کرونا؛ عامل چالشی دوقطبی در جامعه قرآنی مشهد
کد خبر: 3895123
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۴
ایکنا گزارش می‌دهد؛

کرونا؛ عامل چالشی دوقطبی در جامعه قرآنی مشهد

از سرگیری جلسات قرآن مشهد در شرایط فاصله‌گذاری اجتماعی، چالشی دوقطبی است که بسیاری به آن پاسخ منفی می‌دهند و عده‌ای نیز به آن چراغ سبز نشان داده‌اند.

«کرونا و برگزاری جلسات قرآن» مسئله این است! // کرونا و ایجاد یک چالش در میان قرآنیان مشهد// کرونا عامل یک چالش دوقطبی در جامعه قرآنی مشهد

پس از اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند در شهر مشهد و فعالیت برخی مراکز عمومی و مشاغل، تعدادی از جلسات قرآن این شهر، که به علت رعایت نکات بهداشتی و پیشگیری از شیوع کرونا به حالت تعلیق درآمده بودند، فعالیت خود را از سر گرفتند و آغاز مجدد فعالیت برخی جلسات قرآن از سوی عده‌ای، مورد موافقت و تشویق قرار گرفت و در مقابل برخی‌ نیز با اظهارنظرهایی مخالفت خود را اعلام کردند.

البته در این میان برخی از جلسات قرآن بدون توجه به مسائل بهداشتی و بحران به وجود آمده از همان ابتدا بنا را بر برگزاری مستمر گذاشته و توجهی به محدودیت‌های اجتماعی ابلاغی از سوی ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا نداشتند. حال برای بررسی بیشتر این چالش جدید میان قرآنیان خراسان رضوی با چند تن از مسئولان و فعالان قرآنی به گفت‌وگو پرداختیم تا به تحلیلی جامع‌تر دست یابیم.

حجت‌الاسلام حسین نمازی‌فر، مسئول امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: در رابطه با برگزاری جلسات و گردهمایی‌های قرآنی تابع ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم و به فعالان قرآنی نیز اعلام کردیم در صورت عدم فراهم شدن شرایط از تشکیل این تجمعات جلوگیری کنند، البته بعضی از اماکن، به رعایت این نکته توجهی نکردند.

وزارت بهداشت دستورالعمل بدهد

وی ادامه داد: وزارت بهداشت در این رابطه تصمیم بگیرد، این تلقی در مردم وجود دارد که جلسات قرآن و اجتماعات مذهبی هم با همراهی دستورالعمل‌های کارشناسی از سوی وزارت بهداشت می‌توانند برگزار شود؛ البته ما از نظر قانونی تابع ستاد مقابله با کرونا هستیم اما انتظار داریم برای گردهمایی‌هایی نظیر جلسات قرآن همچون سایر فعالیت‌ها و مشاغل چارچوب مشخصی اعلام شود.

نمازی‌فر تصریح کرد: برای پیگیری فعالیت‌های قرآنی، زمینه‌های متنوع مجازی را به فعالان قرآنی معرفی کردیم، گرچه جلسه حضوری تفاوت خود را دارد اما در بخش فضای مجازی هم به خوبی کار انجام نشده تا بتواند جایگزین حداکثری برای جلسات حضوری باشد و عدم سواد رسانه‌ای و کم بودن ایده و الگو برای فعالیت، باعث کاهش رونق کار قرآنی در فضای مجازی شده است.

وی به تلاش خودجوش برخی برای از سرگیری برخی جلسات قرآن در مشهد اشاره کرد و گفت: جدی نگرفتن مسئله کرونا می‌تواند اصلی‌ترین دلیل باشد، البته عوامل جزئی‌تری مانند اهتمام سخت نسبت به تشکل‌های مذهبی و رویدادهای قرآنی هم می‌تواند نقش کمی در این رفتارها داشته باشد.

