خواسته منتقدان؛ مردم را به سالن مسابقات قرآن بیاورید
کد خبر: 3842283
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸
تحلیلی بر سخنان مشاور قرآنی سازمان اوقاف و بازخوردهایش/

خواسته منتقدان؛ مردم را به سالن مسابقات قرآن بیاورید

گروه مسابقات ــ سخنان صریح و نقدهای تند عباس سلیمی به این دوره از مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف، با اینکه پیش‌تر از سوی بسیاری از فعالان این عرصه بیان شده بود، بازخوردی جدی نداشت، اما آنچه باعث متفاوت شدن این اظهارات شده و بازخوردهایی در فضای مجازی داشته، ناشی از جایگاه این پیشکسوت قرآنی در این سازمان سیاستگذار مسابقات قرآن است.

خواسته منتقدان؛ مردم را به سالن مسابقات قرآن بیاوریدطی روزهای گذشته عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا بر این موضوع که برگزاری مسابقات قرآن بدون حضور مردم، مقبولیتی ندارد، تأکید کرده بود، موضوعی که البته پیش از وی بارها و به انحای مختلف از زبان بسیاری از فعالان این عرصه مطرح شده بود. این شیوه برپایی چند سالی است که روال مسابقات سراسری قرآن سازمان‌ اوقاف و امور خیریه کشور شده است.

اما سخنان عباس سلیمی از این باب متفاوت‌ و قابل توجه‌تر است که وی در مقام مشاور قرآنی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و پس از بازدیدی که از مرحله مقدماتی مرحله پایانی مسابقات سراسری قرآن(10 تا 30 مردادماه 98 به میزبانی قم) به عمل آورده بود، این مطالب را بیان کرده و شاید همین جایگاه هم باعث شده تا مخاطبان این بار کمی امیدوارانه‌تر نظرات و تحلیل‌های خود را مطرح کنند، چه اینکه سلیمی پیش از آنکه مشاور قرآنی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه باشد، سال‌ها شاهد برپایی رقابت‌های قرآنی بوده است.

نگاهی به مطالب و نظرات مطرح شده ذیل مصاحبه این پیشکسوت قرآنی اگرچه اغلب در تأیید صحبت‌های عباس سلیمی است، اما با وجود این در چند بخش قابل دسته‌بندی است. دسته اول این اظهارات ضمن تأیید صحبت‌های مطرح شده سلیمی، بار دیگر بر ناکارآمدی سیستم فعلی مسابقات قرآن در بسط و گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه تأکید کرده است.

فعلاً رد نشود //// ریزش گلایه‌های مخاطبان ذیل اظهارات عباس سلیمی
بحث کارآمدی و ناکارآمدی شیوه برگزاری مسابقات قرآن طی سال‌های اخیر به حدی در بین فعالان این عرصه گسترش یافت که از دل آن پویشی با عنوان «تغییر به نفع ترویج» شکل گرفت. این پویش و تدارک‌دهندگان آن در تلاش بودند تا مسابقات قرآن تغییرات بسیار زیادی پیدا کند،‌ تغییراتی که هر چند شکل گرفت، اما ظاهراً هنوز هم نتوانسته دنبال‌کنندگان پویش را راضی نگه دارد.

مطالبه‌گری از برگزارکنندگان مسابقات قرآن برای تغییر در شیوه برگزاری و ادامه ندادن مسیر نادرستی که مسابقات می‌رود، ‌بخش دیگری از نظرات مطرح شده است. این افراد بر این باور هستند که مسئولان برگزارکننده مسابقات راه اشتباهی را در پیش گرفته‌اند و شیوه فعلی برپایی مسابقات بیش از آنکه تبلیغ و ترویج قرآن کریم و جذب مخاطبان جدید را به دنبال داشته باشد، ریزش مخاطبان فعلی را به دنبال دارد. شاید از دید این دست از مخاطبان، خداحافظی تعدادی از قاریان از عرصه مسابقات قرآن طی سال‌های گذشته ناشی از همین مسیر اشتباه و اصرار بر ادامه آن از سوی برگزارکنندگان بوده است.

