موقوفه‌ای که به نام گردشگری و اشتغالزایی سند خورد
کد خبر: 3822209
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸

موقوفه‌ای که به نام گردشگری و اشتغالزایی سند خورد

گروه اجتماعی ــ تاكنون طرح‌های متفاوتی برای استفاده از موقوفه شوکت‌آباد بیرجند ارائه شده که یکی از این طرح‌ها استفاده از ظرفیت زمین‌های این منطقه برای بحث‌های گردشگری است، این مجتمع گردشگری و تفریحی ‌در همین زمین‌های موقوفه به بهره‌بر‌داری رسید تا علاوه بر رونق اقتصادی و سرمایه‌گذاری در منطقه، نقش مهمی در اشتغالزایی نیز داشته باشد.

موقوفه‌ای که به نام گردشگری و اشتغالزایی سند خوردیكی از موقوفات شاخص در سطح استان خراسان جنوبی، موقوفه محمد ابراهیم و محمد اسماعیل شوكت‌الملک است كه روستا و زمین‌های اطراف و باغ و عمارت شوكت‌آباد را در برمی‌گیرد.
موقوفه باغ و عمارت شوکت‌آباد در ۵ کیلومتری شرق بیرجند، کنار جاده بیرجند - زاهدان در روستای شوکت‌آباد قرار دارد. باغ و عمارت شوکت‌آباد بیرجند با وسعتی در حدود ۸.۵ هکتار با شماره ۲۳۶۳ در سال ۱۳۷۸هـ . ش در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
تاكنون طرح‌های متفاوتی برای استفاده از موقوفه شوکت‌آباد بیرجند ارائه شده که یکی از این طرح‌ها استفاده از ظرفیت زمین‌های این منطقه برای بحث‌های گردشگری است، در قسمتی از این زمین‌ها استخر و وسایل گردشگری در حال ساخت است تا با بهره‌برداری از آن بتوان از این موقوفه بیش از پیش بهره برد.
طی مراسمی، با حضور رئیس سازمان شیلات ایران مجتمع گردشگری و تفریحی شوکت‌آباد بیرجند به بهره‌برداری رسید. این مجتمع شامل؛ بخش قایق‌سواری، تفریح خانوادگی، محوطه بازی کودکان، رستوران، کافی‌شاپ و صید است.
این پروژه که برای ۹۰ نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم اشتغال‌زایی داشته است، در مساحت شش هکتار و اعتباری بالغ بر یک و نیم میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

موقوفه‌ای که به نام گردشگری و اشتغالزایی سند خورد
موقوفه‌‎ای با قابلیت گردشگری
سجاد کفاش‌زاده، سرمایه گذار این پروژه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این منطقه به علت نزدیکی به شهر بیرجند و قرار گرفتن در گلوگاه شرقی کشور که محل رفت و آمد مسافران است می‌تواند بهترین منطقه برای رونق گردشگری باشد.
وی حجم سرمایه‌گذاری این پروژه را تاکنون یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: این مجموعه گردشگری و تفریحی در مساحت ۶ هکتار احداث شده و شامل استخر صید تفریحی ماهی، قایق‌سواری، آلاچیق، رستوران و کافی‌شاپ و محل بازی کودکان است.
این سرمایه‌گذار با اشاره به اینکه ساخت این پروژه از آذرماه سال ۹۷ آغاز شده، ادامه داد: در حاضر در این مجموعه زمینه اشتغال مستقیم برای ۳۵ نفر و اشتغال غیرمستقیم برای ۶۰ نفر فراهم شده است.
کفاش‌زاده بیان کرد: برای احداث این مجموعه گردشگری از اداره‌کل میراث و فرهنگی خراسان‌جنوبی ۲۵۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کرده‌ایم.
وی خواستار همکاری اداره بنیاد مسکن و دهیاری شوکت آباد برای روشنایی، فضای سبز، سنگ‌فرش و کف‌سازی این منطقه شد و از همکاری میراث فرهنگی، استانداری، جهادکشاورزی و اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی برای راه‌اندازی این پروژه گردشگری در استان قدردانی کرد.
این سرمایه‌گذار با اشاره به استخر صید تفریحی ماهی در این مجموعه گردشگری، گفت: حدود ۳۰ هزار قطعه ماهی در این استخر وجود دارد که مردم استان و مسافران می‌توانند لذت صید ماهی را در مجموعه گردشگری شوکت‌آباد بیرجند تجربه کنند.
کفاش‌زاده خاطرنشان کرد: ظرفیت منطقه را بررسی کردیم و این امر را درک کردیم که این منطقه قابلیت گردشگری بالایی دارد که می‌توان از آن بهره برد.

توسعه اقتصادی با نگاه ویژه به موقوفات
حجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پور، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی نیز در جمع خبرنگاران گفت: شش دانگ مزرعه و قنات شوکت‌آباد وقفی است و این موقوفه دو وقف‌نامه به نام محمد ابراهیم و امیراسماعیل شوکت‌الملک دارد که ۳۷ نیت در دل آن قرار گرفته است.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه احداث استخر لازمه ایجاد آبیاری تحت فشار در مزرعه است، استخری به مساحت یک هکتار با ظرفیت ذخیره آب 35 میلیون لیتر آب را در این موقوفه توسعه دادیم.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی یادآور شد: این استخر به منظور ذخیره آب، پرورش ماهی و گردشگری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

قطعاً استفاده بهینه از موقوفات در راستای نیات واقف نه تنها سهم مهمی در انتشار معارف در جامعه اسلامی و ترویج فرهنگ وقف دارد، بلکه نقش بسزایی در رونق اقتصادی منطقه نیز خواهد داشت.
گزارش از زهرا حمیدی، خبرنگار ایکنای خراسان‌جنوبی
انتهای پیام

captcha