قرآنیان؛ پیشگام رعایت بهداشت و قانون

حجت‌الاسلام حجت مجیدی، مدیرعامل اتحادیه قرآنی مدغم خراسان رضوی نیز در این رابطه در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد: با توجه به اینکه براساس آیات و روایات، سلامت انسان‌ها بر همه چیز مقدم است، همه نهادهای فرهنگی تحت فرمان دستورات بهداشتی هستند و تا زمانی که اعلام نشده، اجازه آغاز مجدد فعالیت فرهنگی و قرآنی به خود نمی‌دهند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ما در شرایط فاصله‌گذاری اجتماعی هستیم و قرآنیان باید در این زمینه پیش‌قدم باشند، البته متأسفانه برخی خلاف رویه عمل می‌کنند که دور از شأن جامعه قرآنی و فعالان قرآنی است، این دسته از افراد باید تصمیمات خود را براساس دستورات بهداشتی بگیرند.

مجیدی ادامه داد: الگوی رفتاری ما رهبر انقلاب هستند، ایشان بدون حضور جمعیت برنامه‌ها و سخنرانی‌های خود را برگزار می‌کنند و اگر سایر افراد بر خلاف این رویه عمل کنند، به نوعی کوتاهی کرده‌اند که اثرات جبران‌ناپذیری خواهد داشت، برای تشکیل اجتماعات قرآنی باید جوانب تمام قضایا سنجیده شود و آنان که تصمیمات شخصی اتخاذ می‌کنند، باید پاسخگوی رفتار خود باشند.

تفاوت اجتماع مذهبی و قرآنی با مشاغل اقتصادی

امید حسینی‌نژاد، قاری برتر کشورمان نیز در رابطه با از سرگیری برخی اجتماعات قرآنی در مشهد در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد: برخی با خود می‌گویند چون فعالیت‌های اقتصادی در شرایط فاصله‌گذاری اجتماعی آغاز شده است، پس می‌توان اجتماعات مذهبی و قرآنی را نیز برگزار کرد، در صورتی که این دو با هم متفاوت است و فعالیت‌های اقتصادی لازمه زندگی افراد جامعه است.

وی اضافه کرد: در مشاغل و فعالیت‌های اقتصادی آنچنان تجمعی در اماکن مختلف ایجاد نمی‌شود اما در برگزاری جلسات قرآن و گردهمایی‌های مذهبی نظیر زیارت حرم امام رضا(ع) جمعیت زیادی به‌صورت متمرکز در یک مکان حضور می‌یابند و این اجتماعات خطرات زیادی به‌دنبال خواهد داشت.

حسینی‌نژاد با اشاره به برگزاری محفل قرآنی رهبر معظم انقلاب به ‌صورت مجازی، گفت: رویکرد رهبری فصل‌الخطاب است، برای برگزاری این محفل می‌توانستند همان چند نفر قاری را با فاصله مناسب در حسینیه بپذیرند اما ترجیح دادند که محفل به‌صورت مجازی برگزار شود، در رابطه با برگزاری جلسات قرآن می‌توان با ایده‌های مطلوب مانند فعالیت مجازی هم به تعظیم شعائر پرداخت و هم به سلامت جامعه کمک کرد.

این قاری قرآن بیان کرد: برخی‌ به تشکیل جلسات و حضور در اجتماعات قرآنی و اجرای برنامه عادت کردند و همین رفتار از سر عادت سبب می‌شود که در شرایط فعلی به دلایل و نتایج کار خود فکر نکنند، باید توجه کنیم که مسئله جان انسان‌ها در میان است، ما باید به این نکته توجه کنیم که جامعه پزشکی و پرستاران ما در چه شرایطی هستند و با رفتار خود باید یاری‌رسان آنان باشیم.

مقدس‌مآبی و ناآگاهی؛ مقدمه پشیمانی

حسین پورکویر، قاری برتر کشور و مدرس جلسات قرآن محبان امام رضا(ع) در مشهد، نیز در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: با توجه به فرمایشات رهبر انقلاب نتیجه می‌گیریم که کسی نباید از تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا تخطی کند، بلکه باید تصمیمات این ستاد اطاعت شود، در حال حاضر ما جلسات هفتگی خود را به‌صورت مجازی اجرا می‌کنیم.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب، بزرگان و مراجع ما حتی درس خارج خود را تعطیل کردند حال اگر ما بیایم با برگزاری جلسات، یک کار اشتباه انجام بدهیم و با مقدس‌مآبی و ناآگاهی رفتاری داشته باشیم که برای آن دلیل متقنی وجود ندارد، خدای نخواسته با یک پشیمانی بزرگ روبه‌رو خواهیم شد.

