شبکه امامت با ادبیات گام دوم انقلاب در حال شکل‌گیری است
کد خبر: 3865458
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۱
رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی:

شبکه امامت با ادبیات گام دوم انقلاب در حال شکل‌گیری است

گروه اجتماعی - رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی گفت: خوشبختانه شبکه امامت به اهتمام مسئولان گام دوم و با ادبیات گام دوم در حال شکل‌گیری است، ادبیات گام دوم بر خلاف چله اول انقلاب که ادبیات ریسک و آزمایش بود، ادبیاتی پخته است.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، آیت‌الله سید صمصام‌الدین قوامی، رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی و امام جمعه پردیسان قم، در دوره آموزشی «تبلیغ، مهارت و تحول» که روز گذشته ۲۹ آذرماه ویژه روحانیون چهارمحال‌وبختیاری در سالن بلاغ تبلیغات اسلامی شهرکرد برگزار شد، با اشاره به آیه «وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ»، اظهار کرد: آیه ۵ سوره مبارکه قصص راهبردی‌ترین آیه در خصوص آینده حکومت جهان و نسل آینده به عنوان میراث‌دار و مالک زمین است.

وی با توجه دادن به اهمیت اراده خداوند در این آیه، ادامه داد: فعل «نُرید» به صورت جمع نشان از اراده محکم الهی بر امر است و اراده الهی تخلف‌ناپذیر است، ضمن اینکه مضارع بودن فعل حاکی از مستمر و دائمی بودن اراده خداوند است، لذا اراده الهی بر این قرار گرفته که مستضعفان، جناح مقابل مستکبران باشند و وارثان حکومت زمین شوند.

آیت‌الله قوامی با پرداختن به معنی واژه «منت»، تصریح کرد: این واژه در قرآن تنها زمانی که صحبت از رهبری است، به چشم می‌خورد و نشان می‌دهد که نعمات خداوند «غیر ممنون» است جز در جایی که مبحث رهبری مطرح باشد.

امام جمعه پردیسان با اشاره به معنای واژه «مستضعف»، تصریح کرد: در «خطبه قاصعه» نهج‌البلاغه داریم که همه ۱۲۴ هزار پیامبر الهی مستضعف هستند پس استضعاف بد نیست بلکه ضعف بد است، استضعاف بدان معناست که افراد شایسته منزوی و خانه‌نشین شوند و عده‌ای که شایستگی ندارند بر سر کار قرار گیرند، مانند امام علی(ع) که حکومت را از دستش گرفتند.

قرن حاضر؛ قرن غلبه

آیت‌الله قوامی با اشاره به تعبیر امام خمینی(ره) در خصوص قرن حاضر که قرن غلبه مستضعف بر مستکبر است، ادامه داد: این قرن قمری که از پیروزی انقلاب در سال ۱۴۰۰ آغاز شده است، یک چله را پشت سر گذاشته و در چله دوم اراده الهی بر غلبه مستضعفان قرار دارد، امری که امام(ره) پیش‌بینی کردند و او هر چه می‌گفت از سر صداقت بود که در عمل نیز می‌بینیم.

وی راه تحقق این مهم را تبعیت از پیامبران دانست و گفت: پیامبران گروه اولی هستند که در صراط مستقیم قرار می‌گیرند و «خاتم‌النبیین علی صراط المستقیم» است یعنی اشراف کامل دارد، لذا برای قرار گرفتن در مسیر الهی باید با تبعیت از نبیون، افتخار استضعاف را به دست آوریم.

آیت‌الله قوامی تأکید کرد: در تبلیغات، استکبار گم نشود و در غبار قرار نگیرد، خداوند غالب و بالغ بر امر است و کارش را به ساحل می‌رساند لذا وقتی با خدا باشیم، کارها درست می‌شود.

وی با ارجاع دادن به آیه ۵ سوره مبارکه قصص، بیان کرد: در فرایند غلبه استضعاف بر استکبار دو «جعل» از سوی خداوند مطرح است «وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِين»، لذا نخست نظام امامت و سپس وراثت تشکیل می‌شود یعنی انبیا و مستضعفان بر زمین حاکم می‌شوند.

آیت‌الله قوامی در ادامه تأکید کرد: جعل ائمه بدان معناست که هر فردی برای خودش مسیر را طی نکند بلکه امام هدایت جامعه را بر عهده گیرد و در مسیر اراده الهی قرار بدهد تا حکومت زمین به دست شایستگان و «عباد الصالحون» برسد و بشر روی سعادت را ببیند که این همان حکومت گمشده موعود و مطلوب است.

ضرورت تشکیل شبکه امامت

وی لازمه تبدیل هویت مستضعفان به امام را تشکیل «شبکه امامت» دانست و گفت: امروز کسانی در پیشگامی جهان قرار دارند که عبد صالح نیستند لذا انقلابی نظیر انقلاب اسلامی ما باید در تمام جهان حاکم شود و مستضعفان در خط اول قرار گیرند و نظام امامت را حکمفرما کنند و مانند زره داوود، حلقه‌های بهم پیوسته را تشکیل دهند، مانند تعبیر «وقدّر فی‌السرد» که در آیه ۱۱ سوره مبارکه سبأ بدان اشاره شده است.

رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی بیان کرد: خوشبختانه شبکه امامت به اهتمام مسئولان گام دوم و با ادبیات گام دوم در حال شکل‌گیری است، ادبیات گام دوم بر خلاف چله اول انقلاب که ادبیات ریسک و آزمایش بود، ادبیاتی پخته است و شاهدش را در ظهور مسئولانی مانند رئیس سازمان تبلیغات اسلامی یا امام جمعه تهران می‌توان یافت.

آیت‌الله قوامی افزود: سازمان تبلیغات اسلامی به این نتیجه رسیده است که امامان محل در مملکت فعالیت کنند و این به معنای پیش‌نماز نیست چرا که امام نماز مأمون است و مأمون جزئی از امام محل و امام امت است.

تشریح ساختار شبکه امامت

وی با بیان اینکه تشکیل شبکه امامت دشمن را مأیوسمی‌کند، تأکید کرد: بر اساس قرآن کریم دشمنان پیامبر نه در مکه و نه در مدینه از تلاش مأیوس نشدند اما در ماجرای غدیر مأیوس و زبون شدند چرا که از ظرفیت امام که «ساسة العباد و أرکان العباد» است، واهمه داشتند.

آیت‌الله قوامی با یادآوری اینکه شبکه امامت درست در آغاز چهل سال دوم انقلاب در حال شکل‌گیری است، ادامه داد: تشکیل امام محل و نظام امامت مقدمه وراثت حکومت زمین از سوی مستضعفان است و این نشان می‌دهد که با وجود خیانت دشمن، طبق ریل‌گذاری قرآن در حال طی مسیر هستیم.
معصوم(ع) در رأس شبکه امامت است.

وی تأکید کرد: در رأس شبکه امامت امام معصوم یعنی مهدی موعود(عج) قرار دارد و اگر جز این باشد، اساساً این حرکت مشروعیت نخواهد داشت و مطهر و متطهر نیست، پس باید معصوم در مقصد این شبکه و متصل به آن قرار داشته باشد.

آیت‌الله قوامی ادامه داد: پس از معصوم(ع)، شایسته‌ترین فرد و نایب او که در انتخابش سهیم است، در مرتبه بعدی قرار می‌گیرد، چرا که همانگونه که خداوند خلیفه خود در زمین «بقیة‌الله» را تعیین کرده، خلیفه خدا نیز نایبش را انتخاب می‌کند.

وی در ادامه بیان کرد: نایب امام زمان(عج) در عصر حاضر، امام خامنه‌ای هستند و ۳۱ امام در ادامه شبکه امامت قرار دارند که به عنوان نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌ها مستقر هستند، در اینجا باید به چهار جلسه سالانه این ۳۱ امام با مقام معظم رهبری اشاره کرد که در این دیدارها تمام مشکلات استان‌ها از سوی ائمه جمعه که مخزن‌الاسرار مشکلات استانشان هستند، به سمع ایشان می‌رسد و این جمع که از چله دوم انقلاب تشکیل شده است، یک جمع استراتژیک و تصمیم‌گیرنده است که می‌تواند مقامات را مورد سؤال قرار دهد.

آیت‌الله قوامی در تشریح سایر مراحل شبکه امامت، گفت: پس از ۳۱ امام، باید از یک جمع یک‌هزار نفری از ائمه جمعه مناطق مختلف کشور نام برد و در ادامه، ۷۰ هزار امام جماعت در ۷۰ هزار مسجد سراسر کشور تکمیل‌کننده شبکه امامت هستند، گام بعدی این شبکه که در سال‌های پایانی چله دوم مطرح می‌شود، تشکیل امامان سایر نقاط جهان اعم از امام غرب آسیا، امام اروپا، امام آمریکا و ... است.

وی با تأکید بر اینکه امام نباید مأیوس شود، ادامه داد: نجات ما در شبکه امامت است و باید یکدیگر را برای تحقق این مسیر امیدوار کنیم، امت بدون شبکه امامت و زمین بدون وراثت، سراب است چرا که شبکه امامت شبکه غلبه مستضعفان بر مستکبران است، لذا باید به فکر تشکیل و تکمیل این شبکه باشیم که اینگونه نیز هست.

آیت‌الله قوامی با بیان اینکه در حال حاضر محور اصلی، امام مسجد است، ادامه داد: باید به فکر تشکیل امام روستا، امام مدرسه، امام اداره، امام ارتش، امام سپاه و ... نیز باشیم تا شبکه امامت غنی و کامل شود.

رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با تأکید دوباره بر قرار داشتن امام معصوم(ع) در رأس شبکه امامت، بیان کرد: باید بپذیریم که هیچ قدرتی توان رویارویی با او را ندارد و اقتدار امروز ما نیز از او نشأت می‌گیرد پس اگر حجت(عج) نباشد اساس حرکت باطل است، ما همه در سلسله او قرار داریم و دشمن را زمین‌گیر و مستأصل کردیم.

آیت‌الله قوامی در پایان گفت: امامان شبکه امامت باید کاملاً مشبک و مسلسل شوند و باید بدانیم که امام آقا نیست بلکه خادم است و بر اساس خطبه ۳۴ نهج‌البلاغه امیرمؤمنان(ع)، چهار وظیفه نصیحت، تعلیم، تأدیب و توفیر مردم بر دوش او قرار دارد.

انتهای پیام
captcha