توزیع ناعادلانه امکانات؛ از گلایه‌های فعالان قرآنی در شهرستان‌ها
کد خبر: 3874436
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵

توزیع ناعادلانه امکانات؛ از گلایه‌های فعالان قرآنی در شهرستان‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مربی و فعال قرآنی معتقد است: کمبود فضاهای آموزشی، نبود کلاس‌های مداوم و عدم استقبال مربیان قرآن از فعالیت در شهرستان‌ها و مناطق محروم از جمله گلایه‌های فعالان قرآنی در شهرستان‌هاست.

توزیع ناعادلانه امکانات فعالان قرآنی را آزرده خاطر می‌کندنعیمه موحد، یکی از فعالان قرآنی در شهرستان هریس است که در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، از کمبود فضاهای آموزشی و امکانات در شهرستان‌ها و مناطق روستایی گلایه کرد و گفت: در کلان‌شهرها مانند تبریز، امکانات و فضاهای آموزشی مانند مؤسسات قرآنی، دارالقرآن‌های زیادی برای رده‌های سنی مختلف وجود دارد ولی در شهرستان‌ها از این امکانات خبری نیست.

وی با اشاره به اینکه پیش از این ساکن تبریز بوده و اکنون به علت شغل همسر در شهرستان هریس ساکن هستند، ادامه داد: در تبریز از اول تا جزء ۱۵ قرآن کریم را حفظ کردم ولی در اینجا نه مؤسسه قرآنی وجود دارد که بتوانم ادامه دهم و نه مؤسسه‌ای که بتوانم به چند نفر دیگر آموزش دهم.

حفظ قرآن با کمترین امکانات در روستاها

موحد ادامه داد: در مناطق روستایی وضع از اینجا هم بدتر است، برخی از افراد علاقه‌مند تنها با استفاده از لوح‌های فشرده‌ایی که از تبریز خریداری کرده‌اند به حفظ، روخوانی و روان‌خوانی قرآن اقدام می‌کنند که تعداد آن‌ها نیز کم است.

مربیان قرآن تمایلی به حضور در شهرستان‌ها ندارند

وی نبود مربیان مجرب را یکی دیگر از مشکلات و کمبودها ذکر کرد و گفت: مربیانی که در تبریز و در مؤسسات قرآنی به آموزش مشغول هستند متأسفانه تمایلی برای حضور و رفت و آمد در شهرستان‌ها ندارند، در حالی که در شهرستان‌ها ظرفیت‌های بسیار زیادی برای حفظ قرآن کریم وجود دارد، به نظر می رسد مؤسسات قرآنی و دارالقرآن‌هایی که زیر نظر اداره اداره‌کل فرهنگ و ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت می‌کنند باید اهمیت بیشتری به برگزاری کلاس‌های قرآنی در ابعاد مختلف داشته باشند.

موحد، برگزار نشدن کلاس‌های مداوم قرآن را یکی از مهم‌ترین کمبودهای شهرستان‌ها اعلام کرد و افزود: گاهی اوقات کلاس‌های آموزشی یک ماه برگزار می‌شود و چند ماه تعطیل است به طوری که علاقه‌مندانی هم که با شور و علاقه می‌آیند با برگزاری نامنظم کلاس‌ها پراکنده می‌شوند و دیگر کلاس‌ها از هم گسیخته می‌شود و این ناشی از حضور نامنظم مربیان است؛ چرا که مربیان علاقه‌ای به حضور در شهرستان‌ها و مخصوصاً مناطق روستایی ندارند.

این فعال قرآنی با بیان اینکه مسئولان به هجمه‌های فرهنگی میان نوجوانان و جوانان تأکید می‌کنند، ادامه داد: گسترش فرهنگ قرآنی یکی از راه‌های برخورد با این هجمه‌های فرهنگی است در حالی که مسئولان استانی و کشوری از همه تریبون‌ها اعلام می‌کنند باید با هجمه‌های فرهنگی دشمنان علیه جوانان مقابله کرد ولی از توزیع عادلانه امکانات و تجهیزات قرآنی بین جوانان خبری نیست.

وی گفت: وقتی این ناعدالتی‌ها در جامعه افزایش پیدا می‌کند باعث گسترش بی‌اعتمادی شده و گرایش به فرهنگ و سبک زندگی غربی در گسترش استفاده از ابزار و امکاناتی همچون ماهواره و شبکه‌های اجتماعی بیشتر می‌شود.

انتهای پیام
captcha