پورکویر با تأکید بر اینکه اشاعه این ویروس یک سیئه محسوب می‌شود، تصریح کرد: البته در حال حاضر برگزاری جلسات قرآن در شهر مشهد به‌صورت حضوری بسیار محدود است؛ اما اگر در همین جلسات هم یک نفر مبتلا بشود، یک پشیمانی برای تمام عمر مجریان این اجتماع قرآنی خواهد بود، ما نمی‌توانیم مطمئن باشیم که حتی با رعایت فاصله مناسب، فردی ناقل این ویروس در گردهمایی‌های قرآنی نباشد.

برگزار نشدن جلسات مردم را از قرآن دورتر می‌کند

علیرضا زارع، قاری و مدرس قرآن ضمن موافقت با برگزاری جلسات قرآن در شرایط فاصله‌گذاری اجتماعی در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: کرونا در جهان به همه چیز لطمه زده و این لطمه بیش از هر چیزی به جلسات و اجتماعات قرآنی و مذهبی بوده است، عدم برگزاری جلسات و تشکیل گردهمایی‌ها مردم ما را از قرآن دورتر می‌کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر جلسات قرآن به تعداد اندک و کم‌رونق برگزار می‌شود، افزود: ما باید تلاش کنیم تا محافل قرآنی به حالت گذشته خود بازگردد، وقتی همه چیز رعایت شود و اجتماع افراد با فاصله مناسب باشد، دیگر دلیل بر عدم برگزاری صحیح نخواهد بود.

تعطیلی و حاشیه‌سازی برای قرآنیان

حمید لاری، قاری و مدرس قرآن در مشهد نیز در گفت‌وگو با ایکنا تصریح کرد: من مخالف تعطیل کردن محافل و جلسات در این ایام هستم و قبلاً هم در فضای مجازی اعلام کردم، متأسفانه عده‌ای خواسته و یا ناخواسته به بهانه کرونا به‌دنبال حاشیه‌سازی و تعطیلی جلسات هستند و فعالان قرآنی را هم به تمسخر می‌گیرند، دشمنان قرآن سال‌ها در تلاش هستند تجمعات قرآنی را به هم بزنند.

وی افزود: پیشنهاد من این است که با رعایت فاصله اجتماعی و رعایت نکات بهداشت فردی و اجتماعی و استفاده از ظروف یک بار مصرف جهت پذیرایی می‌توان جلسات را برگزار کرد، جلسات قرآن با جمعیت بالغ بر ۵۰ نفر را می‌توان در مساجد و مراکز مذهبی بزرگتر برگزار کرد تا افراد بتوانند با فاصله مناسب بنشینند و کلام الهی را تلاوت کنند.

لاری گفت: حتی مسئولان حرم مطهر امام رضا(ع) هم می‌توانند در گام اول صحن‌ها را به روی زائران باز کنند تا مردم و مشتاقان آن حضرت از فیض زیارت امام رئوف محروم نمانند.

بنا بر این گزارش، جلسات قرآن محلی و سنتی، تشکل‌هایی مردمی هستند و نظارت مستمر و دقیقی بر آن‌ها از سوی نهادهای نظارتی انجام نمی‌شود و در شرایط بحرانی همچون شیوع ویروس کرونا و در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی می‌توانند زمینه‌ای برای شیوع و گسترش بیماری باشند و تنها راه پیشگیری در این گردهمایی‌ها رعایت خود افراد و فعالان قرآنی است.

پاسخ به این سؤال که «آیا برگزاری جلسات قرآن در این شرایط صحیح است یا نه؟» برعهده خود فعالان قرآنی است؛ اما باید همواره با نیک‌اندیشی به اولویت‌بندی در فعالیت و عمل اجتماعی خود بپردازیم و مسیر را برای هرگونه اتفاق ناگوار و یا سوء برداشتی ببندیم.

گزارش از امیرحسین محبتی، خبرنگار ایکنای خراسان رضوی

انتهای پیام
captcha