«ماجرای سیدکمال حیدری» را در پرونده ویژه «خیمه» بخوانید
کد خبر: 3822010
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۳

«ماجرای سیدکمال حیدری» را در پرونده ویژه «خیمه» بخوانید

گروه ادب ــ صدو سی‌امین شماره ماهنامه «خیمه» در پرونده ویژه به «ماجرای سید کمال حیدری» پرداخته است.

///انتشار ماجرای سیدکمال حیدری در «خیمه»به گزارش خبرنگار ایکنا؛ ماهنامه دینی، فرهنگی و مجالس حسینی «خیمه» در صد و سی‌امین شماره به عناوینی همچون نواندیشی دینی در گفت‌وگو با آیت‌الله غروی، یادداشت سیدهادی طباطبایی در باب سودای تغییر دین، بررسی فعالیت‌های قرآنی در سال‌های اخیر، اقتصاد پنهان نمایشگاه قرآن، یادداشت همسر یک روحانی مبلغ، نگاهی به کتاب‌های عرفان‌محور، بررسی و نقد کتاب «نخل و نارنج» و پرونده ویژه آیت‌الله سیدکمال حیدری اختصاص یافته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری، مدیرمسئول این نشریه، در سرمقاله خود با عنوان «چشم‌انداز چهل سال آینده» به بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرده و می‌گوید: این بیانیه برای نیرو‌های وفادار به انقلاب و جوانان مؤمن انقلابی راهنمای کار و نقشه راه ۴۰ سال آینده به شمار می‌آید و برای دیگران نیز چشم‌اندازی روشن از آنچه قرار است در پیرامون آن‌ها رخ دهد و زمینه‌ساز تحولات و تغییرات بزرگی شود که به زندگی آن‌ها و فرزندانشان کاملاً مربوط است. شاید مهمترین نقطه در میان محور‌های مهم و متنوع این بیانیه واقع‌گرایی و رویکرد میانه این بیانیه در نسبت بین واقعیت‌ها و آرمان‌ها باشد.

در پرونده ویژه این ماهنامه درباره سید کمال حیدری می‌خوانیم؛ وی در سال ۱۳۳۵ در کربلا دیده به جهان گشوده است. اگر چه پدرش به تجارت پارچه اشتغال داشته، اما این آخرین فرزندش از همان دوران نوجوانی، دلبسته علوم حوزوی می‌شود و ابتدا در کربلا و سپس در نجف به تحصیل می‌پردازد. در نجف محیط دانشگاهی را نیز تجربه کرده و در دانشکده الفقه مراتب تحصیلی را طی می‌کند. محدودیت‌ها و جفا‌های حاکمیتی بعثی در این زمان دامان او و خانواده‌اش را می‌گیرد و سه تن از برادران وی به شهادت می‌رسند. سه ماه پس از آغاز جنگ ایران و عراق، از راه ترکیه به ایران می‌آید و در قم رحل اقامت می‌افکند.

آیت‌الله حیدری در ایده‌های خود از اصلاح اندیشه دینی سخن به میان می‌آورد. معتقد است که در این راه، باید محوریت را به سمت قرآن برگرداند. می‌گوید که تاکنون محور مباحث دینی حول مدار روایات می‌گشته است؛ این مدار باید تغییر کند و قرآن به مرکز و محوریت تأملات دینی بازگردد. وی در ضمن کتاب‌های متعدد، راه اصلاح دینی را بازگشت به «اسلام قرآن‌محور» عنوان کرده و معتقد است که اسلام حدیث‌محور نمی‌تواند نماینده شایسته‌ای برای تفکر اسلامی لقب گیرد.

