به رنگ حسین(ع) یا به تقلید از بیگانه؟
کد خبر: 3840863
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۳
منطق حسینی/ 3

به رنگ حسین(ع) یا به تقلید از بیگانه؟

گروه اجتماعی ـ گاهی در برخی هیئت‌ها دیده می‌شود که مداحان با تقلید از آهنگ‌های ناموزون و یا نامتعارف، اشعاری را به گونه‌ای خاص می‌خوانند که هیچ گونه تناسبی با عزاداری ندارد. فضای مجازی نیز پر می‌شود از مداحی‌هایی که با آهنگ‌های خاص و یا به سبک ترانه خوانده شده و سعی در جلب لایک و بازدید دارند، محتواهای این مداحی‌ها نه تنها راه امام حسین(ع) را به تو نمی‌نمایاند بلکه راه بیراهه‌ای که دشمن بیگانه باز کرده است را برای تو همواره می‌سازد.

به رنگ حسین(ع) یا به تقلید از بیگانه؟محرم از راه رسیده و هر فردی دوست دارد در راه عزاداری مردان و زنانی بزرگ که تاریخ اسلام به فداکاری آنان پایبند است، کاری انجام دهد.
اما در روزهایی که صحبت از خوبی‌ها و تلاش برای حفظ دین حتی با نثار جان است، گاهی انحرافاتی به راحتی در عزاداری ما رسوخ می‌کند که نمی‌گذارد ما از عزاداری به هدفی که می‌خواهیم و اسلامی می‌خواهد، دست یابیم.

حضور ما در عزاداری امام حسین(ع) به معنای تلاش برای خودسازی و یافتن جان و حرف اصلی دین اسلام است. ما در مجلس عزای امام حسین(ع) و یاران باوفایش شرکت می‌کنیم تا زندگی خود را براساس اصولی که آن حضرت خود و خانواده‌اش را برای آن فدا کرد، بسازیم.

گاهی در برخی هیات‌ها دیده می‌شود که مداحان با تقلید از آهنگ‌های ناموزون و یا نامتعارف، اشعاری را به گونه‌ای خاص می‌خوانند که هیچ گونه تناسبی با عزاداری ندارد.

فضای مجازی نیز پر می‌شود از مداحی‌هایی که با آهنگ‌های خاص و یا به سبک ترانه خوانده شده و سعی در جلب لایک و بازدید دارند. انگار این صفحات هیچ چیزی جز افزایش لایک برایشان مهم نیست. محتواهای این مداحی‌ها نه تنها راه امام حسین(ع) را به تو نمی‌نمایاند بلکه راه بیراهه‌ای که دشمن بیگانه باز کرده است را برای تو همواره می‌سازد.

ما به مجلس حسین(ع) دعوت شده‌ایم، مانند رفتن به هرجای دیگری که مناسب همان فضا لباس می‌پوشیم و خود را آماده می‌کنیم، به این مجلس نیز باید به تناسب شان و مرتبه‌ای که دارد، وارد شده و خود را آماده کنیم.

هیات‌های عزاداری متولی فرهنگی ندارد
فرامرز سنگری آبیز، کارشناس ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی در خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با تاکید بر آسیب‌شناسی فرهنگی عزاداری‌ها، اظهار کرد: ریشه این آسیب این است که عزاداری‌های ما متولی فرهنگی ندارد.

وی افزود: در هیات‌های عزاداری روحانیون رسالت اصلی خود را به مداحان خوش صدا و گاهی کاسب کار واگذار کرده‌اند و این امر باعث می‌شود جوانان و نوجوان و حتی کودکان حاضر در جمع، درکی از حادثه عاشورا نداشته باشند.

مداحان با مستندات علمی جوان را جذب کنند

کارشناس ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی در خراسان‌جنوبی بیان کرد: برخی مداحان دنبال گریاندن مردم هستند و پیام‌های عاشورا را منتقل نمی‌کنند و چون با روش‌های علمی سخن نمی‌گویند، جوان امروزی نیز آنان و حرف آنان را باور نمی‌کند.

