، ضمن اینکه در سال 1400 نسبت به مدت سال گذشته در خصوص نزاع ۲۳درصد و در خصوص تصادفات جرحی ۳۸درصد شاهد رشد بودیم که البته این در مقایسه با آمار سال 99 و در دوران قرنطینه بوده است.

حجازی اضافه کرد: در خصوص صدور مجوز سقط نیز 7.1درصد در تشکیل پرونده رشد داشتیم، در دو ماه سال 1400، همچنین 65درصد آمار تصادفات رشد داشته، ضمن اینکه در سال 99 به دلیل قرنطینه این آمار به شدت افت داشته است.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی افزود: در خصوص ترنس‌ها در حال حاضر حدود 15 سال است که مجوز صادر می‌شود، ضمن اینکه پزشکی قانونی وظیفه دارد، در قبال این گروه و آن این است که اگر فرد بعد از طی مراحلی به سیستم پزشکی قانونی برای این امر مراجعه کرد به لحاظ روانشناسی مورد معاینه قرار گرفته و سایر مراحل طی می‌شود که در این پروسه سه حالت وجود دارد، یا ترنس بودن وی رد، یا تائید و یا مورد ابهام است.

وی بیان کرد: لذا اگر ترنس بودن یک فرد تائید شد، در دوره‌های روان درمانی یک ساله شرکت می‌کند و در این دوره‌ها کمک می‌کنند که فرد هویت خود را پذیرا باشد اما درباره پرونده‌های مورد ابهام نیز یک پروسه کوتاه‌مدت در بحث روانشناسی گذاشته می‌شود که اگر تائید شد این پروسه یک ساله طی می‌شود، اما اگر کسی کل دوره طی شد و ترنس واقعی بودن مشخص شد، آنگاه تائید می‌شود که البته مجوزی در خصوص عمل جراحی صادر نمی شود فقط تائید می‌شود که می‌تواند عمل جراحی انجام دهد که البته بعد از عمل جراحی مراحلی برای تغییر شناسنامه انجام می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در خصوص نفس عمل کالبد شکافی و نظر پزشک قانونی در خصوص این عمل، بیان کرد: ما نیز از عمل کالبد شکافی کراهت داریم و یکی از سخت‎ترین کارهاست اما سعی داریم در اتفاقاتی که می‎افتد، بدون کالبد شکافی جواز بدهیم، اما در موارد این کار شدنی نیست.

دلایل کالبدشکافی

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی اضافه کرد: در برخی از موارد برای نمونه برای اثبات حقوق ورثه و کالبدشکافی باید یکی انتخاب شود، بین اثبات اینکه چه کسی از بین چند نفر قاتل است و کالبدشکافی باید یکی انتخاب شود، لذا در این موارد خاص غیر از کالبد شکافی راهی وجود ندارد که از این موارد زیاد است.

حجازی اظهار کرد: در برخی از موارد برای تعیین دیه خانواده متوفی باید کالبدشکافی صورت گیرد تا فرزندان فرد به حق و حقوق خود برسند، لذا در این موارد باید این عمل را انجام داد.

وی اظهار کرد: هم به لحاظ شرعی و هم به لحاظ قانونی این اجازه به کارشناس داده شده که اگر علت قطعی مرگ مشخص نشد، باید دست به این کار بزند و تشخیص آن هم با کارشناس سر جسد است. البته از هر 100 جسد 70 مورد کالبدشکافی موضعی و جزئی و کالبدشکافی کامل به 5 مورد هم نمی‌رسد.

انتهای پیام
captcha