بزرگترین موتور جست‌وجوی برخط علوم اسلامی و انسانی راه‌اندازی شد
کد خبر: 3822348
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵

بزرگترین موتور جست‌وجوی برخط علوم اسلامی و انسانی راه‌اندازی شد

گروه فناوری اطلاعات ــ بزرگ‌ترین موتور جست‌وجوی برخط علوم اسلامی و انسانی با عنوان «پایگاه نوریاب» راه‌اندازی شد.

به گزارش ایکنا؛ دنیای اینترنت و وب یک منبع عظیم از انواع اطلاعات است که روز‌به‌روز بر حجم و گستردگی آن افزوده می‌شود. به همین دلیل جست‌وجو در آن بدون موتور‌های جست‌وجوگر بسیار دشوار است. موتور‌های جست‌وجوگر کار ما را ساده می‌کنند و به تمامی سایت‌ها سر می‌زنند و لیستی از اطلاعات آن‌ها تهیه کرده و لیستی از منابع را به ما نشان می‌دهد.

‌امروزه موتور‌های جست‌وجو را می‌توان پایه و ستون توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات و یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی صنعت آی‌تی در کشور‌ها به حساب آورد. در این جریان موتور‌های جست‌جوی بومی با دانش و شناخت بیشتر نسبت به زبان، فرهنگ و رفتار کاربران محلی و همچنین بهره‌گیری از زبان‌شناسان و ابزار‌های پردازش زبان بومی، قابلیت مانور بیشتری در رفع نیاز‌های مردم آن کشور در حوزه جست‌وجوی وب دارند که این عوامل به موفقیت آن‌ها در کشور‌های مطرح دنیا منجر شده است.

در این میان یکی از مراکزی که به ارائه مقالات و محتوا‌های اسلامی در کشور می‌پردازد، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی است. حجم بالای محتوای این مرکز و تعدد سکو‌های ارائه آن در فضای اینترنت باعث شده تا مخاطبین این مجموعه برای یافتن مطلب موردنظر خود در چندین پایگاه جست‌وجو کنند.

ازهمین رو مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در جهت تحقق نیاز‌های مخاطبین خود و دسترسی آسان به محتوای علوم اسلامی، با ایجاد و راه‌اندازی پایگاه نوریاب به‌عنوان جامع‌ترین و بزرگ‌ترین موتور جست‌وجوی برخط علوم اسلامی و انسانی، امکان جست‌وجوی پیشرفته در تمامی محتوا‌های ارائه شده نور را فراهم کرد.

در فاز نخست این پایگاه امکان جست‌وجو در بیش از یک‌میلیون مقاله پایگاه نورمگز، جست‌وجو در متن بیش از 32 هزار جلد کتاب پایگاه کتابخانه دیجیتال و همچنین جست‌وجو در بیش از 230 هزار حدیث شریف موجود در پایگاه جامع‌الاحادیث فراهم‌ شده است.

همچنین جست‌وجو در متن قرآن و 108 ترجمه و بیش از هزار و 500 جلد تفسیر ارائه‌ شده در پایگاه قرآن فراهم شده، به‌نحوی‌ که کاربر پس از جست‌وجوی عبارت موردنظر در کوتاه‌ترین زمان، فهرستی از پاسخ‌های مرتبط اعم از آیات و احادیث و مقالات و کتب را دریافت می‌کند. ارائه پیشنهاد آیات و احادیث مرتبط با جست‌وجوی کاربر و همچنین ارائه برخی از اطلاعات در قالب کارت‌های اطلاعاتی از سایر ویژگی‌های این پایگاه است.
 
بزرگ‌ترین موتور جستجوی برخط علوم اسلامی و انسانی راه‌اندازی شد

این مرکز همزمان با انتشار آزمایشی پایگاه نوریاب، افزونه کاربردی نوریاب برای مرورگر‌ها را نیز بهره‌برداری کرده است که با استفاده از این افزونه کاربر در هر قسمت از وب تنها با انتخاب یک کلمه یا عبارت، نتایج جستجوی آن عبارت را مشاهده می‌کند و می‌تواند برای مطالعه بیشتر به پایگاه نوریاب و یا سایر پایگاه‌های مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور متصل شود.

انتهای پیام
captcha