سنگری آبیز ادامه داد: چه خوب است که به جای گریاندن، از نقش این افراد بزرگوار قبل از واقعه عاشورا نیز برای جوانان سخن بگوییم تا جوان امروزی که قرن‌ها با این انسان‌ها فاصله دارد، آنان را بیشتر بشناسد.

وی یادآور شد: تنها راهکار این امر این است که مداحان و سخنرانان برای حضور در هیات‌های عزاداری گزینش شده و افرادی که سواد علمی کالفی و درک درستی از مداحی و سخنرانی این چنین مجلسی دارند، در این مجالس فعالیت کنند.

بهره گیری از توان علمی مبلغان

حجت‌الاسلام احمد رضایی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی، چندی پیش، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در راستای بهره بردن بیشتر مردم از این ایام، همزمان با سراسر کشور برای ۱۳ گروه از جامعه هدف از جمله روحانیان فعال سطح استان، بانوان فرهیخته، کارمندان سازمان تبلیغات اسلامی، مبلغان بانو، کارشناسان فرهنگی، ائمه جمعه و ائمه جماعات با حضور اساتیدی از مشهد و قم برگزار شد.

وی با بیان اینکه علاوه بر این دوره‌ها، دوره‌های آموزشی با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب و مباحث مربوط به خانواده شکل گرفت، افزود: در ایام محرم و صفر بیش از ۱۳۰۰ مبلغ در سطح استان فعال می‌شوند و به تمام روستاهایی که برنامه دارند مبلغ اعزام می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی بیان کرد: در هر نقطه از استان حتی با جمعیت اندک که نیاز به روحانی داشته باشند، قطعاً نیاز آنان تأمین می‌شود.

رضایی با اشاره به ظرفیت مطلوب در بخش مبلغان، گفت: نسبت به اعزام مبلغ کمبودی نداریم و می‌توانیم تمام نقاط استان را پوشش دهیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با اشاره به ساماندهی فعالیت هیئات مذهبی نسبت به امور ترافیکی، امنیتی و برنامه‌های گروهی هیئات، افزود: عاملی که پس از این سال‌ها مردم و جمعیت‌ها را در ایام محرم در هیئات جمع می‌کند، جاذبه امام حسین(ع) است.

رضایی با بیان اینکه شاهد این امر هستیم هر ساله حضور مردم در مراسم عزاداری محرم از نظر کیفی و کمی افزایش می‌یابد، اظهار کرد: دشمن از افزایش تورم سال‌های اخیر بهره برده و از طریق فضای مجازی کار کرده تا با استفاده از اهرم گرانی، مراسم محرم را تعطیل کند، اما این جاذبه امام حسین(ع) است که قلب‌ها را به خود جذب می‌کند و مانع از تعطیلی این مراسم می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی بیان کرد: با توجه به حضور پرشور مردم، وظیفه فردی که مسئول هیئت بوده و یا سخنران و مداح است سنگین می‌شود.

رضایی ادامه داد: مداحان باید یاری‌رسان دین باشند و اشعاری که انتخاب می‌کنند باید از محتوای بالایی برخوردار بوده و از اشعار بی‌پایه، بی‌محتوا و تفرقه‌انگیز استفاده نکنند. محتوایی که در مداحی‌ها ارائه می‌شود، باید بصیرت‌افزا باشد، از سویی دیگر مداحان باید به فکر دفع حمله و هجمه و دسیسه‌های شیاطین بوده و به روز باشند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه باید اشعار مداحی برای مخاطب درمانگر باشد، افزود: وظایف مسئولان هیئات مذهبی، تشکیل شورای فرهنگی در طول سال و استفاده از نطرات نخبگان هیئتی برای هرچه بهتر برگزار شدن جلسات است.

