تعصب؛ سد راه شناخت
کد خبر: 3972613
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۹

تعصب؛ سد راه شناخت

در دین مبین اسلام همواره بر حق‌طلبی، آزاداندیشی، حق‌جویی، تحقیق و پژوهش و همچنین آزادی انتخاب و پرهیز از تعصبات بی‌جا تأكیدات فراوان شده است. در آستانه انتخابات پيش‌رو كه نياز به آزادانديشی و پرهيز از تعصبات بي‌جا داريم نگاهي به برخی از سخنان شهید آیت‌الله مطهری در اين رابطه داريم.

به گزارش ایكنا از فارس، دستگاه اندیشه انسان طورى آفریده شده است كه اگر روح انسان از نظر عاطفى رنگ به‌خصوصى داشته باشد نمى‌ تواند حقایق را آن‏چنان‏كه هست ببیند، بلكه مطابق آن رنگ مى‏‌بیند.

امام على(ع) چه زیبا مى‌‏فرماید : من عشق شیئا اعشى بصره و امرض قلبه؛ ...آدمى به هر چیزى كه عشق بورزد نسبت به آن تعصب پیدا مى‏‌كند. اگر عشق و تعصب پیدا شد انسان نمى‏‌تواند شى‏ء را آن‏چنان‏كه هست ببیند.

نقطه مقابل، بغض، دشمنى، كینه و نفرت است. اگر انسان نسبت به چیزى كینه و نفرت داشته باشد همان كینه و نفرت، رنگى براى روح انسان مى‏‌شود و انسان نمى‌‏تواند شى‏ء را آن‏چنان‏كه هست ببیند. عاشق، محبوب زشت خودش را زیبا مى‌بیند.

هر دو مانع هستند. عشق، معشوق را زیبا مى‏كند، یعنى به چشم عاشق، زیبا جلوه مى‏دهد به طورى كه او حتى زشت را زیبا مى‌بیند. كینه و نفرت هم همین‌طور است، زیبا را نازیبا جلوه مى‏‌دهد و این از مسائلى است كه قرآن كریم زیاد روى آن تكیه‏ كرده است.

انسان اگر بخواهد صحیح قضاوت كند باید در مورد مطلبى كه مى‌‏اندیشد كاملاً بى‏‌طرفى خود را حفظ كند، یعنى كوشش كند كه حقیقت خواه باشد و خویشتن را تسلیم دلیل‌ها و مدارك نماید.

درست مانند یك قاضى كه روى پرونده‌‏اى مطالعه مى‏‌كند، باید نسبت به طرفین دعوا بى‏ طرف باشد. قاضى اگر تمایل شخصى به یك طرف داشته باشد به طور ناخودآگاه دلایلى كه براى آن طرف است نظرش را بیشتر جلب مى‏‌كند و دلایلى كه له طرف دیگر و علیه این طرف است خود به خود از نظرش كنار مى‌‏رود و همین موجب اشتباه قاضى مى‏‌گردد.

انسان در تفكّرات خود اگر بى‏‌طرفى خود را نسبت به نفى یا اثبات مطلبى حفظ نكند و میل نفسانى ‌اش به یك طرف باشد، خواه ‏ناخواه و بدون آنكه خودش متوجّه شود عقربه فكرش به جانب میل و خواهش نفسانى‏اش متمایل مى‌‌شود.

 این است كه قرآن هواى نفس را نیز مانند تكیه بر ظنّ و گمان یكى از عوامل لغزش مى‏‌شمارد. در سوره النّجم مى‏‌فرماید: «إِنْ یتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَ ما تَهْوَى الْأَنْفُسُ‏؛ پیروى نمى‏‌كنند مگر از گمان و از آنچه نفسها خواهش مى‏‌كنند».

منابع: مجموعه آثار استاد شهید مطهرى (مسئله شناخت)، جلد ‏13، صفحه 420-419 و مجموعه آثار استاد شهید مطهرى (انسان و ایمان)، جلد ‏2، صفحه 66-65 - با ویرایش جزئی-

انتهای پیام
captcha