برخی از نتایجی که سیدکمال درباره احکام فقهی به آن دست یافته، اگرچه با تجدید نظر‌هایی در آراء قدمای فقهی بوده، اما اسباب سوء فهم‌هایی را نیز ایجاد کرده است. نظر او درباره خمس، برخی را بر آن داشت که گویی وی اصل وجوب خمس را انکار کرده است. سید کمال، اما گفته بود که از ظاهر آیات قرآن برمی‌آید که هر فایده و منفعتی که انسان بدون مشقت و دشواری به آن دست پیدا کند، شامل خمس می‌شود. سخن او این بود که: «خمس دو قید دارد. اولاً دلیل و مستند این حکم، روایی است نه قرآنی؛ یعنی اهل بیت (ع) حکم آن را صادر فرموده‌اند. ثانیاً حکم مذکور حکم ثابت الهی نیست. بلکه از احکام ولایی متغیر است.»

برخی دیگر از سوء فهم‌ها درباره سخنان او ایجاد شد و اعتراض‌هایی برانگیخت. وی در مقام پاسخگویی به بعضی از این اعتراض‌ها برآمد. مثلاً او را محکوم کردند که قائل به عصمت امام جواد(ع) نبوده است. وی در پاسخ گفته بود که سخن بر سر این بوده که شیعیانی که به محاجه با مخالفین می‌پردازند. نباید برای اثبات معصومیت ائمه(ع) ابتدا از امام جواد شروع کنند و بگویند که ما امامی ۷ – ۸ ساله داشته‌ایم که او نیز معصوم بوده است، بلکه روش صحیح این است که ابتدا باید عصمت پیامبر(ص) را به اثبات رساند و سیره سایر ائمه را ترسیم کرد و پس از آن و در مرحله آخر می‌توان ادعای عصمت امام جواد(ع) در سن کودکی را نیز پیش کشید.

گفتاری منتشر نشده از آیت‌الله احمدی میانجی یکی از مطالب خواندنی ماهنامه خیمه است که در بخشی از آن آمده است: راننده‌ای مرحوم شیخ عباس قمی را در بین راه پیاده کرده بود که من شیخ نمی‌برم، چون ماشین من پنچر می‌شود. شیخ یک دستمال داشت و کتاب‌ها و قلمش درون آن بود و در قهوه‌خانه نشسته و مشغول نوشتن شده بود. قهوه‌چی دلسوزی کرده بود و به هر راننده مسلمانی گفته بود، نبرده بودند. حرفی می‌گویم که برای ما عار است. یک راننده ارمنی آمده بود و گفته بود ماشین مسلمان‌ها پنچر می‌شود، ماشین من پنچر نمی‌شود. سوار شده بودند و در راه به شیخ گفته بود آیا همه مسلمان‌ها مثل شما خوب هستند؟! گفته بود من چیزی نیستم خوب‌های زیادی داریم. دوباره پرسیده بود مسلمان شدن شما چطور است؟! شیخ گفته بود چند کلمه است که باید بگویی «لا إله إلّا اللّه» و گفته بود. بعد به شیخ عباس قمی می‌گوید من مسلمان شده‌ام به خانه من می‌آیید؟! و شیخ قبول کرده بود. مرد در خانه به زن و بچه‌اش گفته بود این شیخ مسلمانان است و من مسلمان شده‌ام. هر کسی نمی‌خواهد می‌تواند از این خانه بیرون برود و همگی مسلمان شده بودند. عاقبت بخیری یعنی این و مسئله، عاقبت بخیری است.

در بخش‌های گوناگون این نشریه، گفتارهایی از حجج اسلام مهراب صادق‌نیا، علی شفیعی، مهدی مسائلی، سیدهادی طباطبایی، علی اشرف فتحی و مهدی نساجی منتشر شده است. همچنین فلاش‌بک به آخرین زیارت درباره برخی رفتارهای زیارتی و سیاحتی در مشهد مقدس از دیگر مطالب خواندنی این ماهنامه است.

یادآور می‌شود تازه‌ترین ماهنامه فرهنگی دینی خیمه با بهای ۲۰ هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. با توجه به گرانی کاغذ و ملزومات چاپ در کشور، این موضوع نه تنها بر کتاب بلکه بر نشریات و مجلات نیز اثرگذار بوده است. این نشریه در شماره گذشته با بهای ۱۸ هزار تومان در اسفندماه منتشر شد و در آبان‌ماه نیز با بهای ۷ هزار و ۲۰۰ تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته بود.

انتهای پیام

captcha