مرمت گنبد مسجد لطف‌الله با بهره‌گیری از ۹۵ درصد کاشی‌های دوران صفوی
کد خبر: 3860668
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴

مرمت گنبد مسجد لطف‌الله با بهره‌گیری از ۹۵ درصد کاشی‌های دوران صفوی

گروه فرهنگی ــ مدیر پایگاه جهانی میدان امام(ره) گفت: عملیات مرمتی گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان شامل برچیدن کاشی‌های قدیمی (صفوی) از روی ترک گنبد، تعویض مصالح قدیمی و فرسوده با مصالح جدید، مرمت و تثبیت رنگ و لعاب کاشی‌های قدیمی، نصب بیش از ۹۵ درصد از کاشی‌های قدیمی در محل اصلی خود و در نهایت دوغ‌آب کاشی‌ها است.

مرمت گنبد مسجدلطف الله با بهره گیری از ۹۵ درصد کاشی‌های دوران صفوی

به گزارش ایکنا ار اصفهان، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان صبح امروز، 9 آذرماه، ناصر طاهری، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان، اظهار کرد: «با توجه به عملیات‌های مرمتی که بر روی کاشی‌های قدیمی این ترک از گنبد صورت گرفته، و وجود آلاینده‌ها و ذراتی که بر اثر گذشت زمان بر روی کاشی‌های قدیمی دیگر ترک‌های گنبد وجود دارد و همچنین با توجه به «دوغ آبی» که بر روی کاشی‌های تازه نصب شده وجود دارد، با نگاه به گنبد در ابتدا اینگونه تصور می‌شود که ترک تازه مرمت شده نسبت به ترک‌های دیگر روشن تر بوده، که این فقط به دلیل عدم وجود ذرات و آلاینده‌های محیط بر روی ترک تازه مرمت شده است.

فریبا خطابخش، مدیر پایگاه جهانی میدان امام(ره) نیز با بیان گزارشی از روند مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله در طی ماه‌های اخیر، در جمع خبرنگاران گفت: عملیات مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان یکی از مهمترین و سنگین‌ترین عملیات‌های مرمتی استان است که در طول 8 ماه عملیات مرمتی، یک ترک از گنبد مرمت شد.

خطابخش بیان کرد: عملیات مرمتی گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان شامل برچیدن کاشی‌های قدیمی (صفوی) از روی ترک گنبد، تعویض مصالح قدیمی و فرسوده با مصالح جدید، مرمت و تثبیت رنگ و لعاب کاشی‌های قدیمی، نصب بیش از 95 درصد از کاشی‌های قدیمی در محل اصلی خود و در نهایت دوغ آب کاشی‌ها است.

مدیر پایگاه جهانی میدان امام(ره) گفت: یکی از ویژگی‌های این مرمت، استفاده از بیش از 95 درصد از کاشیهای قدیمی و اصلی گنبد می‌باشد که فقط 5 درصد از کاشیها بدلیل آسیب دیدن جدی با کاشیهای جدید تعویض شد.

او تأکید کرد: عملیات مرمت تمامی ترک‌های گنبد مسجد شیخ لطف الله در دستور کار این اداره کل و پایگاه جهانی میدان امام(ره) قرار دارد، که ادامه این عملیات در هفته‌های آینده و پس از تأمین اعتبارات لازم شروع خواهد شد.

در پایان این نشست، خبرنگاران با حضور در محل کارگاه مرمتی گنبد مسجد شیخ لطف‌الله بر روی بام این مسجد از نزدیک با روند کار مرمت و عملیاتهای مرمتی انجام شده آشنا شده و پاسخ سؤالات خود را از مسئولان و پیمانکار طرح دریافت نمودند.

انتهای پیام
captcha