فعلاً رد نشود //// ریزش گلایه‌های مخاطبان ذیل اظهارات عباس سلیمی
دسته دیگری از مخاطبان هم از عمدی بودن برخی اقدامات برای کاهش سطح مسابقات و مهجوریت صحبت کرده‌اند. دلیل این دسته از مخاطبان برای اثبات ادعای فوق مواردی همچون برگزاری مسابقات در مکان‌هایی که کم‌ترین رفت و آمدهای مردمی را دارد یا مواردی از این دست است.

موضوعی که البته می‌تواند چندان هم بیراه نباشد، چه اینکه چند سال قبل که مسابقات سراسری قرآن در استان فارس و در مکانی نزدیک به «حافظیه»، که محل آمد و شد بسیاری است، برگزار شد باعث شد تا آن مسابقات به یکی از پرتماشاگرترین مسابقات قرآن طی سال‌های اخیر تبدیل شده و هر جا نامی از مسابقات قرآن و رغبت کم مخاطبان به آن باشد، نام استان فارس به نیکی برده شود.

بخش دیگری از مخاطبان نیز پخش تلویزیونی مسابقات را ضعیف دانسته و آن را مورد نقد قرار داده و با پخش مسابقات در رشته‌های دیگر مقایسه کرده‌اند و عده دیگر هم برگزاری مسابقات را در مکانی به غیر از مساجد و حسینیه‌‌ها  عاملی برای بیگانه بودن مخاطبان با مسابقات قرآن بیان کرده‌اند. بیشترین نقد این دسته از افراد، که صریحاً نیز به آن اشاره شده است، برگزاری مسابقات قرآن در سالن‌های آمفی‌تئاتر ادارات و ارگان‌های دولتی به جای مساجد و حسینیه‌هاست. وضعیت مسابقات قرآن به گونه‌ای است که در حال حاضر کمتر رقابت قرآنی‌ای را شاهد هستیم که در مسجد برگزار شود. اغلب مسابقات در سالن‌های اداری و ... برگزار می‌شود.

فعلاً رد نشود //// ریزش گلایه‌های مخاطبان ذیل اظهارات عباس سلیمی
در بین اظهارنظرهای مخاطبان، بحث‌هایی در مورد «مافیا» در مسابقات قرآن نیز مطرح شده است. هرچند به طور دقیق مشخص نیست چه نوع مافیایی، شاید منظور حضور افراد مشخص و چهره‌های تکراری در مسابقات و کسب رتبه در هر دوره از مسابقات توسط این افراد باشد، با توجه به اینکه هر سال تعداد بسیار معدودی از افراد از دور مسابقات خارج می‌شوند، بخش بسیار زیادی از شرکت‌کنندگان پای ثابت مسابقات هستند. لذا این گونه به نظر می‌رسد که چهره‌های تکراری در مسابقات قرآن حضور می‌یابند.

منتشر نکردن جزئیات آمار شرکت‌کنندگان در هر دوره نسبت به دوره قبل، شاید دلیل اصلی شکل‌گیری این شائبه باشد. ضمن اینکه باید بر این موضوع نیز تأکید کنیم که در برگزاری مسابقات قرآن از کشوری تا بین‌المللی، اطلاعات شفافی از این دست به بیرون درز پیدا نمی‌کند.

به هر روی آنچه به نظر می‌رسد این است که فعالان عرصه فعالیت‌های قرآنی ‌و آنها که مسابقات قرآن را دنبال می‌کنند با شنیدن پژواک صدای خود از زبان یک پیشکسوت مورد قبول، که اتفاقاً جایگاهی هم در سازمان برنامه‌ریز و سیاست‌گذار مسابقات قرآن دارد، مجاب شده‌اند تا بیشتر از هر زمان دیگری نقد و نظرات خود را به گوش آنها که گوشی برای شنیدن دارند برسانند.

انتهای پیام 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۵ - ۱۶:۱۳
0
0
تبلیغ شفاهی است که می تواند جو مسابقات قرآن را در جامعه گسترش دهد
وگرنه رسانه و .... نمی تونن کار کنن
ناشناس
|
Ireland
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۵ - ۱۹:۳۵
0
0
نه تنها هیچ تلاش برای جذب مردم به سالن مسابقات قرآن وجود ندارد بلکه تلاش می شود تا کسی وارد سالن مسابقات نشود ، چرا؟ خدا می داندلطفا اینجا آسیب شناسی حذف در مورد این موضوع داشته باشد
captcha