سبک زندگی ایرانی- اسلامی؛ مفهوم قدیمی، واژه نوظهور
کد خبر: 3843244
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵

سبک زندگی ایرانی- اسلامی؛ مفهوم قدیمی، واژه نوظهور

گروه اجتماعی ـ یک استاد علوم قرآنی با اشاره به اینکه سبک زندگی ایرانی- اسلامی، مفهومی قدیمی اما واژه‌ای نوظهور است که انگار اکنون نیازمند بازتعریف هستیم، گفت: به نظر می‌رسد عدم ارزش‌گذاری جامعه به سنت‌های صحیح از جمله ازدواج، موجب فاصله گرفتن افراد از این سنت‌ها شده است.

سبک زندگی ایرانی- اسلامی؛ مفهوم قدیمی، واژه نوظهورواژه سبک زندگی که در ادبيات امروزي به‌ مثابه واژه‌ای کليدی مطرح شده است، از نظر لغوی و موارد كاربرد، گستره وسيعی را در‌بر‌مي‌گيرد، يعنی از رفتارهای خاصی که هر فردي براي زندگي خود بر‌مي‌‌گزيند تا رفتارهاي خانوادگي، فاميلي، محلي، شهري، کشوري و بين‌الملل قابل اطلاق است.

از اين منظر، مي‌توان سبک زندگي را ويژگي‌هاي رفتاري انسان تعريف کرد و بر اساس اختلاف اين ويژگي‌ها، تعدد سبک‌ها را در نظر گرفت؛ اما اين ويژگي‌ها از ديدگاه‌هاي مختلف قابل تقسيم به اشكال مختلف است؛ گستره‌ اين تقسيم‌بندي سبک زندگي فردي،‌ خانوادگي،‌ گروه خاص، افراد يك شهر يا منطقه و زندگي‌هاي بين‌المللي را شامل مي‌شود.

بحث‌هايي که امروزه، به ‌ويژه پس از سخنان مقام معظم رهبري، مطرح شده است، تنها يک بحث توصيفي و تاريخي نيست؛ بلکه منظور اين است که سبک‌هاي زندگي را بررسي و ارزش‌يابي، و سبك صحيح را مشخص كنيم.

میثم کهن‌ترابی، یک استاد علوم قرآنی با اشاره به اهمیت نظام خانواده در تعلیم و تربیت است، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: در دین اسلام توجه به نظام خانواده هم در آیات و هم روایات اهل بیت(ع) به ما رسیده که ضمن توجه به سیره اهل بیت(ع) مشخص می‌کند آنها تا چه اندازه به این موضوع مهم توجه داشته‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه بزرگمهر قائن افزود: از منظر اسلام و الگوی اسلامی، خانواده اولین و مهم‌ترین نهاد برای نهادینه‌سازی تربیت اسلامی در افراد است.

این پژوهشگر علوم قرآنی با اشاره به اینکه نگاه اسلام به خانواده نگاهی کارکردگرایانه است، بیان کرد: به نظر می‌رسد عدم ارزش‌گذاری جامعه به سنت‌های صحیح از جمله ازدواج، موجب فاصله گرفتن افراد از این سنت‌ها شده است.

وی ادامه داد: به عبارتی اگر جامعه مهریه کم، ازدواج آسان و کم هزینه بدور از تجمل‌گرایی را ارزش بداند و در مقابل اسراف و مراسم تجملات را قبح بشمارد، این مقوله به راحتی قابل حل خواهد بود.

این استاد علوم قرآنی گفت: امروز جامعه ایرانی دارای سبکی از زندگی است که نه می‌توان آن ‌را ایرانی نامید و نه اسلامی.

کهن‌ترابی یادآور شد: البته این سخن به صورت مطلق نیست، در جوامع کوچک و گاه سنتی اسلامیت و ایرانیت بستر زندگی خانواده‌ها است، اما در شهرها به ویژه شهرهای بزرگ آنچه به عنوان سبک زندگی اسلامی مطرح است کمتر از 20 درصد حضور عملی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در روایات آمده که پیامبر با پدری که با فرزندانش محبت نمی‌کرد و نیاز عاطفی آنها را برآورد نمی‌کرد به شدت برخورد داشتند، بنابراین به نظر می‌رسد قبل از هر چیزی برای اینکه بتوان این الگو را نهادینه کرد، باید این مفاهیم را در جامعه ترویج داد و از جنبه عملی باید سیاست‌گذاری‌ها بگونه‌ای باشد که خانواده در بین افراد منزلت پیدا کند.

سپیده قلندری اسفدن

انتهای پیام

 

captcha