پانزدهمین دوره طرح ملی «ایران، مرز پرگهر» برگزار می‌شود
کد خبر: 3822177
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰

پانزدهمین دوره طرح ملی «ایران، مرز پرگهر» برگزار می‌شود

گروه دانشگاه ــ پانزدهمین دوره طرح ملی ایران، مرز پرگهر، با هدف تقویت روحیه خودباوری و تحقق شعار ما می‌توانیم، از سوی مرکز گردشگری علمی - فرهنگی دانشجویان ایران وابسته به جهاددانشگاهی ویژه دانشگاهیان و نخبگان دانشگاهی سراسر کشور برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی مرکز گردشگری علمی - فرهنگی دانشجویان ایران(ایستا)، رحیم یعقوب‌زاده، رئیس مرکز گردشگری علمی - فرهنگی دانشجویان ایران وابسته به جهاددانشگاهی و رئیس طرح ملی «ایران؛ مرز پرگهر» گفت: این طرح با هدف تقویت روحیه خودباوری و تحقق شعار «ما می‌توانیم» ویژه دانشگاهیان و نخبگان دانشگاهی سراسر کشور به منظور آشنایی آن‌ها با مواریث فرهنگی، تمدنی و طبیعی پروژه‌های ملی و توانمندی‌های صنعتی، اقتصادی، علمی- آموزشی و زیربنایی کشور اجرا می‌شود.

وی افزود: این طرح از سال ۱۳۸۴ تا پایان سال تحصیلی ۱۳۹۷ طی ۱۴ دوره در سراسر کشور برگزار شده است که پانزدهمین دوره آن از فروردین آغاز شده و تا اسفند ۱۳۹۸ با بازدید از پروژه‌های ملی و مواریث تاریخی ایران اسلامی(اردو‌های فناورانه)، کویرنوردی و کویرشناسی دانشجویان(اردو‌های دریای خاک)، کوه‌نوردی آماتوری دانشجویان(اردو‌های گنبد گیتی) و طبیعت‌گردی دانشجویان(مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست ایران)، (اردو‌های بوم‌گشت) انجام می‌شود.

رئیس این طرح افزود: اردو‌های «ایران مرز پرگهر» که به همت همکاران جهادگر در جهاددانشگاهی و مرکز گردشگری علمی - فرهنگی دانشجویان ایران چهاردهمین دوره خود را پشت سر گذاشته است، از طرح‌های فرهنگی برجسته‌ای است که مورد استقبال خوب دانشجویان قرار گرفته است.

یعقوب‌زاده تصریح کرد: این طرح با هدف آشنایی دانشگاهیان با آثار و مواریث فرهنگی و طبیعی و پروژه‌های صنعتی سراسر کشور در راستای افزایش خودآگاهی، خودباوری ملی و شناخت و صیانت از محیط زیست و با سه رویکرد اصلی گردشگری علمی، صنعتی و فناورانه، گردشگری فرهنگی و طبیعت‌گردی برگزار می‌شود و تاکنون توانسته است علاوه بر اجرای بازدید‌ها ویژه دانشجویان دانشگاه‌ها، اردو‌های ویژه‌ای برای مستعدین تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان و اعضای سازمان جوانان جمعیت هلال احمر نیز اجرا کند.

در طراحی و اجرای اردو‌های ایران مرز پرگهر تلاش می‌شود تا با ارائه مدلی مناسب از بازدید علمی و متناسب با رشته‌های تحصیلی، دانشجویان از مقاصد طبیعی، بنا‌های فرهنگی و تاریخی و پروژه‌های صنعتی بازدید نمایند تا شناختی به صورت رودررو و بی‌واسطه با ابعاد مختلف سرزمینی ایران شکل گیرد و نکته مهم این که این‌گونه شناخت‌های بی‌واسطه از درجه بالای روایی و اصالت برخوردار است که در نتیجه خودآگاهی تاریخی در دانشجویان ایجاد می‌شود که ضمن آشنایی دانشجویان با هویت‌های اصیل(در برابر هویت‌های کاذب و گاه مخرب)، اعتماد به نفس آن‌ها را برای ساختن ایران امروز بر پایه‌ دستاورد‌های ایران دیروز ایجاد می‌کند. این غایت دستاورد این طرح است که اگر با کیفیت و کمیت بیشتری انجام شود، زمینه‌ساز بسیاری از اتفاق‌های خوب آینده خواهد بود. به صورت معمول اختتامیه طرح در اسفندماه برگزار خواهد شد که طی آن از واحد‌های برگزیده و دانشجویان نمونه شرکت‌کننده در طرح تقدیر می‌شود.

بر اساس این گزارش، همه‌ دانشجویان و اساتید علاقه‌مند به شرکت در این اردو‌ها می‌توانند به معاونت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی در سراسر کشور مراجعه یا برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت مرکز گردشگری علمی - فرهنگی دانشجویان ایران به نشانی www.istta.ir و کانال تلگرامی @ISTTA مراجعه کنند.
 
انتهای پیام
captcha