جنگ روایت‌ها
کد خبر: 3835721
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰

جنگ روایت‌ها

گروه اجتماعی ـ در عصر ارتباطات امروز ‌روایت بسیار مهم است و در واقع امروز جنگ رسانه‌ای به جنگ روایت‌ها معروف شده است و نقش اول روایت کننده خبرنگاران هستند.

جنگ روایت‌هاحرفه‌ای كه شب و روز ندارد، عصر ارتباطات به او نیاز وافر دارد، در اطلاع‌رسانی نقش انكارنشدنی دارد، باید همواره در پی خبر باشد و با خبر، باید با قبول خطر‌های فراوان، از مرزها نیز گذر كرده و به واقع «خبرنگاری» كند.

خبرنگار صادقانه می‌نویسد، می‌‌نویسد برای ساختن فرهنگ غنی، می‌نویسد برای ساختن كشوری آباد و آزاد، برای ساختن بهترین‌ها برای ایران و ایرانی؛ اینان همواره در عمق جامعه زندگی می‌كنند و سلامت فرهنگی و فكری هر جامعه‌ای، مرهون تلاش‌های شبانه روزی آنهاست.

در عصر ارتباطات امروز ‌روایت بسیار مهم است و در واقع امروز جنگ رسانه‌ای به جنگ روایت‌ها معروف شده است و نقش اول روایت‌کننده خبرنگاران هستند.

هرچقدر روایت صادقانه‌تر و خالصانه‌تر باشد بیشتر منتشر می‌شود و آنقدر می‌شود که شاید مرزهای جغرافیایی را درهم درنوردد. ذات خبرنگاری برخاسته از دغدغه است و اگر کسی اهل دغدغه نیست، صددرصد خبر خوبی را نمی‌تواند تنظیم کند.

همانطور که یک بازیگر اگر در نقش خود فرو نرود نمی‌تواند خوب اجرا کند، اگر یک خبرنگار در بطن دغدغه نباشد نمی‌تواند روایت کند یا روایتی را انجام می‌دهد که گاها نتیجه عکس می‌دهد.

یک خبرنگار باید برای تک تک خبرهایی که می‌زند، آن عرفان الهی و قرب را به جا بیارد و فارغ از مادیات برای خدمت به خلق خبر بزند، در واقع در جنگ نرم اگر روایت برای قرب الهی نباشد ممکن است خودی را هدف بگیرد.

یک خبرنگار حتی خبرهایی که مثلاً برای پوشش به حسب نظر مسئولان خبرگزاری‌ها یا سوژه‌یابی‌ها می‌رود، خیلی مهم است ذهنش آمادگی معنوی برای پوشش داشته باشد یعنی بداند آن هنگام چه کاری انجام می‌دهد و چه خبری را می‌خواهد پوشش دهد و در انتها چه نتیجه‌ای در پی دارد و چگونه باید روایت کند تا رسالت خودش را رسانده باشد.

از آنجایی که یک سوژه مهم بدون وجود حاشیه هایش تقریبا یک سوژه کلیشه‌ای است توجه خبرنگار به حاشیه‌های یک اتفاق می‌تواند تکمیل‌کننده یک روایت باشد.

در حادثه صحرای طبس که آمریکایی‌ها شکست خوردند شهید حسن باقری به عنوان روزنامه‌نگار روزنامه جمهوری اسلامی به محل حادثه می‌رود و این شهید شروع روایت خود را از تحقیقات از مردم‌های شهرهای اطراف و در مسیر خود یعنی فردوس و طبس انجام می‌دهد و حتی از گزارش یک مغازه‌دار هم آنچه از مسافران اتوبوس شنیده نمی‌گذرد و آنچنان شنیده هایش را کنار هم قرار می‌دهد تا روایتش از این اتفاق نه تنها تکمیل شده باشد بلکه یک ارائه برای گزارش میدانی به مسئولان مربوط نیز محسوب می‌شود.

یادداشت از علیرضا آیینه‌دار، مدیرکل صدا و سیمای خراسان‌جنوبی

انتهای پیام

captcha