رضایی بیان کرد: برنامه‌ریزی‌ها در هیئات باید براساس نیاز مخاطب باشد و برنامه‌هایی که ارائه می‌شود، هدایت‌گر بوده و برای ظرفیت بالای بانوان برنامه‌ریزی خاص و ویژه شود. لازم است به‌خوبی از ظرفیت جوانان در هیئات مذهبی استفاده شود و قرآن و خطبا و وعاظ، محور اصلی این هیئت‌ها باشند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با تأکید بر ترویج و تشویق کتابخوانی در هیئت‌ها، گفت: باید توجه داشته باشیم که در جنگ اقتصادی، جنگ فرهنگی، جنگ رسانه‌ای و جنگ همه‌جانبه دشمن هستیم و برنامه‌های هیئت‌های مذهبی و عزاداری باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که برای مردم مزاحمت نداشته باشد.

رضایی با بیان اینکه باید خطبا توانایی بسیاری برای ارائه محتوای غنی داشته، پاسخگوی شبهات جوانان باشند و تبلیغ چهره به چهره را فراموش نکنند، افزود: خطبا باید تلاش فراوان برای بصیرت‌افزایی و بالا بردن سطح ایمان و اعتقادات مردم داشته و نسبت به بیان احکام توجه ویژه داشته باشند.

وی ابراز کرد: یکی از سیاست‌های جدید سازمان تبلیغات اسلامی این است که فعالیت‌های فرهنگی پیوست اجتماعی داشته باشد و محله‌ها مسجدمحور باشند که این امر به تلاش مصاعف ائمه جماعات بستگی دارد.

به رنگ حسین(ع) یا به تقلید از بیگانه؟

خراسان‌جنوبی، کمترین آسیب را در حوزه عزاداری دارد

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در حوزه آسیب‌های عزاداری، خراسان‌جنوبی کمترین آسیب را دارد، اما باید تلاش کنیم که آسیب‌های حداقلی نیز از هیئت‌ها برطرف شود.

رضایی با بیان اینکه یکی از آسیب‌ها بحث آلودگی صوتی بعضی از هیئت‌ها است که باید بر آن مراقبت کرد، بیان کرد: آسیب‌های هیئت‌های عزاداری، محتوایی و یا شکلی و ظاهری هستند و باید مداحان مراقبت کنند اشعاری که خوانده می‌شود از محتوای بالایی برخوردار بوده و از اشعاری که باعث جسارت به اهل بیت(ع) می‌شود، نباشند.

وی یادآور شد: لازم است از رقابت‌های کادب در هیئت‌ها پرهیز شود تا شأن اهل بیت(ع) حفظ شده و مجالی برای دشمن ایجاد نشود.

سخن آخر

کمی به برخی مداحی‌هایی که در چند سال اخیر در میان عزاداری‌ها جا باز کرده است توجه کنیم؟ محتوای کدام یک از این اشعار ما را به راهی می‌رساند که امام حسین(ع) برای آن کشته شد؟ آیا شنیدن این اشعار کودکان ما را به دین اسلام نزدیک‌تر می‌کند؟ آیا درست است محتواهای غنی را در قالب آهنگ‌هایی به مردم عرضه کنیم که هیچ جایی در فرهنگ دینی ما ندارد؟ آیا درست است به نام عزاداری شب‌ها باعث اذیت همسایهع بیمار شویم؟ پاسخ این سوالات و سوالاتی مشابه آن، به ما کمک خواهد کرد تا با درک عمیق تری به عزای امام حسین(ع) وارد شویم.

در فرازی از زیارت عاشورا می‌خوانیم « اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیایَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتی مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، خدایا قرار ده زندگیم را زندگی محمد و آل محمد و مرگم را مرگ محمد و آل محمد»، اما در حقیقت کجای برخی از این عزاداری‌ها، زندگی و مرگت را در مسیر آل محمد(ص) قرار می‌دهد؟

گزارش از زهرا حمیدی، خبرنگار ایکنای خراسان‌جنوبی
انتهای پیام

captcha